Banner

Laadpaal verplicht per 2020. Ook voor jouw bedrijf?

17 juli 2020 | Door:  Arthur Zantinge

Heb je als ondernemer te maken met gebruik, beheer of inrichting van tien of meer parkeervakken, bijvoorbeeld voor je eigen medewerkers of klanten, lees dan verder. Mogelijk ben je verplicht om laadinfrastructuur voor elektrische auto’s aan te leggen.

Ondernemer, wees voorbereid

Met het stijgende aanbod volledige elektrische auto’s en een groeiende hoeveelheid elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt wordt een elektrisch voertuig (EV) steeds vaker aantrekkelijker dan een brandstofauto, ook voor de particuliere portemonnee. Wanneer dit punt voor de meeste situaties eenmaal bereikt is, kan de omslag snel gaan.

Als ondernemer is het slim om hierop voorbereid te zijn. Dit geldt al lang niet meer alleen voor specifieke sectoren zoals de automotive of de bouw, maar voor elke onderneming die een parkeerterrein voor  eigen medewerkers of voor klanten heeft. Of voor ondernemers die anderszins betrokken zijn bij inrichting, eigendom of gebruik van parkeerterreinen of gebouwen.

Er bestaan een aantal wettelijke verplichtingen en regelingen waarvan het handig is om als ondernemer van op de hoogte te zijn en die hieronder nader worden toegelicht, zoals:

1. De sinds maart 2020 van kracht zijnde verplichting om parkeerterreinen te voorzien van EV-laadvoorzieningen;
2. Fiscale voordelen voor het installeren van laadvoorzieningen;
3. Overige financiële regelingen, zoals de aanschafsubsidie voor particuliere EV's.

Laadinfra verplicht op jouw parkeerterrein?

Tussen al het coronanieuws is dit nogal onopgemerkt gebleven, maar sinds 10 maart 2020 geldt een verplichting tot het aanleggen van laadinfrastructuur voor EV's op de meeste parkeerterreinen van nieuwe en gerenoveerde gebouwen. Dit hoeven nog niet altijd gelijk laadpalen te zijn, maar het betreft wel het alvast ingraven van (extra, nog lege) kabelgoten of leidingbuizen ten behoeve van latere opschaling. Dit met het idee dat het bij de bouw/renovatie een relatief voordelige oplossing is, die later veel vermijdbare graafkosten (en overlast) kan besparen.

Wanneer geldt deze verplichting?

* Ingrijpende renovatie: Dit geldt bij renovaties waarbij de elektrische installatie en/of minimaal 25 procent van de gebouwschil wordt aangepast, én waarbij de aanlegkosten van de laadvoorzieningen niet hoger zijn dan 7 procent van alle renovatiekosten gezamenlijk. Een uitgebreidere toelichting op deze regeling en de bijbehorende criteria is HIER te vinden.

Slimme plaatsing

Het is verstandig om de locatie van de laadpalen niet (alleen) te laten afhangen van de kortste afstand tot de meterkast (lees: laagste aanlegkosten), maar vooral door optimale bereikbaarheid vanaf meerdere parkeervakken.
Slimme plaatsing van laadpunten, zodanig dat vier, zes of zelfs acht parkeervakken binnen laadkabellengte van het laadpunt liggen, voorkomt uiteindelijk onnodige autoverplaatsingen (tijdsverlies) en vroegtijdige behoefte aan uitbreiding van het aantal laders.
Voor deze wetgeving maakt dit overigens niets uit (één laadpunt telt voor één parkeervak), maar voor functionaliteit en gebruiksgemak des temeer.

Laadpalen openbaar?

Het is vooralsnog niet verplicht om in te stellen dat de laadpunten openbaar (dat wil zeggenmet elke laadpas) bruikbaar zijn. Openstelling kan bijdragen aan de kostendekking van laders en is daarom vaak wel verstandig. Dit uiteraard ook afhankelijk van factoren zoals ligging, 24/7 bereikbaarheid en parkeerdruk voor eigen bewoners/medewerkers.

Milieu-investeringsaftrek (MIA) voor laadpunten

Voor investeringen in laadpunten op het eigen bedrijfsterrein, kunnen ondernemers ook in 2020 in veel gevallen gebruik maken van een extra milieu-investeringsaftrek (MIA) van 36 procent.

Of deze mogelijkheid na 2020 wordt voortgezet is op dit moment nog niet bekend. Maar (fiscale) stimuleringsregelingen zijn vaak tijdelijk en worden na verloop van tijd meestal afgebouwd, vooral als ze 'te succesvol' of middels wetgeving verplicht worden.

Overige financiële regelingen

Naast bovengenoemde aandachtspunten en regelingen, bestaan er nog een aantal andere stimuleringsregelingen die mogelijk interessant voor je kunnen zijn, zoals:

Meer weten?

Wil je meer weten over wat bovengenoemde verplichtingen of financiële regelingen voor je (kunnen) betekenen, neem contact op met één van onze Alfa-adviseurs .

Arthur Zantinge

Arthur Zantinge

Senior adviseur duurzaamheid

088 2531055 | azantinge@alfa.nl


Meer over Arthur