Banner

E-commerce, verkoop via internet (deel 1/3)

4 november 2021 | Door:  Hanneke Grevengoed - de Swart

E-commerce, ofwel elektronische handel. Ik zal in een drieluik aandacht besteden aan een aantal belangrijke juridische aspecten dat een rol speelt bij de handel via webshops. In dit eerste deel richt ik mij op iets dat nú weer erg actueel is: Black Friday en Cyber Monday!

Black Friday en Cyber Monday zijn overgewaaid vanuit de Verenigde Staten en zijn de vrijdag en maandag na Thanksgiving Day, welke gevierd wordt op de vierde donderdag van november. Black Friday en Cyber Monday zijn bij consumenten erg populair en zijn traditiegetrouw de start van de kerstaankopen. Zij shoppen op deze dagen – of vaak inmiddels ruim een week – met kortingen die in sommige gevallen oplopen tot wel 80%.

Flinke korting, toch?

Consumenten zijn eerder geneigd om producten aan te schaffen als zij denken tijdelijk een goede deal te kunnen sluiten. Webwinkels spelen daar vaak slim op in door tijdens Black Friday en Cyber Monday een zo hoog mogelijke korting op het product weer te geven. Dat is natuurlijk goed voor de verkoopaantallen, maar aan het verwijzen naar de korting of ‘originele’ verkoopprijs zijn wel regels verbonden door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Eén van die regels is bijvoorbeeld dat je niet mag verwijzen naar de oude ‘van-prijs’, als die door jouw webshop nooit is gehanteerd. Die gehanteerde prijs moet bovendien niet langer dan drie maanden voorafgaand aan de aanbieding hebben gegolden. Verwijs je naar de adviesprijs in plaats van de eerder door jou gehandhaafde prijs? Dan moet je dat ook vermelden.

Controle

Onder meer door de Cosumentenbond wordt er jaarlijks op toegezien dat webwinkels consumenten niet misleiden. Daar beginnen zij vroeg mee, namelijk zo’n drie maanden voor Black Friday en Cyber Monday. Zij houden dan de prijsschommelingen van webshops in de gaten.

In 2016 leidde dit er bijvoorbeeld toe dat een aantal grote speelgoedketens door de ACM werd gewezen op de regels rondom het aanprijzen van producten. Ook hier speelde dat deze speelgoedketens producten presenteerden in de van/voor-prijs, terwijl het speelgoed nooit voor de oude ‘van-prijs’ werd aangeboden. De ACM heeft handhavingsbevoegdheden, als gevolg waarvan onder meer bestuurlijke boetes kunnen worden opgelegd.

Verleiden, maar niet misleiden!

Hoofdregel is dus: de consument verleiden mag, maar misleiden niet. Misleiding kwalificeert  als een oneerlijke handelspraktijk. Van misleiding is onder meer sprake als mededelingen niet kloppen of erg onduidelijk zijn. De consument koopt  dan iets dat hij anders niet had gekocht. Wees dus duidelijk en transparant over kortingen!

Vragen over dit onderwerp? Neem contact op met Mariska Zentveldt, met één van onze juridisch adviseurs of met je eigen contactpersoon bij Alfa. Met 35 vestigingen is Alfa overal dichtbij!

Hanneke Grevengoed - de Swart

Hanneke Grevengoed - de Swart

Marketing & Sales

088 2533222 | hgrevengoed@alfa.nl


Meer over Hanneke