Banner

Ondernemer in beeld: Vilosa

12 augustus 2021 | Door:  Eva van Eijck

Hoe corona de populariteit van de kalanchoë nog een extra zetje gaf

In 2018 werden twee bekende kalanchoëtelers in het Westland één. De combinatie van De Veranda en Solis Plant werd Vilosa, met locaties in ’s-Gravenzande, Honselersdijk en Monster. “Allebei geloofden we in het concept van een one-stop-shop. We hebben op tijd ingezien dat we het samen sneller zouden gaan redden.”, zegt Rick van Luijk, bij Vilosa verantwoordelijk voor verkoop en marketing. Die shop staat na drie jaar als een huis. “Het synergievoordeel dat we wilden hebben we te pakken.”

Zeven hectare meet het areaal van Vilosa, vooral sterk in de kalanchoëteelt. En daarmee is de kwekerij met haar drie locaties niet eens een van grootsten in haar eigen segment. “Er is een enorme ontwikkeling gaande. De consolidatie in het afzetgebied gaat heel hard. De exporterende groothandel kruipt naar elkaar toe. Wij waren een van de eerste kwekers die de krachten bundelden. We zaten allebei in het middensegment. Die plek wordt elk jaar kleiner. Je moet zorgen dat je óf in een nichemarkt opereert óf meegroeit met het segment”, legt Rick uit.

Meegroeien is de keuze van Vilosa. Op de drie locaties staan in het hoogseizoen wel zestig verschillende variëteiten, ook nog eens in diverse potmaten. Focus ligt vanuit het verleden op Kalanchoe, maar het bedrijf heeft ook andere seizoensproducten: de Celosia in voorjaar en zomer, de potchrysant in zomer en herfst en de Princettia (een soort kerstster) in de herfst en de winter. “Een jaarrond kalanchoëteelt kan wel, maar we willen de klant meer bieden. Vilosa wil een one-stop-shop zijn voor de exporterende groothandel.”

Kalanchoë voor buiten ontdekt

Die kalanchoë, een bloeiende vetplant, is al jaren populair. Corona deed er nog een schepje bovenop, constateert Rick. “Vorig jaar was aan het eind van het voorjaar al het perkgoed op. Toen hebben veel consumenten de kalanchoë ontdekt. Het is een plant met een heel goede houdbaarheid. Doordat de kalanchoë vocht in het blad opslaat, kun je rustig twee weken met vakantie als je nog even flink water geeft.”

 

‘Het luxere product’

Vilosa mikt echter niet op het standaard assortiment. “Het luxere product”, zegt Rick. “We hebben bijvoorbeeld een lijn die helemaal niet op een kalanchoë lijkt. We hebben ook een gevuldbloemige kalanchoë met drie verschillende kleuren. En naarmate de plant ouder wordt veranderen die kleuren ook nog eens. Het ‘Mozaic-concept’ noemen we het.” Die naam verraadt al een beetje dat de marketing bij Vilosa er professioneel aan toe gaat.

Studie agrarische bedrijfskunde

En dat terwijl Rick eigenlijk een studie agrarische bedrijfs

kunde op zijn cv heeft staan. “Ik had nooit het idee dat ik nog eens op de kwekerij terecht zou komen. Eerlijk gezegd was De Veranda ook een wat kleiner bedrijf. Een bedrijf dat het prima deed, maar niet het ontwikkelingsperspectief. Ik heb na mijn studie acht jaar in de sierteeltsector gewerkt. Het was de dynamiek van Vilosa die mij aantrok.”

‘Geen makkelijk proces’

Fred van Luijk was samen met René van Dop initiatiefnemer van de krachtenbundeling. Met Nick Groenewegen is er ook nog een derde aandeelhouder actief. Rick: “Zij hebben elkaar gevonden om de consolidatieslag voor te zijn. Je ziet nu veel meer bedrijven samenklonteren of een strategische samenwerking aangaan. Maar een makkelijk proces was het niet. In een kleinere organisatie bemoeit de eigenaar zich overal mee. Verkoop, inkoop, teelt. Nu doet Fred een deel en René doet een deel. Na een jaar was dat voor iedereen wel helder. En we hebben ervoor gezorgd dat we heel snel het verkoopteam hadden gecentraliseerd. Daardoor hadden we de beoogde synergievoordelen snel te pakken. We zijn nu 1 bedrijf met 1 assortiment.’’ En lachend: “Er zijn hooguit nog een paar klanten die per se bepaalde producten van de oude lijnen willen inkopen. Maar over de volle breedte maken klanten gebruik van het volledige assortiment.”

De taal van de ondernemer

Met de fusie ging ook de accountant van beide bedrijven mee: Alfa, in Naaldwijk. Rick: “In een traject als dit kom je voor heel veel vragen te staan. En daar zitten onderwerpen bij die wel heel speciaal zijn. Daarom hebben we behoefte aan goede financiële dienstverlening. Alfa is een accountantsorganisatie die de taal van de ondernemer spreekt. Ze kennen alle regels die bij een fusietraject komen kijken. We zijn heel tevreden met Alfa.”

Zolang de voorraad strekt staan er daarom een maand lang kalanchoë’s bij de entree van het Alfa kantoor. Voor iedere bezoeker die er één wil meenemen. Rick, enthousiast: “Het zijn elke keer weer andere soorten, maar allemaal uit de premiumlijn van Vilosa.” Toch maar weer eens die oude schoenendoos met in te boeken facturen langs brengen dus…