Banner

Brandstofclausule vraagt inzicht in aandeel brandstofkosten in totale bedrijfskosten

31 maart 2022 | Door:  Carol de Wit

Transportondernemers zien de dieselprijs record na record breken. Die stijgende kosten brengt de vaak toch al krappe rentabiliteit in gevaar. Maar er is een reddingsboei: de brandstofclausule. Die is, als het goed is, onderdeel van de contractuele afspraken die vervoerders maken met hun opdrachtgevers. Maar er juist gebruik van maken is iets anders. “Veel transportondernemers hebben geen idee wat het aandeel van de brandstofkosten in de totale kosten is”, zegt Carol de Wit, sectormanager Transport en Logistiek en klantbeheerder bij Alfa in Bleiswijk. Hij is de sparringpartner voor een groot aantal transportklanten.

Door de voortgaande stijging van de dieselprijzen is de brandstofclausule ineens actueel geworden. In slechts drie maanden tijd rekent een chauffeur minstens vijftig eurocent per liter diesel extra af aan de pomp. Die kosten tikken aan, afhankelijk van het type bedrijf. Een eenmanszaak die vooral korte ritten maakt met zware belading wordt relatief gezien zwaarder getroffen dan een grotere onderneming. Een slimme rekentool van TLN maakt duidelijk hoe een hogere dieselprijs doorwerkt in de totale bedrijfskosten. Een voorbeeld: bij een brandstofaandeel van 25% en een 35% hogere dieselprijs heeft een verlader of vervoerder 8,75% hogere bedrijfskosten.

Exact in beeld

Het staat elke transportondernemer vrij om daarover afspraken te maken met zijn opdrachtgevers: een vast of variabel percentage, een maandelijkse of zelfs dagelijkse correctie. Maar, zegt Carol: “Je moet het exacte aandeel van je brandstofkosten in beeld hebben om de kostprijs te kunnen corrigeren. De meeste ondernemers komen niet verder dan een schatting van het aandeel, omdat ze het ooit eens in het verleden hebben berekend. Heb je die verhouding niet juist in beeld, dan kan je er ook niet op anticiperen.”

TLN Benchmark

Daarom is hij voorstander van het gebruik van de TLN Benchmark, die de relatie tussen dieselkosten en bedrijfskosten laat zien. Zonder die online tool – ontwikkeld in samenwerking met Alfa - het aandeel berekenen is handmatig in theorie mogelijk, maar vraagt veel van het cijfermatig inzicht van een ondernemer. “En dan is er nog de durf nodig om het bespreekbaar te maken bij je opdrachtgever. Ik merk terughoudendheid bij veel ondernemers. Maar als je niets van de stijging doorberekend, dan gaat het ten koste van je eigen bedrijf.”

Sturen op actualiteit

Zeker in een tijd als deze moeten ondernemer sturen op actualiteit, adviseert hij. “De kosten zijn het afgelopen jaar al met vijf tot tien procent gestegen, onder meer door salarissen en onderhoud. Heb je die verhoging niet verdisconteerd in de prijzen, dan kom je nu onherroepelijk in de knel met je liquiditeit. Ook omdat je als ondernemer altijd te maken hebt met een vertragend effect van de brandstofclausule. Je krijgt van je dieselleverancier een maandfactuur en pas na dertig of zestig dagen betaalt je opdrachtgever. Al die tijd ben je de kosten aan het voorfinancieren.”

Versnellend effect

Alfa voorziet dat niet elke ondernemer ongeschonden uit de strijd komt. “Je hebt ook nog te maken met investeringen op het gebied van duurzaamheid die er de komende vijf tot acht jaar aan komen. Nu speelt ook het probleem van de oorlog in Oekraïne waardoor de onzekerheid toeneemt. Ik kan me best voorstellen dat het een versnellend effect heeft op de plannen van een grote groep ondernemers. Als je nu 55 jaar bent, dan zou je best eens serieus kunnen gaan nadenken over verkoop van je onderneming.”

 

Carol de Wit

Carol de Wit

Sectormanager Transport en Logistiek

088 2531885 | caroldewit@alfa.nl


Meer over Carol