Pieter Dammers
Directeur
088 2532050 | pdammers@alfa.nl
9 december 2016 | Door: Pieter Dammers
In deze rubriek stelt iedere maand een medewerker zichzelf voor. Vandaag: Pieter Dammers. Pieter is als directeur van Raamsdonksveer nauw verbonden aan Alfa.
Wie ben je?
Geboren in het Brabantse Land van Heusden en Altena ben ik de wereld ingegaan onder de naam Pieter Dammers.
Wat is je leeftijd?
Mijn geboortejaar is 1965 en daarmee momenteel 51 jaar.
Wat is je functie en hoe lang werk je bij Alfa?
In 2001 is kantoor Raamsdonksveer van start gegaan. Vanaf dat moment ben ik als directeur verbonden aan deze Brabantse Alfa-vestiging in Raamsdonksveer.
Vertel eens iets over je ontwikkeling binnen Alfa?
Na eerst enige tijd gewerkt te hebben op een administratiekantoor en daarna op een financiële afdeling van een transportbedrijf, ben ik als jongste bediende in 1985 bij Alfa gestart. Na enkele jaren ben ik op onze vestiging in Gorinchem doorgegroeid naar de functie van relatiebeheerder en enige tijd later naar die van teamleider. Tot slot heb ik mede door de forse groei van onze organisatie de stap naar een directiefunctie kunnen maken.
Wat zijn je dromen en ambities in relatie tot je werk?
Eerlijk gezegd ben ik nooit zo’n dromer geweest en sta ik vrij nuchter in het leven. Nu je het zo vraagt, is mijn wens vooral verder te bouwen aan de al prachtige praktijk die we in Raamsdonksveer hebben. De markt, de locatie en de accommodatie waar we gevestigd zijn met de huidige enthousiaste crew collega’s, zijn perfecte ingrediënten om onze klantrelaties te ontzorgen. En daarnaast te adviseren, waarbij het blijven vergroten van de klanttevredenheid mijn ultieme doel is. Waar dit bereikt wordt, heeft dat effect op de medewerkers waardoor hun enthousiasme en werkplezier nog verder toeneemt, wat daardoor uitmondt in een sneeuwbaleffect.
Wat is jouw talent/expertise? Waar ben je goed in en waar zou je anderen bij kunnen helpen?
Van nature heb ik interesse voor de medemens. Om er achter te komen wie die mens is en wat hem of haar beweegt moet je gezond nieuwsgierig zijn en kunnen luisteren. Dat is dan ook mijn diepste drijfveer om het vak van accountant en (bedrijfs)adviseur uit te oefenen. Graag wil ik dicht bij (ondernemende) mensen staan en ben vooral geïnteresseerd in dat wat hun enthousiast maakt, iemands passie of wat mogelijk juist zorgen baart. Het geeft mij voldoening en vreugde als ik iemand van dienst kan zijn in het meedenken aan het verder uitbouwen van zijn of haar passie, of in het luisteren naar en bieden van oplossingen in zorgelijke situaties. Ook de context waarin diegene staat, wil ik daarbij niet uit het oog verliezen, denk aan de partner, het gezin, de tradities, of het erfgoed wat een onderneming kan zijn. Deze emoties moeten niet over het hoofd gezien worden en krijgen nadrukkelijk een plaats in de advisering.
Volgens mij hoeft een adviseur niet veel meer te doen dan oprecht en aandachtig te luisteren en de goede vragen te stellen. Dit klinkt simpel, maar blijkt elke dag weer een grote uitdaging te zijn!
Waarom Alfa?
Alfa is een mensgericht bedrijf, waar uit het hart gedacht wordt om de ander duurzaam van betekenis te zijn en te blijven. Tot en met de Raad van Bestuur wordt niet gedacht aan eigen gewin, maar primair wat voor de klant van (meer)waarde is. Dit stond en staat nog steeds als hoogste goed in ons vaandel, en hier herken ik mezelf zeer in. Ik ben ervan overtuigd dat waar er een gezonde mix is tussen mensgerichtheid en taakgerichtheid het beste ontstaat voor elkaar.
Daarnaast neemt Alfa verantwoordelijkheid voor haar maatschappelijke rol en investeert op allerlei manieren nadrukkelijk in deze rol; aandacht voor en ondersteuning van mensen in nood heeft een nadrukkelijke plaats in de Alfa-organisatie.
Waar geniet je van?
Ik vind het ontzettend leuk en het geeft voldoening wanneer je ziet dat collega’s door ruimte te nemen en te krijgen een positieve ontwikkeling doormaken waar ze professioneel in groeien en ook zichtbaar van genieten. Waar je dit ziet ontstaan, komt dat ten goede aan de prestaties van het hele team en daarmee het belang van en succes voor de klant.
Ons doel is dan ook niet het individuele succes na te streven, maar juist door samenwerking een resultaat neer te zetten wat door het individu niet bereikt kan worden. Het mooie aan een grotere kantoororganisatie is dat mensen maximaal in hun kracht komen waardoor het meest optimale resultaat wordt bereikt. Waar dit leidt tot het beste resultaat voor onze klant en plezier in het werk, voel ik me voldaan en is mijn missie geslaagd.