Banner

BTW-aangifte en eHerkenning

21 april 2022 | Door:  Monique Bieleman

Ook voor het zelf indienen van een BTW-aangifte heeft de Belastingdienst het gebruik van eHerkenning (niveau 3) verplicht gesteld sinds 2022. Voor de loonheffingen was dit al het geval. Indien je zelf je BTW-kwartaalaangifte verzorgt via de website van de Belastingdienst, dien je dus tijdig eHerkenning aan te vragen indien je dat nog niet hebt.

De aanvraag van eHerkenning duurt enkele werkdagen. Als je de aangifte indient via administratiesoftware of via ons, is dit niet nodig. Let op: ook de fiscale eenheid BTW dient een eigen eHerkenning te hebben, omdat dit een afwijkend fiscaal nummer betreft!

Tijdelijk toegang

Indien je de eHerkenning niet tijdig hebt gekregen kun je nog tijdelijk toegang krijgen tot je oude inlog, nadat je hiervoor een verzoek hebt gedaan via de Belastingtelefoon (0800-0543). Maar dit uitstel geldt slechts tijdelijk.

Overigens heeft de rechtbank Gelderland reeds geoordeeld dat er geen wettelijke basis bestaat voor de verplichte aanschaf van een betaalde eHerkenning voor het doen van een aangifte, maar de gevolgen van deze uitspraak zijn nog niet helder.  

Monique Bieleman

Monique Bieleman

Senior Fiscaal adviseur

088 2532750 | mbieleman@alfa.nl


Meer over Monique