Banner

Ondernemer in beeld: Bert van Zwol, al bijna een halve eeuw op de binnenvaart

31 maart 2021 | Door:  Patrick van Aert

Het is iets over vier uur op de dinsdagmiddag als de Deo Volente vanaf de Donge de Amer op vaart. Over een uur of drie bereikt het 3300 ton metende binnenvaartschip de bestemming: Rotterdam. Huisvuilslakken of onbewerkte bodemas laden. Het is een bekende route voor Bert van Zwol, echtgenote Dinie en Berts broer Pierre, het trio achter Mavi B.V. “We pendelen op een neer. Gemiddeld twee reizen in de week”, zegt Bert.

Hij kan de route vanuit de thuishaven Raamsdonksveer nog nét niet dromen. Met een lach: “Als ik een  trackpilot zou hebben aan boord en goed instel, zou het schip helemaal zelf kunnen varen.” Ook na 46 en een half jaar blijft de binnenvaart nog leuk. “Het is de afwisseling. Je bent zelfstandig, je kunt zelf je tijd indelen. Natuurlijk, er wordt wel van je verwacht dat je op tijd op je laad- en losplek bent. Als je ergens om zes uur wordt verwacht, moet je er zijn”, zegt Bert vanuit de stuurhut, die is afgewerkt met fraai ambachtelijk timmerwerk.

Zesde Deo Volente

Het is alweer het zesde schip met de naam Deo Volente in de familie Van Zwol. Elf jaar oud is de huidige versie, een drogeladingschip van 110 meter lang. Een stuk groter dan hun vorige schip, gekozen met het oog op het transport van zand en grint. Bert: “Maar uiteindelijk hebben we dat niet eens zo gek veel gevaren. We hebben een jaarcontract, al acht jaar lang. Twee jaar zijn we er tussenuit geweest. Een concurrent was goedkoper. Maar omdat die niet beviel, kwam opdrachtgever Heros weer bij Amershipping en bij ons terug.”

Daardoor is Mavi B.V. vooral actief in het Deltagebied. En liggen de routes grotendeels vast. “Als we in Rotterdam die onbewerkte bodemas hebben geladen, gaan we weer door naar Sluiskil. En dan weer leeg terug naar Rotterdam.”

Geen opvolgers

Behalve broer Pierre staat ook echtgenote Dinie weleens in de stuurhut. Varen doet Bert al zijn hele leven. “Mijn opa zat in de binnenvaart, mijn vader ook. Zo is het bij mij ook gegaan. Maar opvolgers zijn er niet meer. Onze dochters Marjolein en Vivian hebben beide gestudeerd. Die hebben een baan aan de wal. En ook van de kant van Pierre is er geen opvolging.”

Instabiele markt

Na bijna een halve eeuw op het water verbaast Bert zich al lang niet meer over de andere golfbeweging, die van de markt. “Die is heel instabiel. Drie jaar geleden had de Rijn een heel lage waterstand. In plaats van 3200 ton kon een schip nog maar 1200 ton meenemen. De markt was extreem goed. Prijzen in de binnenvaart gingen meerdere keren over de kop. Maar 2020 was weer slecht, met corona. Er is heel veel stilgevallen met die lockdown. Ik ken collega’s die toen maar een derde hebben verdiend van wat ze in 2018 verdienden. Omdat wij altijd een vaste relatie hebben, hebben we niet veel last van die schommelingen. Die lockdown is er nog steeds, maar het trekt langzaam weer wat aan. Voorraden bij de bedrijven beginnen op te raken. En in de containermarkt is het zelfs extreem druk.”

 

Alfa

Mavi B.V. heeft ook nog twee duwbakken varen. Alfa is de accountant die de gehele vloot financieel op koers houdt. “We zaten altijd bij het kantoor dat Alfa een jaar of twintig heeft overgenomen. Ze doen alles voor ons, de boekhouding, de jaarrekening en de loonadministratie. En advisering als we willen investeren. Een paar jaar geleden hebben we op advies van Alfa de VOF omgezet naar een B.V. Er zit een verschil in het afrekentarief. Alfa attendeerde ons erop dat het beter bij ons zou passen om er een B.V. van te maken. Ze hebben dat toen helemaal begeleid.”

Patrick van Aert

Patrick van Aert

Klantbeheerder

088 2532081 | pvanaert@alfa.nl


Meer over Patrick