Banner

Paardenhandel loopt tegen hogere garantietermijn aan

23 februari 2022 | Door:  Patrick van Aert

Een vernieuwde richtlijn vanuit Europa waarbij de consument beter beschermd wordt, heeft in Nederland voor de professionele paardenhandel zware gevolgen.

Hoe was het ook al weer?

Een consument heeft bij het sluiten van een koopovereenkomst namelijk recht op een product zonder beschadigingen en een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven. Wanneer je via internet een nieuw servies besteld, kan je vrij eenvoudig bij aflevering constateren of er geen beschadigingen te melden zijn en of de kwaliteit voldoet aan jouw verwachtingen. Zo niet, dan kan je de leverancier benaderen en de kans geven om het product te herstellen. Ben je vervolgens niet tevreden met het voorstel, dan kan je het product retourneren en je geld terugvragen. Ook wanneer je het product in gebruik hebt genomen nadat het is geleverd, mag je als consument nog steeds verwachten dat het een deugdelijk product is.

Wat is er veranderd?

Een consument heeft altijd al het recht gehad om 6 maanden na een aankoop nog aanspraak te maken bij de verkoper dat het product niet deugdelijk is. Dat heet de ‘kijk en kik termijn’, die gedefinieerd is in de richtlijn.

Wanneer jouw nieuwe vaatwasser binnen een half jaar kapot gaat, dan heb je dus wettelijk de garantie op een nieuw product. Dit staat los van eventuele garantie namens de fabriek. Wanneer de verkoper het hier niet mee eens is, zal hij moeten aantonen dat het de schuld van de consument is dat het product kapot gegaan is. Als je bijvoorbeeld de machine hebt aangezet, zonder dat de waterkraan was aangesloten. Nu was dit dus altijd al 6 maanden, maar in een nieuwe richtlijn vanuit Europa die de consument extra bescherming wil geven, wordt dit recht (de kijk en kik termijn) verlengd naar 1 jaar.

Nu denk je misschien wat heeft mijn paardenbedrijf met deze wet voor een vaatwasser te maken? Helaas is deze wet voor alle consumentenhandel van toepassing. Dus ook wanneer je als professionele paardenhandelaar een paard verkoopt aan een particulier. De particuliere koper heeft dus 1 jaar de tijd om uiteindelijk nog terug te komen op de kwaliteit van het paard, terwijl je als verkoper al één jaar niet meer kunt zien hoe dit paard gereden en verzorgd wordt.

De landen om ons heen, zoals Duitsland en Frankrijk, maken slim genoeg gebruik van een uitzonderingsregel waardoor deze aanvullende termijn daar niet geldt voor levende dieren.
Maar helaas voor de Nederlandse handelaren, ons Ministerie heeft er voor gekozen om van deze uitzondering geen gebruik te maken.

Wat kan je daar als ondernemer die een paard verkoopt nu aan doen?

Mijn advies is dat de paardenbranche zich verder professionaliseert. Het is van belang dat je de afspraken die je maakt zo goed mogelijk vast legt. In een verkoopovereenkomst kan je vastleggen wat er geleverd wordt en wat er van een paard verwacht mag worden. Er kan worden vastgelegd met welk doel het paard wordt aangekocht en het geeft de mogelijkheid om aan te geven wat het paard wel kan en wat deze juist nog niet kan.

Ook praktische zaken als wie de koper en de verkoper zijn, de afstammeling en chipnummer, of het een btw of marge paard betreft, kunnen in het contract worden vastgelegd. Ook is het aan te raden om de koper het paard te laten keuren door een dierenarts van de kopende partij.

Er zijn bij verschillende brancheorganisaties voorbeeldcontracten te vinden, maar het blijft van belang dat de feiten en omstandigheden goed worden omschreven. Wanneer we dit met zijn allen oppakken en consequent aan de slag gaan met een contract, dan zal dat veel problemen voorkomen.

Een jurist van Alfa kan je adviseren bij het opstellen van het contract

Mocht je jezelf desondanks toch nog beter willen indekken tegen eventuele claims, dan bestaat er nog de mogelijkheid om de handelsactiviteiten onder de brengen in een Besloten Vennootschap (BV) met beperkte aansprakelijkheid. Maar ja, alle bezittingen van deze BV staan wel garant wanneer de BV aansprakelijk wordt gesteld. Dus ook die nieuwe vrachtwagen die je van de opbrengst van dat paard gekocht hebt. Dus voorkomen is in dit geval beter dan genezen. Laat je vooral goed adviseren!

Patrick van Aert

Patrick van Aert

Klantbeheerder

088 2532081 | pvanaert@alfa.nl


Meer over Patrick