Banner

LABEL Vandenberg zit weer in de lift

28 juli 2020 | Door:  Kevin den Hartog

De naam ‘Van den Berg’ is voor elke liefhebber van meubeldesign in Nederland en daarbuiten bekend genoeg. Daarom staat-ie - aan elkaar geschreven - nog altijd onder de merknaam LABEL, als commercieel handige herinnering aan oprichters Gerard en Ton van den Berg. Maar al jarenlang is LABEL Vandenberg in Raamsdonksveer het bedrijf van de tweede generatie: Jasper, zoon van Gerard en Marieke, dochter van Ton. Onveranderd is de ‘handtekening’ van de twee, herkenbaar aan tijdloze ontwerpen en natuurlijke materialen. 

Acht jaar geleden verkeerde het bedrijf door de crisis in zwaar weer, het roer moest om. Marieke had haar ervaring heel ergens anders opgedaan: in de marketing bij foodfabrikanten. De combinatie met neef Jasper die als creatief directeur op de vloer pakte wonderwel uit. Het gaat het merk weer voor de wind. De expansie van het bedrijf is mede mogelijk gemaakt door de groei van de huizenmarkt in de afgelopen jaren. Maar zelfs nu er krapte heerst op de huizenmarkt groeit LABEL Vandenberg. Marieke: “Mensen zijn weer bereid te investeren in hun woning. Het aanbod van huizen is schaars. Als je niet kunt verhuizen ga je vaker je eigen huis een facelift geven. Laatst had de NOS een leuk item op tv: daar noemden ze het ‘verthuizen’, je eigen huis opnieuw inrichten.” 

Het ‘verthuiseffect’ sleepte het familiebedrijf - tot nu toe - ook door de coronacrisis heen. “Na de mededeling dat alles dicht moest, stopte het winkelbezoek bij onze dealers. Daarna is het langzaam weer omhoog gegaan. De maanden mei en juni zijn zelfs boven verwachting goed geweest. Iedereen was thuis, er is veel meer in huis geïnvesteerd. Wat de bouwmarkten merkten, merkten wij ook. Na een fikse daling heeft die opleving heel veel goed gemaakt, maar de markt blijft grillig. Wel is de export naar het buitenland flink gedaald, doordat de winkels daar dicht zijn gegaan.” 

Volle orderportefeuille 

Omdat het bedrijf uitsluitend op bestelling produceert, stonden de machines niet stil. “Maar corona heeft wel impact gehad. We hadden een paar zieken. Misschien was het maar een verkoudheidje, maar toch zijn die voor de zekerheid twee weken thuisgebleven. Gelukkig is iedereen weer gezond, al hebben we een stukje capaciteit ingeleverd. We hadden een redelijk volle orderportefeuille. Ons voordeel is geweest dat we veel materiaal in voorraad hadden. Bepaalde leersoorten uit Italië mochten de grens niet over. Bestellingen die we al hadden lopen hebben we meteen naar Nederland gehaald toen daar de crisis uitbrak.” 

Handwerk 

Het bedrijf met 25 medewerkers ontwerpt en produceert ‘gewoon’ in Nederland, in Raamsdonksveer. Aan de meubels van LABEL Vandenberg komt nog veel handwerk te pas. Daarom is het merk niet de goedkoopste, en daarmee traditioneel gericht op een wat oudere en koopkrachtige doelgroep. De marketeer in Marieke heeft geen moeite om zich daarmee te associëren. “Welnee. Die oudere doelgroep voelt zich hartstikke jong! Ja, wat wij aanbieden vindt ook gretig aftrek onder de zogenaamde gepensioneerden. Maar die groep reist en onderneemt veel. Die mag je niet eens als senioren aanspreken.”

Veranderd retaillandschap 

In Nederland heeft het merk voldoende afzet. “Alleen voor het buitenland zijn we nog op zoek naar meer verkooppunten. De kunst is in Nederland niet om niet méér verkooppunten te krijgen, de kunst is: met welke partner kun je doorontwikkelen? Als je niet meer bij elkaar past moet je soms afscheid van elkaar nemen. Het retaillandschap is behoorlijk veranderd. En uitgedund. Er zullen uiteindelijk nog meer winkels gaan stoppen. Maar wij hebben geen product dat je online kunt verkopen. Je bekijkt het wel online maar uiteindelijk wil de klant het voelen, zien en erin zitten. Het is een adviesproduct.” 

Dierenhuid 

Aan de zitmeubels komt veel leer te pas. Staat de milieubewuste consument kritischer tegen ‘dierlijke’ materialen zoals leer? “Ik weet het niet”, schudt zij haar hoofd. “Er is niks onsympathieks aan een dierenhuid. Het is een afvalproduct van de slachterij. En de footprint van leer dat in West-Europa is gelooid is veel schoner dan van textiel. Maar de consument is er wel mee bezig. Textiel heeft ook voordelen, het heeft andere eigenschappen. Voor ons is het niet zo’n probleem. De natuurlijke leersoorten groeien nog steeds en we vullen onze collectie ook aan met mooie natuurlijke stoffen.” 

Toekomst 

Alfa is sinds 2019 de accountant van LABEL Vandenberg. “Daar zijn we tevreden over. We waren op zoek naar een klein kantoor met voldoende expertise en verschillende afdelingen. Bij een grote accountant voelen we ons minder thuis. Alfa is ook groot, maar door de manier waarop Alfa is opgezet voelt het niet groot. We zochten bewust in Raamsdonksveer. Ik wil het idee hebben dat we bij elkaar moeten kunnen binnenlopen. Als maakbedrijf zijn wij anders. Maar Alfa werkt veel voor bedrijven in de agrarische sector, dat zijn ook bedrijven met de voeten in de modder.” 

 

 

Kevin den Hartog

Kevin den Hartog

Adjunct directeur

088 2531974 | kdenhartog@alfa.nl


Meer over Kevin