Banner

Van Daalen Transport en CARGOBOSS, met dubbele kracht vooruit

25 april 2019 | Door:  Toni di Addario

Elke dag gaan 120 vrachtwagens namens Van Daalen Transport en CARGOBOSS de weg op, 365 dagen per jaar. Achter de schermen – letterlijk, bij de afdeling planning – is er dan weer een logistiek kunststukje uitgehaald. In een paar uurtjes tijd halen de chauffeurs ’s middags overal groenten, fruit, bloemen en planten op en vullen de immense loodsen op het transportcentrum Westland, om ’s avonds weer te vertrekken richting Duitsland, Zwitserland en Frankrijk.

Groupagevervoer voor gevorderden, zegt Aris van Daalen, met Gerard van den Bos de directie van de overkoepelende holding vormend. “De gemiddelde partijgrootte is twee pallets. In een vrachtwagen passen dertig pallets. Elke volle vrachtwagen is dus het resultaat van vijftien opdrachten.” Twee namen staan er op het nieuwe chauffeurshotel langs de A20 bij het Westlandse Maasdijk: Van Daalen Transport en CARGOBOSS. De twee namen behoren bij een en hetzelfde bedrijf, de Van den Bos-Van Daalen Holding.

Beide bedrijven werken op veel vlakken intensief samen, van inkoop en financiën tot HRM. “We zijn actief met hetzelfde product, geconditioneerd groupagevervoer. Alleen de gebieden waar we naartoe rijden, verschillen. Beide hebben een eigen naam in de markt. We vonden en vinden het belangrijk om die te behouden,” zegt Aris van Daalen. Al sinds de jaren zeventig zijn de twee transporteurs zusjes van elkaar. Beide Westlandse familieondernemingen zijn ooit opgekocht door dezelfde Engelse investeringsmaatschappij. Na een managementbuy-out door beide families is de zelfstandigheid van de twee bedrijven hersteld en is de band alleen maar inniger geworden.

Spelregels

Zelfs in de jaren dat het niet voor de wind ging in de sector, legt Gerard uit. “Ook in die jaren zijn we gegroeid: dankzij het groupagevervoer. Dat moet steeds sneller, vaker en verser. Dat is een spelletje dat niet ieder transportbedrijf voor elkaar krijgt.” Hij legt de spelregels uit. “ln de middaguren collecteren we alle vracht vanuit locaties als het Westland, de Rotterdamse haven, Utrecht, Venlo, Schiphol en Aalsmeer. Dat zijn veilingen, terminals en koelhuizen.
Alles komt hier naartoe, naar onze loodsen in Maasdijk. Einde middag, begin avond is de loods weer leeg. Dan gaan we onderweg. Doordat we ’s avonds rijden, hebben we ook minder last van files.” Op de schermen van de planners is elke vrachtwagen realtime te volgen. Een nieuwe applicatie moet binnenkort de exacte lostijden kunnen aangeven bij klanten.

Westland als achterland

Het proces gaat 24/7 door. Aris: “Ook met de kerst, ook met oud en nieuw.” Met het Westland als achterland is die hectiek deels verklaard. “Hier ligt veel volume, ja. Maar het is niet alleen eigen productie. Vijftig procent van wat het Westland uitgaat, is er eerst ingereden. Dat zien wij ook; in fruit en exoten van buiten zit nog steeds groei.”

Op het Transportcentrum Westland beslaat de combinatie 4,5 hectare, al is VV Naaldwijk-voorzitter Aris eerder gewend te rekenen in voetbalvelden: negen. Ook in Duitsland is er nog een vestiging, aan de grens met Zwitserland. Uniek is dat de bedrijven in beide landen chauffeursverblijven hebben, elk dertig slaapplaatsen groot. Gerard: “Dan kunnen chauffeurs tenminste fatsoenlijk slapen, buiten de auto.” Met driehonderd medewerkers op de loonlijst is de combinatie inmiddels een van de grotere werkgevers van de regio. De honderdtwintig eigen vrachtwagens – goed voor 21 miljoen kilometer per jaar – zijn alle van het schoonste type, Euro-6. Aris: “Niet per se omdat klanten dat van ons verwachten. In Duitsland is de Maut, de tol voor vrachtwagens, afhankelijk van het type Euromotor. Voorlopig blijven we in het vrachtvervoer aangewezen op fossiele brandstoffen. Met een elektrische vrachtwagen kun je hooguit in de stad uit de voeten.”

Recente overstap

De twee ondernemers zijn nog niet eens zo lang klant bij Alfa. “Een heel persoonlijk kantoor,” oordeelt Aris over Alfa.
“Toni di Addario, onze contactpersoon en directeur daar, is niet alleen betrokken bij de onderneming, maar ook bij de ondernemer. ‘Hoe is het met de senioren?’ kan hij zomaar ineens appen.”

24/7 overzicht

Het bedrijf is ook het Alfa Management Paneel voor transportbedrijven gaan gebruiken. Gerard: “Nu hebben we alles in één tool en zien we meteen hoe we ervoor staan; we hebben 24/7 overzicht. Dit werkt makkelijker.” Een paar beleidssessies met Toni di Addario volgden nog. “Daarin hebben we een verdiepingsslag gemaakt,” zegt Aris. “Hoe staan we ervoor? Functioneert de organisatie? En het scheelt dat Alfa thuis is in transport. Het is fijn dat Toni herkent dat hier dezelfde dingen spelen als elders.”