Banner

Ondernemer in beeld: De Westlandse Aardbei

26 oktober 2021 | Door:  Eva van Eijck

De Westlandse Aardbei verovert Zuid-Holland: ‘Telen wat echt lekker is’

Voor Sandra en Jaco Huysman telt het jaar twee seizoenen. Het ene seizoen zijn de hectische maanden dat er aardbeien worden geplukt. Het andere seizoen kun je een kanon afschieten op Maasdijk 73A. Sinds de laatste dagen van september is het er weer hollen en vliegen bij De Westlandse Aardbei. De eerste bezoekers scharrelen al rond bij de automaat. Om met een bakje aardbeien, een potje jam of een fles siroop huiswaarts te keren. Met een uniek maar ook arbeidsintensief concept, hebben Sandra en Jaco de kwekerij ondertussen flink op de kaart gezet.

“Vroeger hadden Jaco en zijn vader radijs”, legt Sandra het traject van toen naar nu uit. “Met de komst van de bosmachine moesten we kiezen. Ga je groter, dan moet het wel bij je passen. Maar radijs is nooit mijn ding geweest. En we hadden een oudere kas. Wat past er dan in? We zijn in 2004 overgestapt op de aardbei. Maar dan een aardbei die echt lekker is.”

Dat was stap één. Stap twee: zelf de afzet in de hand houden. Sandra: “Ik snapte die hele tuinbouw nooit. Je doet al je investeringen en dan zeg je tegen een afnemer: kijk maar wat je ervoor geeft. Dat kom je toch in geen enkele andere branche tegen? Maar hoe zorgen we er nu voor dat een lekker product ook beter betaald wordt? En we op meer plekken verkrijgbaar zijn? Ik ben de boer op gegaan met onze aardbeien, naar winkels toe. Laat je klanten maar proeven.”

Eigen merk met verpakking

De automaat op het laantje laat zien dat consumenten de opvallend zoete aardbeien waarderen. En ook de winkels zijn snel om. Er komt een eigen merk (‘De Westlandse Aardbei’), compleet met verpakking. Het is een totaalconcept dat om meer dan één reden uniek is. “Onze aardbeien rijpen aan de plant en binnen een paar uur liggen de aardbeien na het oogsten in het winkelschap. Met eigen vervoer gaan ze van de plant direct door naar het winkelschap. Omdat alles vers is, heeft de winkel geen derving. We leveren ook niet aan de distributiecentra van de grote retailers. We doen rechtstreeks zaken met de winkels. En we rekenen het hele jaar door dezelfde prijs. De winkel heeft dus een vaste marge. Maar je kunt niet iedereen te vriend houden. Gaat een winkel alleen maar voor de prijs, dan past ie niet bij ons.”

Exclusiviteit

De twee staan ook voor exclusiviteit. Sandra: “In een kleine kern kan maar één verkooppunt zijn. In een groter gebied kan het wel, maar niet als ze naast elkaar zitten. In ’s-Gravenzande wilde Hoogvliet graag onze aardbeien verkopen echter ze liggen in ’s-Gravenzande al bij Koornneef Versmarkt.” Dat groenteboer Koornneef een veel kleinere klantenkring heeft, verandert het principe niet. “Wij zijn van het relaties aangaan. Het is bij ons niet zo dat een kleinere partij aan de kant gaat als een grotere belt.”

Beperkte ruimte voor groei

Zo houdt het echtpaar de verkoop nu voor honderd procent in eigen hand. En liggen de felrode ‘juwelen’ van De Westlandse Aardbei inmiddels door heel Zuid-Holland, tot aan Katwijk en Oud-Beijerland aan toe. Vijf jaar terug is geïnvesteerd in een nieuwe kas van ruim twee hectare, goed voor ruim 200.000 planten. Opvallend genoeg telen Sandra en Jaco Elsanta. Dit is een traditioneel ras dat veel gekweekt wordt door aardbeientelers. Sandra: “Maar wij telen heel rustig, laten de vruchten aan de plant rijpen. We plukken als de aardbei rood kleurt zodat de suikers in de vrucht komen. Maar het is moeilijker oogsten als aardbeien rijp zijn. Ook daarom hebben we die korte afzetlijn nodig. Gaat het naar een handelshuis, dan wordt die lijn langer.”

Drukke periode

Hectisch is het van half april tot en met juni en van september tot en met december. In de drukke periode draait alles om het bedrijf. De rustige periode gebruiken we om na te denken: zitten we nog op het rechte pad? Kunnen we nog nieuwe dingen doorvoeren? Die afwisseling van druk en rustig brengt ook een bepaalde charme met zich mee.”

De Huysmannen prijzen zich gelukkig met loyaal (uitzend)personeel. “Het gaat er bij ons heel persoonlijk aan toe. We willen ook geen uitzendkrachten van maar één nationaliteit, maar meerdere. Zo creëren we een stukje begrip voor elkaars cultuur. En het werkt. We zien dat medewerkers van verschillende nationaliteiten elkaar gaan volgen op Facebook. Op deze wijze krijg je een hecht team waarbij het sociale aspect een belangrijk punt is. 

Jam en siroop

In het winkeltje in de hal zijn ook jam en aardbeiensiroop te koop. Puur natuur, zegt Sandra: “In een pot jam gaat meer dan tachtig procent aardbeien, er zit veel minder suiker in. En voor een halve liter siroop heb ik 750 gram aardbeien nodig. Maar onze core business blijven aardbeien.”

Erkend accountantskantoor

De Naaldwijkse vestiging van Alfa houdt de cijfers bij. “Al van oudsher. Wij zijn niet van die hoppers. En Alfa is toch een erkend accountantskantoor. Heel degelijk. Ze zorgen ervoor dat het goed zit met de administratie en alles volgens de regels gaat. Al die regelgeving kunnen wij niet bijhouden, je kunt niet overal verstand van hebben. Daar heb je een professioneel kantoor voor nodig.”