Banner

Innovatieve digitale oplossingen uit een gashouder van 1905 - Snakeware

11 april 2022 | Door:  Jeroen Jansen

Watersportliefhebbers denken bij Sneek als eerste aan de Sneekweek. Schaatsers denken er met weemoed aan terug dat het een van de elf steden was in de roemruchte tocht. Maar ambitieuze ondernemers zouden bij Sneek toch vooral aan Snakeware moeten denken. Tenminste, als het aan Ate van der Meer ligt, een van de oprichters van het bureau dat bedrijven vooruithelpt in de digitale wereld. Daar valt nog een wereld te winnen voor de gemiddelde ondernemer. Maar toch: “Digitaal is voor veel mensen te abstract.”

Data driven. Marketing automation. API-koppelingen. De ondernemer die nét even wat minder digitalminded is, duizelt het misschien van de termen op de site van het bureau. “Wat wij doen, is het bedenken, bouwen en borgen van digitale producten en diensten om meer merkbekendheid, meer omzet en meer klantretentie te realiseren bij onze opdrachtgevers”, vat medeoprichter Ate van der Meer het complete dienstenpakket in één volzin samen. Dat pakket begint ergens half jaren negentig met het bouwen van software en leveren van hardware, nog voordat internet gemeengoed was.

Zevenentwintig jaar later is Snakeware verantwoordelijk voor 126 miljoen euro, het bedrag dat per jaar online omgaat bij klanten. Grote klanten en mooie namen, zoals supermarkten DekaMarkt, Dirk, Vomar en Poiesz, DPG Media en Rederij Doeksen. “Vooral sinds corona is het heel hard gegaan. Daarvóór had je altijd nog die afstand tussen het westen en het noorden. Sneek leek heel ver weg. Maar nu weet iedereen: je klapt je laptop open en je begint een gesprek. Het lijkt wel of iedereen zich nu pas begint te realiseren dat het ook anders kan.”

Ook klanten met een klein budget

Niet dat er alleen grote klanten welkom zijn. Ate: “We hebben een basisproduct, Bloks. Met een soort legoblokjes kunnen we ook klanten met een klein budget helpen. Een ondernemer die vijf- tot tienduizend euro te besteden heeft kan op die manier toch een echt kwalitatief hoogwaardige webomgeving krijgen, zelfs met een webshop. En als die ondernemer vervolgens groeit, wil hij later misschien wel een grotere productie. Maar het liefst hebben we uitdagende vraagstukken waar we echt een bijdrage kunnen leveren aan digitale transformatie. Daar gaat ons hart echt sneller van kloppen.’

Eigen software

Om die digitale producties te kunnen bouwen, maakt Snakeware gebruik van een eigen softwareplatform, Snakeware.Cloud. Ate: “Waarom we dat doen? Omdat we zaken als privacy, security en continuous improvement heel belangrijk vinden. Veel andere bureaus kiezen ervoor om open source software als basis te gebruiken. Ja, dat klinkt alsof het gratis is. Maar niets is minder waar en bovendien maak je dan wel gebruik van softwaremodules van allerlei verschillende pluimage die bij elkaar gestackt zijn tot een werkende oplossing. Daar durven wij onze handen niet voor in het vuur te steken. Bij ons staat kwaliteit op één. Het leveren van robuuste software is daar integraal onderdeel van.” 

Dezelfde grammofoonplaat

Vooral de veiligheid op internet baart Ate zorgen. “Al die berichtgeving dat er weer een site is gehackt en er gegevens op straat liggen: de gemiddelde ondernemer is er niet heel alert op. Als er bij de buren op kantoor wordt ingebroken vraag je je wel af: kan dat bij mij dan niet gebeuren? Maar digitaal is voor veel mensen te abstract.” Eigenlijk valt er nog een wereld te winnen voor ondernemers, zegt Ate voorzichtig. “Als je jonge mensen in de weer ziet met NFT's (Non-Fungible Tokens; niet-inwisselbare, onvervangbare digitale eigendomscertificaten), met bitcoins, met slimme websiteconstructies: die springen wel massaal in op de mogelijkheden die er zijn. Maar er is ook een andere generatie, die keer op keer dezelfde grammofoonplaat blijft afspelen. En dan is er aan het eind van het jaar niets veranderd.”

Stalen gashouder

De innovatieve toepassingen worden bedacht vanuit een monumentaal gebouw: een stalen gashouder, bouwjaar 1905, in hartje centrum. Industrieel erfgoed, maar door Snakeware opgewaardeerd tot een energiezuinig hightechkantoor voor de inmiddels zestig medewerkers. Vier jaar terug was er zelfs hoog bezoek: Koning Willem-Alexander, in Friesland beter bekend als W.A. van Buren (zijn schuilnaam tijdens de Elfstedentocht van 1986). ‘Ons clubhuis’, zo noemt Ate het kantoor. “Je kunt hier eten en drinken, we hebben een mediacafé en een bioscoop, op de begane grond kun je tafeltennissen. Maar veel van onze medewerkers zijn digital nomads. Die werken deels hier, maar ook deels thuis. We hebben medewerkers die in het westen wonen, zelfs één in Oostenrijk. Sinds het nieuwe werken maakt het niet meer uit waar je werkt. Het enige wat telt is dat je de spirit hebt om er samen de schouders onder te zetten.” Ondanks de aantrekkelijke locatie kost het ook Snakeware moeite om medewerkers te vinden. “Veel jonge mensen trekken weg uit het noorden”, constateert Ate met een blik op de groeiende lijst aan vacatures – maar Snakeware broedt alweer op creatieve en praktische plannen om dit te tackelen.

Klik met Alfa

Sinds twee jaar is het bureau klant bij Alfa. “Met het vorige accountantskantoor boekten we te weinig resultaat. Ze waren niet proactief. Tijdens onze zoektocht naar een nieuwe accountant hebben we nog twee organisaties uitgenodigd om hun verhaal te doen. Een van de twee andere was Deloitte. Die vonden we toch een maatje te groot voor ons. Alfa presenteerde zich uitstekend. We hebben meteen gezegd: we willen de mensen aan tafel hebben met wie we straks ook echt gaan werken. Meteen hadden we een klik, ook op strategisch en operationeel niveau. In twee jaar tijd hebben we met Alfa al heel veel zaken kunnen optimaliseren. We zijn heel erg van het proces, van de cijfers. Met het Alfa Management Paneel zien we precies hoe we er nu voor staan. Eind januari hadden we de jaarcijfers van vorig jaar al compleet en begin februari waren de jaarstukken een feit.

Bezoek de website van Snakeware