Banner

Ondernemer in Beeld: Binnenvaartschippers Marco en Jeroen Leijten ervaren nog steeds vrijheid en afwisseling

10 mei 2019 | Door:  Kevin den Hartog

Van jongs af aan wilde hij al schipper worden. “Waarom? Het is de vrijheid die je hebt. De afwisseling. Als je ’s morgens de gordijnen opendoet, staat er weer een andere boom voor je neus”, zegt Jeroen Leijten. Samen met broer Marco is hij eigenaar van Leijten Scheepvaart VOF in Raamsdonksveer. Met de 135 meter lange Novum varen de twee broers op en neer tussen Amsterdam naar Rotterdam. Een traject dat het binnenvaartschip inmiddels al een keer of negenhonderd moet hebben afgelegd, schat Jeroen.

Hij begon met de opleiding matroos, ging daarna door met de opleiding schipper en kon na vier jaar ervaring ook écht als schipper aan de slag. In het eigen familiebedrijf, dat zijn vader en moeder al hadden. “Ik ben letterlijk op het water geboren”, lacht Jeroen. “Ik wilde altijd al schipper worden. Marco niet, die heeft nog een tijdje het idee gehad om straaljagerpiloot te worden. Maar toen hij de één meter negentig voorbij was, kon het niet meer. In 2006 zijn Marco en ik in het bedrijf gekomen, in 2012 hebben we mijn ouders uitgekocht.”

Inmiddels gaat het Leijten Scheepvaart voor de wind. Het bedrijf heeft vijf mensen in dienst. Jeroen: “lk vaar altijd met een extra schipper erbij, Marco ook. En dan hebben we nog een matroos lopen voor onderhoud.”

Containers voor import en export

De formule is sinds 2014 onveranderd: de Novum (bouwjaar 2008, 3042 PK) vaart heen en weer tussen de havens van Amsterdam en Rotterdam. “We vervoeren containers voor de import en export, sinds er in Amsterdam geen grote containerschepen meer komen. In de Amsterdamse haven hebben we een eigen laad- en losplaats. We hebben één vaste opdrachtgever. Of je dan niet afhankelijk bent? Nee, want er zal altijd werk blijven voor die ene opdrachtgever.”

Ook in de mindere jaren die de binnenvaart heeft gekend draaide de VOF goed. “In vergelijking met collega’s zijn we er goed doorheen gekomen. We hadden dankzij onze ouders ook een goede opstap. Anderen zaten tot over hun oren in de hypotheek. Mijn ouders hebben ook af en toe geholpen, zodat we in die tijd geen extra personeel hoefden in te huren.”

Route

Meestal gaan er twee- tot driehonderd containers mee aan boord. De inhoud: “Veel cacao, artikelen die Action importeert, maar ook fietsen van Giant of auto-onderdelen voor Nissan.” De ene week vaart Jeroen heen en weer, de andere week is het Marco’s beurt. Elke week gaat de Novum tweemaal op en neer. De route kan Jeroen ondertussen wel dromen: “Via het Amsterdam-Rijnkanaal langs Diemen, naar Breukelen en Maarssen, Utrecht, Nieuwegein, daar het kanaal uit, dan de Lek af via Ameide, Schoonhoven, Lekkerkerk, Krimpen aan den IJssel en Ridderkerk zo naar de Rotterdamse haven.” Tweehonderd keer per jaar. “We doen het sinds 2014. Vóór die tijd vaarden we van Rotterdam naar Antwerpen. We zitten dus aan de negenhonderd keer.”

Gezinsleven

Door de week-op-week-af-formule blijft er een normaal gezinsleven over. Lachend: “Ik werk maar de helft van het jaar!” Deze week is Jeroen thuis bij zijn vriendin in Raamsdonksveer. Daar loopt ook zoon Tim zich al warm om het bedrijf te komen versterken.

Geen abracadabra

Te adviseren valt er dus genoeg voor Alfa, sinds 2006 de accountant van de twee broers. “We zaten bij een accountant die alles nog op de achterkant van een sigarendoosje deed, bij wijze van spreken. Met de overname wilde we het professioneler aanpakken. Op advies van die accountant zijn we bij Alfa terechtgekomen. Alfa heeft ervaring in de binnenvaart. Het is fijn dat het voor een accountant geen abracadabra is als je over het vak praat. We helpen elkaar, Alfa en wij.

De volgende uitbreiding rolt in juni uit het dok: er komt een duwbak bij, bedoeld als extra opslagruimte. Voor die investering in de nieuwe duwbak is Alfa in de energie-investeringsaftrek gedoken. Dat is kennis waar ook andere klanten weer iets aan hebben.”


Kevin den Hartog

Kevin den Hartog

Klantbeheerder

088 2531974 | kdenhartog@alfa.nl


Meer over Kevin