Banner

Duurzaamheid in transport: 'Er gebeurt meer uit eigen initiatief'

12 juli 2021 | Door:  Carol de Wit

Dat het wegtransport met het terugdringen van de emissies voor een flinke opgave staat, is zeker. Veel minder duidelijk is de weg ernaartoe. Elektrische alternatieven laten nog op zich wachten. Maar voor afwachten is geen tijd meer, zegt Carol de Wit, klantbeheerder bij Alfa Accountants en Adviseurs. 

Dit artikel is verschenen in Transport & Logistiek Magazine, nr 6 2021

De organisatie had al een specialisatie in transport en logistiek en is nu ook ambitieus om de duurzaamste accountant van Nederland te worden. “Als je je bedrijfsvoering efficiënter kunt inrichten en meer gaat samenwerken, hoeft duurzaam ondernemen niet duurder ondernemen te zijn, maar kan het juist kosten besparen”, stelt Carol de Wit. Hij ziet dat duurzaamheid de laatste twee jaar steeds meer gaat leven bij transportondernemers. “Of het aan corona ligt? Ik merk in ieder geval dat het steeds meer speelt. Enerzijds omdat afnemers erom vragen, aan de andere kant omdat er bij klanten een certificeringsbehoefte is.”

Niet dat duurzaamheid iets van de laatste jaren is, zegt hij er meteen bij. “Transportondernemers zijn altijd al bezig met het brandstofverbruik. Zorgen dat je zuinig rijdt is ook duurzaam. Goed, ze doen het dan meer om kosten te besparen, maar ik merk wel dat het vaker uit eigen initiatief gebeurt. Er komt meer interesse voor wat duurzaamheid nu eigenlijk is. Het gaat niet altijd meer om de prijs, ondernemers gaan andere keuzes maken met hun leveranciers.” 

Data delen

De accountants- en adviesorganisatie heeft van oudsher al een nauwe binding met transport. Hoe valt die specialisatie te rijmen met de profilering van Alfa, dat ‘de duurzaamste accountant van Nederland’ wil worden?

De Wit: “Inderdaad, transport is per definitie niet duurzaam. Maar het moet. Dan is het belangrijk om het wel duurzamer te maken en gebruik te maken van de technologische ontwikkelingen en nauwer te gaan samenwerken. Er zijn heel veel data beschikbaar binnen transportbedrijven. Die data wordt steeds makkelijker te delen. Als je die informatie met elkaar zou verbinden, kun je al heel veel CO2 besparen. Daar staan mensen meer voor open, maar het gaat om vertrouwen. Je moet durven samenwerken. Voorheen zat de economie zo in elkaar dat je alles zelf wel kon. Nu kom je samen verder. Ik denk ook dat het duurzamer is als je het samen oppakt.”

Duurzaam of duur?

Met transportspecialisten en duurzaamheidsadviseurs in dienst heeft Alfa een ideale combinatie in huis om het gesprek met ondernemers aan te gaan. Een misverstand dat het bedrijf nog weleens moet tackelen in die gesprekken is dat duurzaamheid ondernemen duurder maakt. “Als je onder duurzaam ondernemen het aanschaffen van een elektrische truck verstaat, is het in aanschaf momenteel nog duurder, ja”, beaamt De Wit. “Als je je bedrijfsvoering efficiënter kunt inrichten en meer gaat samenwerken, hoeft het niet duurder te zijn. Dat is óók duurzaamheid.”

Vele vragen

Als accountant is Alfa er om ondernemers bij te staan bij het maken van investeringsplannen in duurzaamheid. De Wit: “Op een gegeven moment kom je straks met een Euro 6-motor de stad niet meer in. Je hebt er niets aan om een keuze te maken die over drie jaar niets meer waard is, omdat je nergens meer heen kunt. Ga ik dan elektrisch rijden? Ga ik op lng of waterstof rijden? Of stel ik de investering nog even uit? Je kunt ook nog even door blijven rijden met die auto’s die je hebt. Het verlengen van de levensduur is ook duurzaam.

Kortom, het is een lastige spagaat, constateert De Wit. “Je kunt wel elektrisch willen rijden maar de infrastructuur is nog niet toegerust op elektrisch vrachtvervoer. We weten nog niet waar het naartoe gaat. Maar ga in ieder geval in gesprek met je leverancier: waar gaat die naartoe?”

Sturen op cijfers

Grip op cijfers hebben bepaalt meer dan ooit het succes van het bedrijf van ondernemers. Alleen door tijdig over de juiste managementinformatie te beschikken, kun je snel bijsturen. Ook duurzaamheidscijfers horen daarbij. “Als je de CO2-uitstoot nog niet goed in beeld hebt, dan weet je ook niet wat je in de toekomst boven het hoofd hangt”, legt De Wit uit. “Want een prijs op CO2-uitstoot gaat er een keer komen. In Duitsland is die heffing er al. Nu heb je ook nog de mogelijkheden om die uitstoot te reduceren. Die kosten hoef je dan straks niet meer te betalen.”

Alfa werkt met een dashboard dat een ondernemer 24/7 laat zien hoe de vlag er financieel bij hangt. De Wit: “Je kunt toekomstscenario’s vergelijken, prognoses maken van je liquiditeit en zien wanneer extra financiering vereist is. In samenwerking met TLN hebben wij de TLN benchmark ontwikkeld waarbij je op elk gewenst moment inzicht hebt in je resultaat en liquiditeit en jouw resultaat kunt vergelijken met andere transporteurs. Dat is heel waardevol. Met die informatie kun je pas echt toekomstgerichte beslissingen nemen.”

Pilot CO2-uitstoot

In samenwerking met Greenaumatic is Alfa gestart met het aanbieden van niet-financiële rapportages, de Environmental Social Governance-rapportages (ESG-rapportages). “Een ondernemer komt niet snel naar ons met een vraag over duurzaamheid”, vertelt De Wit. “Wij vinden het in ieder geval belangrijk het gesprek met die ondernemer aan te gaan. Dan is de CO2-uitstoot het makkelijkst om inzichtelijk te maken. De verbruikscijfers zijn inzichtelijk, die CO2-uitstoot kun je weer naar geld omrekenen. Dan weet je als ondernemer in ieder geval waar je staat en welke uitdagingen je nog hebt.”

Dit artikel is verschenen in Transport & Logistiek Magazine, nr 6 2021