Banner

Ondernemer in beeld: Tuincentrum Ockenburgh

11 mei 2023 | Door:  Wendy Bogaard-Blok

Nóóit van z’n leven zou hij in de voetsporen van zijn ouders treden. Zoals zijn broer Maarten, die na een businessopleiding wel aan de slag ging in Tuincentrum Ockenburgh. Nee, Juriën Kester werd consultant. Adviseerde het management van grote ‘corporates’ over sociaal-maatschappelijk ondernemen. Tot het vorig jaar ineens begon te kriebelen. Wat als hij z’n ideeën over duurzaamheid en inclusiviteit eens dicht bij huis kon realiseren, in het familiebedrijf? Inmiddels mag Juriën (27) zich eindverantwoordelijke noemen. En is Tuincentrum Ockenburgh hard op weg om een voortrekkersrol te gaan vervullen: mensen weer meenemen in de betekenis van natuur in huis.

Al bijna 35 jaar is Tuincentrum Ockenburgh op een prominente plek gevestigd: aan de ‘Westlandse’ rand van Den Haag. Waar ketens als Intratuin een steeds groter deel van de markt opslokken, blijft Ockenburgh zelfstandig - en succesvol. Het succes van het familiebedrijf was voor Juriën (één van een drieling)  geen reden om erin door te gaan. “Ik heb twintig jaar naast het tuincentrum gewoond. Ik ben hier opgegroeid. Ik kende het bedrijf veel te goed. Mede daarom wilde ik er niet gaan werken.”

Zijn standpunt verandert na een gesprek met de CEO van het consultantsbureau waar hij werkt. Hoe mooi zou het zijn om de adviezen die hij geeft over inclusiviteit en duurzaamheid zelf in praktijk te brengen? Inmiddels is Juriën bijna driekwart jaar terug op de plek die hij zo goed kent. “Mijn ouders waren altijd gewend plannen voor vijf jaar vooruit te maken. Maar die plannen lagen er al een tijdje niet meer, omdat ze een opvolger zochten. Maarten is wel meteen na zijn businessopleiding in het bedrijf gekomen, als verantwoordelijke voor de inkoop. Ik ben wel blij het nu samen met hem te kunnen doen. Maarten en ik zijn heel verschillend. Daarom werkt het ook zo goed.”

Oog voor andere zaken

Hij zegt van zichzelf ‘te weinig verstand van planten te hebben’. “Daar moet je Maarten voor hebben, die is echt plantengek.” Juriën heeft vooral oog voor andere zaken. Noemt de branche er een die achterloopt. “De tuincentrawereld wordt nog heel sterk geregeerd door oudere generaties familiebedrijven. Je merkt pas de laatste jaren verandering, nu een nieuwe generatie het overneemt. Ik vind: wij zijn een groencentrum. Mensen komen naar ons voor planten, voor natuur in huis. Tuincentra zouden veel meer hun verantwoordelijkheid moeten nemen de consument zich daarvan bewust te maken. Twintig jaar geleden verkocht een tuincentrum alleen maar planten. De afgelopen twintig jaar hebben tuincentra zich ontwikkeld tot woonwinkels, met allemaal verschillende soorten producten. Ik geloof heilig in de transitie dat we terug naar de basis gaan. Dat we mensen weer meenemen in de betekenis van groen in huis. We willen duurzaamheid op een leuke en enthousiaste manier brengen.”

De basis structureren

In het kleine jaar dat hij eindverantwoordelijk is, heeft Juriën al een stempel weten te drukken op het bedrijf. “Ik heb vooral de basis gestructureerd. Tuincentrum Ockenburgh heeft altijd goed gelopen. Er was nooit noodzaak er een bepaalde structuur in aan te brengen. Maar het is geen bedrijf meer van 30 mensen, er werken er nu wel 85. Teamleiders weten nu beter welke verantwoordelijkheden bij hun functie horen. Daarmee voorkom je dat meerdere mensen zich over hetzelfde probleem gaan buigen.” 

En zijn ideeën over inclusiviteit? “We hebben al een aantal jongens met een verstandelijke beperking stage laten lopen. Maar een inclusief bedrijf zijn we nog niet. Ik wil aan de basis beginnen. Medewerkers motiveren dat het begeleiden van die jongens niet alleen energie kost, maar ook heel veel oplevert.”

‘Een partij die ons verder kon helpen’

Alfa is pas sinds een jaar de verantwoordelijk accountant. “Dat heeft ermee te maken dat we willen automatiseren en professionaliseren. Daar komt ook het stukje administratie bij kijken. Bij onze vorige accountant hadden we het idee dat we niet de adviezen kregen die we wilden horen. We zochten bewust een partij die ons verder kon helpen. Ook in de transitie naar Maarten en ik als nieuwe aandeelhouders, met onze ouders als stille aandeelhouders. Die hele stap moet goed begeleid worden. Alfa heeft daar de juiste grootte voor, het adviesteam ondersteunt ons daarin goed. Alfa heeft een duurzaamheidstak, Alfa is ook bezig met inclusiviteit. Ze hebben in heel veel markten ervaring. Ik denk dat we veel van klantbeheerder Martin Vrolijk en directeur Toni di Addario kunnen leren.”

Wendy Bogaard-Blok

Wendy Bogaard-Blok

Directiesecretaresse

088 2532467 | wbogaard@alfa.nl


Meer over Wendy