Banner

75-jarig Alfa wil ondernemers ook af en toe ‘schop tegen de schenen’ verkopen

23 maart 2017 | Door:  Lieke Eerbeek

Het is een opvallende constatering: de gemiddelde levensduur van een bedrijf is nog maar vijftien jaar. En dat gemiddelde gaat alleen nog maar verder terug. Met een 75-jarig jubileum mag Alfa Accountants en Adviseurs dus gerust een a-typische organisatie worden genoemd. Zoals Alfa zich op wel meer terreinen onderscheidt van andere kantoren. Met 31 vestigingen in geheel Nederland behoort Alfa tot de grotere accountantsorganisaties. Maar juist door die regionale aanwezigheid voelt Alfa ook als 'het kantoor om de hoek'.

Wat die driekwart eeuw zegt over Alfa? "Het zegt iets over de soliditeit en de betrouwbaarheid van een accountantskantoor. En het zegt in ieder geval iets over onze continuïteit. We gaan voor langdurige relaties met onze klanten, niet voor de kortetermijnklapper", zegt Arnoud Bosch, directievoorzitter van het cluster Zuid waaronder de vestigingen in Gorinchem, Raamsdonksveer en Dodewaard vallen. Het 'overal dichtbij zijn' is meer dan een goedkoop reclamepraatje, zegt Arnoud. "Iedere medewerker bij Alfa kan certificaten kopen, en daarmee eigenaarschap. Dat geeft betrokkenheid. Dat maakt ook dat we dichtbij die klant staan. Ondernemers mogen niet de beleving hebben dat ze met een kantoor te maken hebben. Ze hebben een relatie met hun klantbeheerder!"

Opvallend, omdat ook bij Alfa veel processen - ook de communicatie - vergaand zijn gedigitaliseerd. Maar, zegt directeur Pieter Dammers van de vestiging in Raamsdonksveer: "Daarom plannen we bewust ook afspraken face-to-face in. Gewoon om iemand eens recht in de ogen te kijken. Dat gaat heel breed hoor, van: hoe is het met de zaak tot en met: en, hoe is het met jou en met je dierbaren?"

Proactieve accountant

Opdrachtgevers worden kritischer. Dat merkt ook Alfa. Pieter Dammers: "Wat ik vaak hoor van nieuwe klanten: ze verwachten een proactieve accountant. Signalerend en adviserend. Dat zeggen ze ook letterlijk: 'Geef mij niet alleen complimentjes, maar af en toe eens die schop tegen de schenen.' En dat geldt ook binnen Alfa, dat we elkaar scherp houden. Met elkaar delen we zaken om de dienstverlening per klant op een nog hoger niveau te krijgen."

Want, zegt Arnoud Bosch, "het is heel belangrijk dat je die klant goed kent. Dat gebeurt bij ons automatisch, doordat we alle deskundigheid onder één dak hebben. Daardoor ken je niet alleen de jaarcijfers van een ondernemer, je weet bijvoorbeeld ook wat hij van plan is met toekomstige generaties, je kent het bedrijf juridisch en bedrijfseconomisch. Door die kennis bij elkaar te brengen, kunnen we als Alfa het verschil maken."

“Heb je een vraag, dan krijg je snel antwoord”

"We hebben nooit gedoe met de fiscus, Alfa regelt het altijd goed." "Alfa heeft een prima snelheid van handelen." Er zijn van die zakelijke relaties waar je als ondernemer graag op wilt kunnen bouwen. Die met je accountantskantoor bijvoorbeeld. Hoe oordelen ondernemers uit deze regio over hun samenwerking met het 75-jarige Alfa Accountants en Adviseurs?

"Mijn vader was al klant. En omdat het goed beviel, ben ik altijd klant gebleven. Waarom? Omdat Alfa een totaalpakket kan leveren." Met de overname van de vestigingen in Tilburg en Rosmalen staat de teller voor Intratuin-franchiser Anton Kolbach op vier: hij was al actief in Sliedrecht en Hendrik-Ido-Ambacht. "Zeker met het flinke bedrijf dat ik nu heb is het van toegevoegde waarde, dat je ook voor andere kennis bij Alfa terecht kunt. Dat heb ik wel meegemaakt met die overname. Dan kun je een beroep doen op Alfa Fusies en Overnames. Zij hebben me goed geadviseerd, onder meer met het juridische deel en het berekenen van de terugverdientijd."

Ook binnen een franchiseformule komt het aan op het ‘echte’ ondernemen. "Globaal volgen we tachtig procent van de Intratuinformule. De overige twintig vullen we zelf in. Natuurlijk geeft de Intratuinorganisatie veel aan. Maar je moet nog altijd zelf aan het stuur blijven en het overzicht behouden." En zijn relatie met Alfa? "Zolang als ik me kan herinneren is Arie Droogendijk al onze contactpersoon. Dat gaat altijd op een plezierige manier. Heb je een vraag, dan krijg je snel antwoord."

“Alfa heeft breder pakket”

Zo’n zestig gebruikte vrachtwagens staan er op het terrein van BaCo Trucks & Trading in Werkendam. Sinds een jaar of zeven verkopen Bastien Begemann en Corné Visser die met succes. Bastien: “We leveren onze vrachtwagens in Europa en ook daarbuiten. Internet heeft ook voor ons de wereld heel klein gemaakt.” Over de reden van het succes hoeven de twee niet lang na te denken. Corné: “Kwaliteit. Tachtig, negentig procent van onze vrachtwagens is dealeronderhouden. Wij richten ons bewust op het segment van jong gebruikt materieel.”

Met de overname van SCT Accountants kregen Bastien en Corné Alfa twee jaar terug in de schoot geworpen. En? Bastien: “Het loopt heel goed. Alfa heeft een prima snelheid van handelen. Achteraf kun je zeggen dat SCT een heel ander kantoor was. Alfa is veel groter, met een breder pakket aan diensten.” En dat ook Alfa thuis is in de transportbranche, is zeker niet onhandig.”


Bron: Alfa verschijnt periodiek in Altena Business

Lieke Eerbeek

Lieke Eerbeek

Strategisch adviseur

088 2531760 | leerbeek@alfa.nl


Meer over Lieke