Banner

Het tweede leven voor meubelfabrikant LABEL Van den Berg

24 december 2019 | Door:  Kevin den Hartog

Voor meubelliefhebbers is het een bekende naam: LABEL met daaronder klein Van den Berg. Die toevoeging verwijst naar de fameuze oprichter van weleer, ontwerper Gerard van den Berg. Ook al is hij niet langer meer exclusief verbonden aan het merk, toch houdt de tweede generatie de herinnering nog altijd levend. “Bij de doelgroep waar wij ons op richten wekt zijn naam en onze familienaam Van den Berg vertrouwen op”, zegt de helft van die tweede generatie, Marieke van den Berg.

Samen met neef Jasper staat zij aan de leiding van LABEL Van den Berg in Raamsdonksveer. Jasper als zoon van Gerard, Marieke als dochter van zijn broer Ton die met Gerard aan de basis stond van het merk. Tegenwoordig draait het bedrijf - in totaal 25 mensen op de payroll - weer volop mee in de voorhoede van het Dutch Design.

Dat was acht jaar terug wel anders, toen Marieke besloot in de zaak te stappen. “Op dat moment verkeerde het bedrijf in zwaar weer. Jasper en ik hebben het samen met het team opgepakt. Als ik kijk waar we acht jaar later staan: we zijn verhuisd naar een nieuw pand, we hebben de collectie geoptimaliseerd, de verkoop groeit al jaren. Je merkt dat klanten steeds enthousiaster worden. Natuurlijk is het constant bijschaven. Maar als ik terugkijk hebben we samen een heel grote stap gemaakt.”

Leuke carrière

Op relatief late leeftijd stroomde de moeder van twee kinderen in. “Thuis ging het heel veel over de zaak. Ik dacht: dat ga ik later niet doen. Ik heb een heel leuke carrière vóór LABEL Van den Berg gehad. Ik zat in de marketing, bij foodfabrikanten. Dat is een goede leerschool geweest. Binnen een groot bedrijf krijg je de mogelijkheden om alle facetten en processen te zien.”

Iets waar haar nu van pas komt in de rolverdeling achter de schermen. “Jasper legt zich toe op het design: alles vanaf het schetsje dat hij krijgt van de ontwerpers tot en met het productierijpe meubel. De aansturing van de fabriek ligt bij een operationeel manager. Ik ben verantwoordelijk voor financiën, sales, marketing, personeel en algemene zaken.”

Stoer, eerlijk en echt

LABEL Van den Berg is gespecialiseerd in zitmeubelen, met de focus op leersoorten en ook stof. ‘Stoer’, ‘eerlijk’ en ‘echt’ zijn de uithangborden waarmee het merk een eigen positie binnen het Dutch Design-segment heeft geclaimd. De meubels worden verkocht door woonwinkels in het hogere segment. Agenten zijn verantwoordelijk voor de verkoop in andere landen. De productie vindt geheel in Nederland plaats, in Raamsdonksveer. Marieke: “Ja, wij maken dingen zelf. We bouwen frames van staal en hout die we vullen met schuim. Daarna wordt het leer of de stof gesneden en gestikt, het moeilijkste werk. Dan wordt het geplakt en gestoffeerd. We werken op customerorder-basis, wij produceren niet op   voorraad. We maken iets bijzonders speciaal op aanvraag van de klant. Op die manier kun je nog in Nederland produceren. Prijs is wel belangrijk, maar niet leidend. Wij maken dingen die anderen niet kunnen maken.” Innovatie in het proces is er, maar beperkt. “De innovatie zit in de werkprocessen, werktuigen en de toepassing van materialen. Het is industrieel handwerk, maar uiteindelijk vinden we dat handwerk juist heel mooi met de imperfectie die daarbij hoort. Met een stikrobot krijg je een heel ander soort product. Het ambacht dat bij ons belangrijk is laat je dan niet meer zien.”

‘Alfa voelt niet groot’

De relatie met Alfa dateert pas van het begin van 2019. Marieke: “Wij zijn niet groot, maar we hebben wel heel specifieke vragen. Wij waren op zoek naar een kantoor met voldoende expertise en verschillende afdelingen maar dat ook klein is. Bij een grote accountant voelen wij ons minder thuis. Alfa is ook een grote organisatie, maar door de manier waarop Alfa is opgezet voelt het niet groot. En we zochten bewust een accountant in Raamsdonksveer, omdat ik het idee wil hebben dat we bij elkaar moeten kunnen binnenlopen. Als maakbedrijf zijn wij net even anders, maar Alfa werkt veel voor agrarische bedrijven, dat zijn ook bedrijven met de voeten in de modder. Daarom zijn we overgestapt.”

‘Zakelijk interieur’

Ondertussen neemt de samenwerking steeds grotere vormen aan. “We zochten een businesscontroller die eenmaal per week onze administratie kon controleren. Nu doet Alfa ook de salarisadministratie, de fiscale advisering en de pensioenadvisering voor Jasper en mij. We zijn heel erg te spreken over de persoonlijke aanpak.”

En de inrichting van het Alfa-kantoor? Marieke, haar woorden voorzichtig afwegend: “Mmm... zakelijk. Afstandelijk. Wij staan voor warmte. Van mij mag het huiselijker zijn. Maar dat hebben heel veel kantoren. Alfa hoeft zich helemaal niet te schamen!”

Kevin den Hartog

Kevin den Hartog

Klantbeheerder

088 2531974 | kdenhartog@alfa.nl


Meer over Kevin