Banner

Klant versus adviseur: Wispels Verzekeringen

21 oktober 2019 | Door:  Jaap van Bergeijk

Pascal Wispels

Pascal Wispels is directeur van Wispels Verzekeringen in Hellendoorn. Vanuit haar kantoor ontzorgt ze zowel particulieren als zakelijke relaties die met vragen bij haar komen over verzekeringen, hypotheken, pensioen en sparen. De zakelijke relatie met Alfa bestaat inmiddels heel wat jaren. Daarbij is Jaap van Bergeijk van Alfa Nijverdal haar vaste contactpersoon.

Pascal Wispels staat als derde generatie aan het roer van Wispels Verzekeringen. Waar haar opa destijds nog begon vanuit een schuurtje in de achtertuin, staat er nu een kantoorpand waar acht medewerkers voor met name regionale klanten werken. Pascal: “Ik ben onderaan begonnen, heb het hele bedrijf doorlopen,  alle soorten werkzaamheden gedaan. Daar heb ik heel veel van geleerd. Dat impliceert ook dat ik gemakkelijk kan bijspringen als we even met piekbelasting zitten; dan help je elkaar.”

Haar klantenkring bestaat grotendeels uit particulieren. “Dat klopt,  maar er komen nu ook steeds meer vragen uit de zakelijke markt, omdat particulieren vaker voor zichzelf beginnen. Klanten komen voor onze uitgebreide financiële dienstverlening en persoonlijke benadering. We helpen hen onder meer met hypotheken en (schade)verzekeringen en ook de RegioBank maakt inmiddels een belangrijk onderdeel uit van ons kantoor. Op dit moment krijgen we vooral veel vragen over hypotheken en pensioen, bijvoorbeeld of het nu wel of niet verstandig is om een hypotheek over te sluiten. En 65-plussers bij wie er onbedoeld te veel vermogen in de stenen van hun koophuis is gaan zitten, melden zich ook. We timmeren ook aan de weg met nieuwe diensten, zoals het Erfrechtplan. Als een klant dit onder de arm meeneemt naar de notaris, is het voorwerk al gedaan en is hij goedkoper uit.”
 
Pascal spreekt haar waardering uit voor het contact met Jaap: “Ik ken Jaap inmiddels al heel wat jaren. Ik vind het vooral prettig dat hij ons bedrijf écht goed kent; hij begrijpt hoe het eraan toegaat in ‘onze wereld’ en wat dat van ons als kantoor verlangt. En daarnaast de persoonlijke benadering; de lijntjes zijn altijd kort, ik krijg snel antwoord op mijn vragen.” Jaap doet het overigens niet alleen; er is regelmatig contact  met de salarisadministratie bij Alfa. Ook voerde Pascal in de afgelopen periode ‘toekomstgesprekken’ met Antony Verschoor (directeur Alfa Nijverdal). “Over tien jaar wil ik hier nog steviger op de kaart staan en zowel de jonge, digital minded generatie op de juiste manier kunnen helpen als mensen die hier gewoon aan de balie komen.”

Jaap van Bergeijk

Jaap van Bergeijk, senior klantbeheerder bij Alfa Nijverdal, is de vaste contactpersoon voor Pascal Wispels en haar bedrijf Wispels Verzekeringen. Bij de boekhouding van een verzekeringskantoor komt er wat extra complexiteit om de hoek kijken. En dat vraagt wat meer van de accountant.

Pascal is voor mij een bijzondere klant. Ten eerste vanwege het feit dat het een vrouwelijke ondernemer is; ik heb vooral mannelijke klanten in mijn klantengroep. Daarnaast heb ik veel respect voor de wijze waarop ze volop in het leven staat, met haar bedrijf, haar gezin, met haar maatschappelijke activiteiten. Ze weet zich bovendien in een door mannen gedomineerde branche uitstekend staande te houden.”
 
Jaap kent haar bedrijf inmiddels door en door, wat ook noodzakelijk is om haar goed van dienst te kunnen zijn. “De assurantieboekhouding blijft lastig. Het venijn zit daarbij vooral in het aansluiten van de rekeningen-courant met de verzekeringsmaatschappijen; die moeten een-op-een aansluiten. Om te weten hoe je hier precies mee om moet gaan, moet je echt de kennis hebben. Daarnaast heb je niet alleen een kantoorbankrekening, maar ook een bankrekening waar die rekeningen-courant over en weer gaan. Daar moet je ook weer een reserve in aanhouden.” Hij vervolgt: “Zo’n vijf jaar geleden zette Pascals vader een stap terug en sindsdien zwaait zij de scepter bij het kantoor.
Ze weet van aanpakken en durft stevige beslissingen te nemen. Een paar jaar geleden besloot ze bijvoorbeeld om haar persoonlijke volmacht bij verzekeraars af te  stoten en zich aan te sluiten bij Licent, een coöperatie van assurantieadviseurs. Van die beslissing heeft ze nog geen dag spijt gehad; die aansluiting heeft hun veel gebracht. Ze hoeven niet langer zelf overal het wiel in uit  te vinden, veel zaken (zoals IT en opleidingen) worden nu centraal geregeld. Bovendien ontmoeten de aangesloten regionale kantoren elkaar regelmatig, wat weer nuttige contacten en inzichten oplevert. Wispels houdt nog wel zelf de bevoegdheid en maakt ook gewoon polissen op, waardoor ze klanten heel snel van dienst kunnen zijn.” 
 
De toekomst van Wispels Verzekeringen ziet Jaap zonnig tegemoet. “Pascal probeert de lat altijd weer een stukje hoger te leggen. Ze is kritisch, doet geen concessies aan kwaliteit en is altijd bereid om een ander te helpen. Die persoonlijke benadering, het dicht bij de klant willen staan, hoort echt bij haar en bij haar kantoor. Door goed zichtbaar te zijn in de lokale gemeenschap, mede door haar bestuursfunctie bij Ondernemend Hellendoorn, timmert zij ook op die manier stevig aan de weg.”

Jaap van Bergeijk

Jaap van Bergeijk

Senior klantbeheerder

088 2532788 | jvanbergeijk@alfa.nl


Meer over Jaap