Banner

Internationale kappersallure aan een pleintje in Honselersdijk

26 april 2018 | Door:  Dorien de Leest

Het Moddermanplein in Honselersdijk, een dorp met 7500 inwoners in de gemeente Westland. Het is niet de eerste locatie waar je aan denkt bij een kapsalon die tot de besten van Nederland behoort. Totdat de deur opengaat bij Tendenz Kappers. De vorig jaar verbouwde salon zou in geen enkele grote stad misstaan.

Maar Esther en Rob Starrenburg houden vast aan de plek waar opa Nelis Plomp in 1937 als barbier begon. “Dat is zo’n vooroordeel, dat dit een zaak is voor een grote stad. Waarom zou het hier niet kunnen? Belangrijker vinden we dat iedere klant bij ons zich op zijn gemak voelt.”



Dat ‘op zijn gemak voelen’ moet geen probleem zijn in de vorig jaar schitterend verbouwde salon. Eind 2017 kwam er nog een extra bekroning bij, toen Tendenz Kappers zich Westlands ondernemer van het jaar mocht noemen. Al jarenlang doen Esther en Rob Starrenburg er alles aan om zich te onderscheiden in de markt. Klanten komen zelfs van ver buiten het Westland. De salon wordt regelmatig benaderd voor fotoshoots en werkt mee achter de schermen bij grote events.

“De ondernemersprijs van MKB Westland was een leuke verrassing”, kijkt Esther terug. “Niet alleen omdat je passie en gedrevenheid worden herkend door de jury, maar ook omdat het ertoe bijdraagt dat mensen anders tegen het kappersvak gaan aankijken. Een van de juryleden beaamde dat nog. Die had vooraf zoiets van: wat moet ik bij een kapper! ‘Maar jullie hebben me echt omver geblazen, dit had ik nooit verwacht’, zei hij na afloop eerlijk.”

Amsterdam of Milaan

Esther serveert cappuccino. Opvallend goede cappuccino. “We vinden dat alles moet kloppen.” Met een team van tien medewerkers knipt Tendenz Kappers mannen en vrouwen in een opvallend decor. “Ja, deze salon had ook in Amsterdam kunnen staan. Of in Milaan. Maar het is ook emotie hè. Opa heeft de zaak hier opgestart, mijn vader en moeder zijn ermee doorgegaan, nu doen wij het en de vierde generatie (zoon Scott) staat alweer klaar.” Trends wisselen continu, maar voor Tendenz zijn ze opvallend genoeg niet richtinggevend. “Die zijn eigenlijk ondergeschikt.

Het gaat erom: wat past er bij die klant? Wie zit er in de stoel? We knippen geen haren maar mensen. De laatste trends zijn niet voor iedereen geschikt. Belangrijk is dat
iemand met een goed advies weggaat en haar of zijn kapsel thuis kan bijhouden.”

Medewerksters zijn continu in training. “Ja, educatie is een heel belangrijke pijler van onze salon. Elke medewerkster is wel ergens in gespecialiseerd. Je blijft altijd bezig. Volgende week zit ik zelf weer in Londen voor iets nieuws.”

Focussen

Want zelf knippen doet Esther niet meer. Het kan ook niet meer in een salon als deze, erkent ze. “Ik doe de creatieve kant. Rob organiseert de zakelijke kant en is onze echte
herenkapper. Daar ligt zijn passie. We bedenken alles samen. Die combinatie maakt ons tot een sterk team. Doordat ik niet meer knip, kan ik focussen op andere dingen. Opleidingen, begeleiding van medewerkers, de uitstraling van Tendenz. In die persoonlijke aandacht ligt onze kracht, aandacht voor de klant en voor de medewerker.”

Duurzaamheid

Zelfs duurzaamheid is in het kappersvak terug te vinden. Esther: “We werken bijvoorbeeld met organische producten van een klein merk uit Zweden. Alles in die producten is
traceerbaar, zelfs over het transport is nagedacht. Dat sluit aan op onze visie. Toen we vorig jaar de salon hebben verbouwd, hebben we op dat vlak ook alles zoveel mogelijk
meegenomen.”

Tien stappen voor

Alfa kijkt mee achter de schermen. “We waren ons vorige accountantskantoor ontgroeid. Alfa is een accountant die altijd tien stappen voor blijft, die ons altijd goed op de hoogte houdt. Nu komt er weer een nieuwe cao voor het kappersvak aan. Alfa informeert je daar dan over. Ze durven zaken te benoemen, zodat je stappen kunt zetten. Nu weer met onze zoon Scott, als hij ooit het bedrijf overneemt: is de structuur die we hebben dan wel juist? Wij dachten altijd dat we te klein waren voor Alfa. En het is ook een grote organisatie, maar je krijgt bij Alfa toch persoonlijke aandacht. Net als hier.”

Dorien de Leest

Dorien de Leest

Medewerker Marketing & Communicatie


Meer over Dorien