Banner

Snertevent in Zuidschermer

21 januari 2020 | Door:  Maarten Dekker

Hij is de wandelende reclame voor knolselderij. En binnenkort, op zaterdag 25 januari, is iedereen op het teeltbedrijf van Ted en Nicoline Vaalburg van harte welkom om het oer-Hollandse gerecht in allerlei variaties te proeven. Ooit gehoord van knolselderij-ijs of knolselderijshoarma? Als ‘boer Ted’ is hij gastheer tijdens het negende SnertEvent op het bedrijf aan de Zuidervaart 131 in Zuidschermer.


De knolselderij: veel Hollandser kan het niet, zou je zeggen. Want wat is erwtensoep zonder knolselderij? “Maar knolselderij kan eigenlijk overal bij. Wij hebben altijd een knol in de koelkast liggen. Ik mag graag zelf koken en ik doe overal graag knolselderij doorheen. Je kunt er knolselderijlasagna van maken, je kunt er ook pasta van maken. Iedereen die fanatiek kookt is altijd wel fan van knolselderij. Het is een eigenzinnig product, het is ook niet duur. Je kunt vrij veel van een knol maken.”

Net als veel andere ‘vergeten groenten’ maakt het knolletje een comeback in de keuken. Ook omdat de gezondheidsaspecten steeds duidelijker worden. “Er zijn onderzoeken die aantonen dat knolselderij de kans op kanker kan verminderen. Het is goed voor de hersenen, het is goed voor de bloedsomloop. En er zit veel vitamine B11 in, ideaal voor zwangere vrouwen.”

Nederlandse retail

Sinds 2007 zijn hij en zijn vrouw eigenaar van het bedrijf aan de Zuidervaart, waar vader Vaalburg ooit begon met de knolselderijteelt. Die teelt neemt inmiddels de helft van de 200 hectare in beslag. Op de andere helft staan pootaardappelen en pompoenen. De knollen van het bedrijf vinden hun weg naar de Nederlandse supermarkten maar ook naar het buitenland: vooral Oost-Europa, daarnaast vooral Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Alles wordt eerst gewassen op het bedrijf, de professionele wasinstallatie kan tien- tot vijftienduizend kilo knollen per uur aan.

Zware klei

Begin maart gaat het buitenseizoen van start voor Ted en zijn zestien medewerkers. “Dan beginnen we met de vroege teelten op zand. Zachtjesaan gaan we naar de zwaardere gronden toe en uiteindelijk de zware klei. Die zware klei is ook de reden dat de knol lastig om te wassen is. Er blijft veel van die zware grond aan zitten. En je moet zorgen dat het schoon in de winkel ligt.” De groeiende populariteit zet ook de markt onder druk. Ted: “De consumptie neemt toe, maar het aantal hectares ook. Het is altijd weer een uitdaging om alles voor een goeie prijs afgezet te krijgen.”

SnertEvent

Met het SnertEvent is hij zelf een beetje de reden dat die consumptie verder stijgt. Op 25 januari kan iedereen voor de negende keer komen proeven. Vorig jaar trok het event zo’n tweeduizend lekkerbekken. Publiekstrekker is een heus Nederlands Kampioenschap snert koken. Ted: “We lokken ze met de snertcompetitie, maar ze gaan naar huis met allemaal ideeën voor knolselderijgerechten. Voor twee euro koop je een kom en dan mag je daarmee langs alle kraampjes, gerechten proeven. We laten zien hoe je het maakt, er is een indoorstreekmarkt met lokale producten. Er staan ook andere telers om hun eigen producten te promoten. En niet alleen het product, maar ook het gebied. Het is een beetje: een brug slaan tussen boer en burger. Veel mensen hebben geen idee wat er in een schuur als deze gebeurt. Op de dag zelf draait de inpaklijn. Dat vinden mensen indrukwekkend om te zien. Mensen komen voornamelijk uit Noord-Holland maar ook wel uit andere provincies.”

Eerste vlog

Het wachten is nog op de echte winter. “Het mag drukker. Als het kouder wordt, wordt er meteen meer aan de knol getrokken in Nederland.” Ondertussen heeft ‘boer Ted’ zoals hij op internet heet ook zijn eerste vlog opgenomen. “Dat vinden we gewoon leuk om te doen, de consument een beetje bijpraten. Mijn vrouw Nicoline is ook heel actief op Facebook. Je krijgt altijd weer positieve reacties terug. Daar krijgen wij weer energie van. Maar het kost wel veel tijd!”

Nicoline is er ook voor de cijfers, samen met Alfa. “Je kunt niet zonder goeie accountant met al die dingen en regeltjes die je als ondernemer moet weten. Het is veel te specialistisch geworden. Alfa is ook adviseur en sparringpartner. Wat we vooral waarderen is hun kennis van de agrarische sector. Dat is toch wel iets dat heel specifiek is.”

Kijk op www.boerted.nl voor meer informatie over het SnertEvent.

Maarten Dekker

Maarten Dekker

Directievoorzitter

088 2532109 | mdekker@alfa.nl


Meer over Maarten