Veel veranderingen in energiebelasting onder Rutte IV: wat betekent het voor telers?
23 februari 2022 | Door: Chris Boers
De nieuwe coalitie onder Rutte IV noemt de glastuinbouwsector als sector met veel potentie om koploper te zijn in energiezuinige en circulaire productie. Er worden met name rondom de energiebelasting een aantal noemenswaardige veranderingen doorgevoerd. We zetten ze even voor je op een rijtje.
Verlaagd tarief afgeschaft
Het verlaagde tarief voor de glastuinbouw wordt per 1 januari 2025 afgeschaft. Ook de tariefstructuur wordt minder degressief, door de tarieven in de hoge gebruiksschijven voor gas en elektra te verhogen. Het tarief in de eerste schijf in de energiebelasting voor gas wordt in de periode 2023-2028 verhoogd met 5,23 cent/m3.
Uitgaande van de huidige tarievenverschil in 2022 voor de eerste twee staffels heeft de afschaffing van het verlaagde EB tarief per 1-1-2025 de volgende gevolgen:
- Eerste staffel (< 170.000 m3): van 6 cent/m3 naar 36 cent/m3 = + € 51.000
- Tweede staffel (t/m 1 miljoen m3): van 2,5 cent naar 6,6 cent = + € 34.000
Inputvrijstelling WKK
De inputvrijstelling van de energiebelasting voor het gebruik van aardgas met een WKK wordt per 1 januari 2025 beperkt. Vanaf dan geldt de vrijstelling alleen voor aardgas dat wordt gebruikt voor de productie van elektriciteit dat wordt geleverd aan het net. De vrijstelling geldt dus niet meer voor elektriciteit die wordt geproduceerd voor eigen gebruik.
ODE en energiebelasting
Per 2023 worden de ODE-tarieven in de tweede en derde schijf verlaagd. Het tarief in de eerste schijf van de energiebelasting voor elektriciteit daalt in de periode 2023-2028 met 5,23 cent/kWh. Hierbij is het uitgangspunt van het kabinet dat het tarief in de eerste schijf (EB en ODE) niet lager komt te liggen dan het tarief in de tweede schijf, in combinatie met de eerder genoemde maatregelen.
Klimaat- en transitiefonds
Het kabinet wil het budget voor de EIA (Energie-investeringsaftrek) verruimen en de koppeling tussen de SDE en ODE loslaten. Om de duurzaamheidsambities te behalen wordt er ook een klimaat- en transitiefonds van € 35 miljard opgericht.
Conclusie
De belastingdruk op grootverbruikers wordt groter. Daar tegenover staat dat er wel meer subsidiemogelijkheden komen om te verduurzamen (EIA en klimaat- en transitiefonds). Die tegemoetkomingen zijn hard nodig om telen rendabel(er) te maken en te houden. Als teler ben je met dit beleid eigenlijk wel verplicht om duurzame maatregelen te nemen. De maatregelen komen erop neer dat niet-duurzame telers een hogere belastingdruk krijgen. Daarmee worden de collega’s die wel duurzaam opereren gesubsidieerd.
Vraag het Alfa
Benieuwd wat jouw mogelijkheden zijn om met overheidssubsidie naar een duurzame bedrijfsvoering te gaan? Neem gerust contact op voor een gesprek met een van onze bedrijfskundig adviseurs.