Banner

De Koning van het internet: ‘Blij met de overstap naar Alfa’

30 augustus 2022 | Door:  Jan Kuit

Hij begint in een tijd dat je als bedrijf trendsetter was met een eigen website. Tweeëntwintig jaar later is Nedfinity van Renzo Koning uitgegroeid tot een full-service bureau, met websites bouwen en e-commerce ondersteunen als belangrijkste pijlers. Veertien medewerkers (m/v) sterk, exclusief bedrijfshond Thor die zich verdienstelijk maakt als Chief New Business Officer. Renzo, lachend: “Hij heeft al vier klanten binnengehaald!”

Het jaar 2000. Om op internet te komen moet je inbellen. Van YouTube, LinkedIn of Facebook nog geen spoor. Toch intrigeerde dat hele online gebeuren toen, kijkt Renzo terug. “Ik had de opleiding  personeel en arbeid gedaan. Maar eigenlijk wist ik toen nog niet helemaal wat ik wilde. Ik had al snel door dat bij internet mijn passie lag. Met mijn toenmalige compagnon die een IT-opleiding volgde zijn we de eerste websites gaan bouwen. Samen, gewoon op de zolderkamer.”

Vanaf de start gaat het voortvarend. De verklaring: “Je had in die tijd reclamebureaus die grafisch heel mooie websites konden maken. Maar technisch viel het niet altijd mee. En je had aan de andere kant de IT-bureaus die het technische goed deden, maar dan zag het er grafisch weer niet uit. Wij hebben ons op die combinatie gericht.”

Tijd om te groeien

Die zolderkamer zou onderhand veel te klein zijn voor de veertien medewerkers die Nedfinity nu telt. Het hadden er in de toekomstvisie al meer kunnen zijn, als corona geen roet in het eten had gegooid. Renzo: “Het doel was om door te groeien naar 25 medewerkers. Maar van 75 procent corporates sites bouwen gingen we ineens naar 40 procent. Grote opdrachten, zoals die van gemeenten, gingen on hold. We moesten schakelen. Daar hebben we wel last van gehad. Daarom nemen we nu iets meer de tijd om door te groeien.”

Flexibel opstellen

Ook omdat het niet altijd meevalt om aan goede mensen te komen. “Het is een uitdaging”, zegt Renzo met gevoel voor understatement. “Daarom staan er permanent vacatures op onze site. Als er mensen op af komen, kunnen we vrij makkelijk opschalen.” Met z’n opleiding personeel en arbeid moet hij in ieder geval talent hebben bij het binden van mensen, veronderstellen we. “Zeker. We hebben gelukkig in de ruim twintig jaar dat we bestaan altijd vrij weinig verloop gekend. We hebben ook het voordeel dat Nedfinity een relatief klein bedrijf is. Dan kun je je flexibeler opstellen, bijvoorbeeld bij medewerkers met kinderen. We hebben een leuk team, er is een open bedrijfscultuur. Ik kan wel zeggen dat iedereen hier met plezier aan het werk is. Er is een goeie chemie. En dat straalt ook weer af op de klanten.”

Sales en management

Tien jaar terug kwam er een einde aan de samenwerking met zijn compagnon en sindsdien is Renzo de enige eigenaar. Zelf programmeren is er al lang niet meer. “Ik heb de afgelopen jaren binnen het bureau van alles gedaan. Nu ligt het accent op sales en management. Sales ging me eigenlijk altijd al goed af. Het wordt makkelijker naarmate je meer kennis en ervaring krijgt. En ik vind het leuk om met mensen te werken. Al ben ik meer ondernemer dan manager.”

Duitse staander Thor

Hij staat er niet alleen voor op salesgebied. Bedrijfshond Thor blijkt ook een klantenmagneet. De raszuivere Duitse staander die elke dag Renzo vergezelt naar kantoor heeft een eigen plek op de ‘over ons’-pagina op de website. “Daarmee heeft hij al vier klanten binnen gehaald. Thor is een jachthond, ik jaag er ook mee. Mensen die zelf ook jagen, vonden het een leuke hond en werden klant.”

Administratie professionaliseren

Support op financieel gebied is er van Alfa in Zwolle. Pas sinds twee jaar, zegt Renzo. “We zaten al die tijd nog bij een eenmanszaak. Maar op een gegeven moment wil je ook de administratie professionaliseren. Het werd tijd voor een volgende stap. We kwamen tot de ontdekking dat we steeds vaker wat kennis misten, ook door de verschillende holdingstructuren. We hebben nu Jan Kuit als klantbeheerder. Jan is een goeie voor Alfa, en ook voor ons. Het loopt super. In de afgelopen periode hebben we heel veel aan hem gehad bij coronagerelateerde vragen. Alfa helpt ons namelijk ook op het gebied van personeel. We zijn heel blij dat we die stap hebben gezet.”