Banner

Een familiebedrijf met peper in het DNA

30 januari 2019 | Door:  Annemiek Pelle

Op het eerste gezicht lijkt het een van de vele kwekerijen in het Westland, goed verstopt achter een tuinderslaantje in De Lier. Oké, laat de teelt van pepers – zelfs die van de scherpste soorten ter wereld – dan niet alledaags zijn. Maar hoeveel telers hebben een consumentenwebshop, runnen hun eigen uitzendbureau, experimenteren met zeewier, willen in 2021 van fossiele energie af en werken nauw samen met telers in het buitenland? Welkom bij Westlandpeppers, een innovatief familiebedrijf.

Pepers teelt Westlandpeppers op twee locaties in het Westland. Die in De Lier is de grootste, 7,5 hectare. In ’s-Gravenzande staat een tweede van 1,5 hectare. Het bedrijf werkt al vijftien jaar samen met een Spaans familiebedrijf. Dolf Boekestijn, die met broers Pieter en Henk het bedrijf leidt: “Zij horen eigenlijk bij ons bedrijf. Zij telen precies volgens ons recept en zorgen ervoor dat we jaarrond kunnen produceren. Maandelijks kijken Henk en ik hoe alles daar erbij staat. Van november tot maart hebben we ook producten van onze telers uit Israël en Marokko.”

‘ln de pepers’ zitten Dolf, Pieter en Henk al vijftien jaar. De broers zagen de pepermarkt sneller groeien dan die van hun groenepaprikateelt. Op het bedrijf hangen tientallen soorten, waaronder de Carolina Reaper, officieus de heetste peper ter wereld – zelfs tijdens de behandeling wordt het dragen van handschoenen aanbevolen. De pepers zijn te vinden in tal van supermarkten in onder meer Nederland, Duitsland en de Scandinavische landen.

Consument dicteert

Dolf is samen met dochter Lisette verantwoordelijk voor de verkoop. “Hoe dat gaat? Het is een spel. Supermarkten willen altijd minder betalen. Maar zij willen ook dat het product duurzaam is, vrij van pesticiden en in een recyclebare verpakking. Daar moet voor worden betaald door de supermarkt en uiteindelijk door de consument. Want die consument dicteert de markt.” Ook via internet kan die consument kopen. Niet alleen verse en gedroogde pepers, maar ook een assortiment sauzen. “We hebben onze webshop opgezet om thuiskoks en restaurants aan te spreken. Dat bouwen we steeds verder uit. Het is ook een stukje risicospreiding. En het loopt goed.”

Zeewier

Het zou heel goed kunnen dat er over een paar jaar ook zeewier in de kassen staat. “We hebben nu nog een kleine proefopstelling staan, gefinancierd met subsidie. Maar we hebben nog een lange weg te gaan. Feitelijk weten we nog niks. Maar het kan wel een nieuwe voedselbron worden. Zeewier zit vol nutriënten. In Spanje staat het op de kaart van de betere restaurants.” Het onderzoek naar zeewier is werk voor broer Pieter en zijn zoon Thijs. Henk doet personeel, samen met Dolfs vrouw Carine, die veel administratief werk voor haar rekening neemt. Dolf: “In het hoogseizoen lopen we met zo’n honderd man. Die werven we zelf. Als je afhankelijk bent van uitzendbureaus word je niet blij. We houden liever overal grip op. We hebben eigen huizen voor die medewerkers.”

Tijd voor vernieuwing

Nu al liggen er zonnepanelen op het dak, maar in 2021 moet de afhankelijkheid van fossiele energie zijn afgebouwd. Beide bedrijven participeren in aardwarmteprojecten, restwarmte uit Europoort is een extra optie. “We zijn er druk mee bezig. Het wordt hoog tijd voor vernieuwing. Dat is noodzakelijk, maar het duurt jaren. Het wordt ons nu een beetje opgedrongen, maar je kunt het tempo niet forceren. Hoe lang heeft de industrialisatie niet geduurd? Honderd jaar. En nu zou het allemaal in tien jaar anders moeten? Geef het bedrijfsleven nu eens twintig, dertig jaar om alles duurzaam te maken.”

Alfa

Alfa is er voor de cijfers. “We zijn een halfjaartje weggeweest bij Alfa. Maar dat beviel niet. We zochten weer contact en nu werken we prima samen. Je moet het toch samen doen. Met de hulp van onder meer Alfa hebben we het bedrijf toekomstbestendig gemaakt. Ik ben 55, maar ik wil nog lang niet stoppen. Daarvoor vind ik het veel te leuk, al die nieuwe dingen.”

Volgende generatie

Familiebedrijven mogen in de tuinbouw dan in aantal afnemen, bij Westlandpeppers loopt de volgende generatie zich al warm. Dochter Lisette werkt op de verkoop. “Ze houdt ook alle certificaten bij op het gebied van voedselveiligheid, een gebied waar veel verandert. Lisette werkte in de hotellerie, maar liep in de vakanties ook al op het bedrijf. Net als Thijs, de zoon van Pieter. Die is heel handig, hij werkt in de technische dienst. Hij houdt de huurhuizen bij en heeft vorig jaar samen met Pieter het nieuwe kantoor gebouwd. Ook Bram, de vriend van Lisette, werkt bij ons. Die was kok in sterrenrestaurants en werkt nu aan de verdere productuitbreiding voor Westlandpeppers.”

Annemiek Pelle

Annemiek Pelle

Marketing en Communicatie


Meer over Annemiek