Banner

Winkel draait flink door voor EversPartners Retail & Leisure

29 november 2018 | Door:  Elisabeth Woortman

Van een beetje hectiek schrikt Justus Slaakweg niet. Maar de afgelopen maanden waren wel heel erg drukke tijden. Met twee partners, Hugo Jurcka en Karel de Graaff gaan zij in Heemstede als zelfstandig bedrijf verder en zijn zij geen onderdeel meer van het bureau in Velsen Noord, waar EversPartners Raadgevend Ingenieursbureau is gevestigd. Doelstelling: de specialisatie versterken in het Retail segment, waarin het kantoor nu al een sterke positie heeft in design en engineering. Zo worden er 50 Albert Heijn winkels per jaar ontworpen.



“Met het nieuwe bureau in Heemstede zijn we met 25 mensen meteen één van de grootste ontwerpbureaus in het retailsegment”, schetst Justus Slaakweg de aparte positie van ‘zijn’ kantoor in de markt.

Specifiek werk

De focus van het kantoor ligt uitsluitend op winkelbedrijven, en niet de minsten. Albert Heijn is klant, Gall & Gall, Etos, TomTom, Perry en andere namen prijken er op de lijst. Het is specifiek werk, geeft Justus aan. “Een opdrachtgever is maar in één ding geïnteresseerd: gaat de winkel weer op de afgesproken datum open. Hij noemt een datum, wij gaan terugrekenen: zoveel tijd voor de bouw, zoveel tijd voor het definitief ontwerp, zoveel tijd voor de schets. Dat is een proces met snelle stappen en korte doorlooptijden, want voor die retailer is elke dag er één. Retailers hebben te maken met verse waar of collecties die zijn ingekocht en die wel op het juiste moment moeten worden verkocht. Een overdreven voorstelling van zaken is het niet. “Ik had vanmorgen de oplevering van een kledingwinkel. In een leegstaande unit ernaast stonden de kledingrekken al klaar. Vannacht wordt de winkel gevuld met de verkoopwaar ingericht en morgen gaan de deuren al open.”

Optimale routing

De specialisten van EversPartners Retail & Leisure ontwerpen de inrichting - aan de hand van de  formule - en bepalen ook het proces dat er bij past. Justus: “Het is een hele wetenschap om de ideale productindeling te maken. Je hebt je vaste onderdelen. Een klant die een winkel binnenkomt neigt van nature naar rechts. Dus daar plaats je de belangrijkste productgroepen. De artikelen waar de klant specifiek voor naar de winkel komt, die staan meestal achteraan. Een goede winkelindeling heeft de juiste routing met de juiste zichtlijnen en de juiste hotspots zodat de verkoop optimaal gestimuleerd wordt.

Projectmanagement

Ook het TurnKey projectmanagement komt voor rekening van EversPartners Retail & Leisure. Dat betekent vanaf de Business Case, het ontwerp tot aan realisatie. Gemiddeld één per maand, daarbij ook de onderaannemers aansturen die exact op schema moeten blijven. “Daar moet je tegen kunnen, die hectiek. Een rustige baan is het niet. Maar die aannemers houden net als wij wel van een uitdaging. Die doe je echt geen plezier met een woningbouwproject van dertig woningen en dertig dezelfde installaties.”

Twee teams aansturen

Zelf is Justus verantwoordelijk voor commerciële zaken en schuift hij aan bij de eerste gesprekken voor een nieuwe opdracht of klant. Ook stuurt hij een van de twee teams van het bureau aan. Voor de projecten van Albert Heijn is er zelfs een compleet team. “Maar we hebben dan ook elke week een winkelontwerp op te leveren. Vijftig winkels openen per jaar in ons toegewezen gedeelte van Nederland en België. Dat moet je heel goed achter elkaar organiseren. Het ontwerpen, tekenen en bouwen moet als een treintje achter elkaar aan.

Meeverhuisd

De ontrafeling van de twee bedrijven kostte de nodige aandacht. Ook bij Alfa. Justus: “Al jaren is Mark Vermeulen onze vaste contactpersoon, nog voordat hij bij Alfa werkte. Toen hij overstapte zijn we meeverhuisd. Hij heeft ook dit traject naar tevredenheid afgehandeld, al heeft het wel meer tijd gekost dan we zelf hadden verwacht. We hebben bijvoorbeeld de administratie helemaal opnieuw moeten opzetten.

Nieuwe naam

EversPartners Retail & Leisure krijgt vanaf 1 januari 2019 een nieuwe uitstraling en een nieuwe naam: NewArmstrong. Een nieuwe naam, een nieuwe directie, dezelfde vertrouwde gezichten, dezelfde vertrouwde kwaliteit. Maar nu met een volledige focus op design, engineering en projectmanagement voor retail. Met als voornaamste doel de wensen van klanten te vertalen naar succes.

Elisabeth Woortman

Elisabeth Woortman

Directiesecretaresse


Meer over Elisabeth