Banner

Hoe kan ik mijn bedrijf verder laten groeien?

19 oktober 2017

Mijn bedrijf loopt eigenlijk prima en ik wil verder groeien. Hoe ga ik dat aanpakken?

De ontwikkeling van een bedrijf bestaat uit meerdere stadia, waarbij voornamelijk in de opstart- en de groeifase veel verandert binnen het bedrijf. Om de groei stabiel te begeleiden is onder meer een goed ondernemersplan, passende financiering en heldere structuur noodzakelijk.

Ondernemersplan

Dit gaat over onderwerpen en vragen waar je uitgebreid bij stil moet staan.
Maak daarvoor bewust tijd om na te denken over de bedrijfsvoering en de toekomst.

Het ondernemersplan heeft een aantal hoofdstappen:

Doel –  bepalen van de uitgangspositie zoals ‘waar staan we nu’ en ‘waar willen we heen’.
Markt – analyseren van de kansen en de bedreigingen.
Organisatie – intern vaststellen van de sterktes, echter ook de zwaktes blootleggen.
Strategie – opzet van je strategie, toepassen van kansen met innovaties en opties in samenwerking.
Acties – operationele invulling van het meerjarenplan en controlemomenten inplannen.

Financiering

Groei vraagt ook financiële investeringen; denk aan uitbreiding in oppervlakte, meer plantenvoorraad, nieuw personeel, investeringen in machines. Daarom moet een financiële paragraaf in het plan zijn opgenomen om de liquiditeitsbehoefte goed te doorgronden. Er zijn namelijk verschillende manieren van financiering uitvoerbaar. Daar moet je goed op voorbereid zijn, voordat je bijvoorbeeld naar de bank stapt.

Heldere structuur

Bij groei verandert ook jouw rol. Er komt meer personeel bij dat aangestuurd moet worden en er moeten ook taken volledig uit handen gegeven worden. Naast spin in het web word je ook opeens manager. Dat is echter wel noodzakelijk voor de groei; een goed handvat hierbij geeft de DISC- bedrijfsscan op communicatie- en teamstijlen. Hiermee worden de competenties binnen het team blootgelegd en kan juist de kracht van het team versterkt worden. Alles in eigen hand houden kan nu eenmaal niet meer.

Volgende stap

Zoek de sparring; praat met medeondernemers, overleg met Alfa over visie. En onderzoek bijvoorbeeld ook eens de mogelijkheden van samenwerking binnen en/of allianties buiten de sector.
Besef, wat groei betreft, dat je niet de eerste bent en ook zeker niet de laatste. Daarom is het raadzaam met deze partijen te praten en kennis te delen.
Via deze tips en adviezen leer je van elkaar. Je kijkt op een andere manier naar je eigen bedrijf en wellicht ontstaat er een mooie samenwerking met medeondernemers op strategisch vlak. Benut de win-win-situaties!

Wij gaan graag de uitdaging met je aan om de volgende stap te begeleiden!