Banner

Met yoghurt van eigen koeien verovert Rofmeddow het zuivelschap

30 augustus 2021 | Door:  Tisja de Wit - Slager

Ze maakte altijd al yoghurt voor eigen gebruik. En toen de vraag op tafel kwam om de bedrijfsactiviteiten te verbreden, kwam de yoghurt wéer op tafel. Inmiddels is de huisgemaakte yoghurt van Mariella van der Meer en Arjan van den Brink een groot succes. Net als de vruchtenyoghurt, de karnemelk en de hangop. “We zijn plannen aan het maken om te gaan automatiseren om de verwerking te gaan versnellen”, zegt Mariella, boerin op het bedrijf met negentig melkkoeien en nog wat jongvee aan de Ruige Weide in Oudewater.

Een echt familiebedrijf is het. Arjan nam het bedrijf over zijn vader (en die weer van zijn vader). Ook Mariella komt van de boerderij. Het merendeel van de melk gaat naar de fabriek. Een ander deel gaat niet naar de melktank maar rechtstreeks het pasteuriseerproces in. “Extra milieuvriendelijk, want het scheelt opwarmtijd naar dertig graden”, zegt een enthousiaste Mariella. Het pasteuriseren dient om schadelijke bacteriën te doden en de houdbaarheid te verlengen. Na het toevoegen van zuursel - “nee, het recept blijft geheim” - en achttien uur fermenteren ontstaat het wonder van de Ruige Weide: yoghurt, verse yoghurt.
 
 

Brainstormen over neventak

Bij het gezin met twee kinderen stond die eigengemaakte yoghurt regelmatig op tafel. Nooit met het idee om er een belegde boterham van te maken, zegt Mariella. “Totdat we een keer aan het brainstormen waren: kunnen we er niet iets naast gaan doen? Wat staat er nou dichtbij het bedrijf? Dan kun je een vergaderaccommodatie of een bed and breakfast beginnen. Maar dan moet je weer veel investeren. Zelf zuivelen deden we altijd al, ik kom uit een echte zuivelfamilie.”
 

Marktonderzoek: ‘Nooit doen!’

Als ‘professionele’ productontwikkelaar begint Mariella met een heus marktonderzoek. “We hebben onze yoghurt uitgedeeld aan mensen: proef maar. Is het te zuur? Te mild? Maar - lachend - dat moet je dus nooit doen! Iedereen wil wat anders. Uiteindelijk hebben we maar onze eigen voorkeur aangehouden.”
 
En smaken doet ‘Rofmeddow’ zoals het eigen merk heet, de fonetische variant van Ruige Weide in het Engels. De emmertjes zuivel staan in hun vrolijke verpakking inmiddels ook bij een aantal winkels. Niet alleen lokaal en in de Krimpenerwaard, ook op de markten in onder andere Nunspeet en Tiel. En het is aan huis te koop. Mariella: “Het liep eigenlijk meteen al redelijk. Vóór corona hadden we al een goed klantenbestand, vooral lokaal. Maar na corona is de verkoop nog eens verviervoudigd.” 
 

Hangop van vroeger

Ook doordat het niet bij yoghurt is gebleven. Inmiddels zijn er varianten met vruchten. “Een aantal soorten zit vast in het assortiment. En we kijken ook een beetje de seizoenen aan. Straks in de herfst hebben we weer yoghurt met appel, rozijnen en kaneel. Met de kerstdagen doen we yoghurt met stracciatella en tiramisu. Vanillefruit hebben we ook, we hebben karnemelk en hangop. Dat is een heel bewerkelijk product, waardoor het nog maar weinig wordt geproduceerd. Mensen kennen het vaak nog wel van vroeger, toen het thuis in een theedoek of vergiet werd gemaakt.”
 

 

Hygiëne belangrijk

Een dag of achttien is de naturelvariant houdbaar, de vruchtensoorten zelfs nog iets langer. Hygiëne is belangrijk tijdens het proces, weet Mariella. “Vier tot zes keer per jaar laten we de producten door een laboratorium controleren. En ook de COKZ, een onderdeel van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, komt eens per jaar controleren of je alles wel op orde hebt.”
 

Heel arbeidsintensief

Inmiddels begint het succes van Rofmeddow z’n tol te eisen. “We hebben plannen voor automatisering, om de verwerking verder te versnellen. Het is allemaal heel arbeidsintensief. Er komt ook een nieuwe karn om meer karnemelk te kunnen maken. En je hebt niet alleen de productie, je hebt ook nog de administratie. Ik heb wel wat hulp bij het opplakken van de etiketten bijvoorbeeld, maar niet meer dan een uurtje of acht in de week. Onze twee kinderen vragen ook nog aandacht.”
 
 

Alfa, een prettige gesprekspartner

Gelukkig is er ook hulp op financieel en administratief vlak. Mariella: “Alfa doet voor ons deels de administratie. Ik kan het zelf doen, en dan gaat het echt wel netjes, maar er gaat zoveel tijd in zitten! Alfa ondersteunt ons daarin heel goed. Elk kwartaal krijgen we een rapportage hoe we ervoor staan. En Arjan maakt weer gebruik van de BAS-rapportage voor de koeien, om te kijken hoe het technisch draait. Die cijfers hebben veel nieuwe inzichten opgeleverd. Die cijfers hebben weer tot heel andere gesprekken geleid, onder andere met de bank over hoe het gaat. Ik vind Alfa altijd een prettige gesprekspartner. Begripvol, geen betweters. Ze staan altijd open voor nieuwe ideeën. We hebben er een heel goeie backup aan.”
 
Tisja de Wit - Slager

Tisja de Wit - Slager

Directiesecretaresse

088 2532933 | tslager@alfa.nl


Meer over Tisja