Banner

Unieke Rainroof biedt vele kansen voor schilders, zoals Verberk Glas- en Schilderservice

20 juni 2019 | Door:  Tanja Gloudemans - van Dijk

De zon doet z’n best op een vroege junimorgen in Langenboom. “En uitgerekend vandaag hebben we een binnenklus. Dat hadden we liever anders willen organiseren, maar klant is koning”, lacht Marie-José Verberk. Want schilderen is niet alleen maar handig omgaan met kwast en verf, leren we. Het is vooral goed plannen. Zorgen dat het werk letterlijk niet in het water valt als het KNMI een bui voorspelt. Al heeft Verberk Glas- en Schilderservice daar een unieke vinding voor.

Marie-José en echtgenoot Connie zijn al de derde generatie Verberk aan de Dorpsstraat in Langenboom. Tachtig procent van de opdrachten komt van particulieren - ‘zeg maar van Langenboom tot Nijmegen’ - en de rest van bouwbedrijven. Gillend druk is het momenteel in de bouw, en ook bij Verberk is dat te merken. “Het is begin juni en de rest van het jaar zitten we al vol. We merken het ook aan offertes. Toen we begonnen, begin jaren negentig, was het: offerte sturen, wachten op goedkeuring, en dan zagen de klanten wel wanneer je kwam. Nu beslissen mensen heel snel. Die offerte wordt dezelfde dag al goedgekeurd en eigenlijk verwachten ze dat je volgende week al begint. Iedereen is bang dat je geen tijd hebt. Elke schilder heeft het nu druk.”

Schilder uit Eritrea
Ook bij Verberk is de capaciteit het probleem zegt Marie-José, die de administratie doet. “We hebben twee man personeel. Schilders zijn niet te krijgen. Wel hebben we nu een zij-instromer, iemand uit Eritrea. Maar die moet het vak vanaf het begin nog leren. Daar is veel begeleiding voor nodig. Ach, je wilt mensen ook de kans geven.”

Regenachtige dag
Vorig jaar was het een prima zomer voor Verberk Glas- en Schilderservice. (‘Tot november/december konden we buiten nog dingen doen.’) Maar het kan ook anders, weet Marie-José. Eén regenachtige dag kan de hele planning in de war schoppen. Dat was Connie een paar jaar terug zat, die hinderlijke afhankelijkheid van de weergoden. Marie-José: “Krijg je een bui, dan wil je toch eigenlijk beschermd kunnen doorwerken. Je ziet weleens schildersbedrijven die dan het hele huis of gebouw met zeilen afdekken. Dat wilden we niet. Was er niet iets wat je makkelijk tegen de gevel kon bevestigen bij een regenbui?”

Plaat aan de dakgoot
Dat was er: de Rainroof, een unieke vinding. “Connie heeft toen provisorisch een plaat gemaakt die hij aan de beugels van de dakgoot bevestigde. Zo stond hij droog en bleef het schilderwerk droog. Die eerste plaat heeft hij zelf gebogen, maar daarna hebben we de TU Eindhoven bij de ontwikkeling betrokken. Met tien van die Rainroofs heb je een heel woonhuis effectief beschermd. Het systeem is stapelbaar en compact, waardoor de Rainroof makkelijk in de auto past. En wat je bij veel andere doorwerksystemen ziet is dat het door twee man moet worden opgezet. Dat kost alleen maar extra tijd en die komt weer bij de consument op de rekening terecht. De Rainroof zet je met één man op.”

Filmpje
Alle seinen lijken op groen te staan voor hun innovatie in een regenland als het onze. En toch kunnen Connie en Marie-José er nog niet stil van gaan leven. “We hebben het professioneel aangepakt en een filmpje laten maken. We hebben verffabrikant Sikkens bij de verkoop betrokken. Maar het nadeel was: toen de Rainroof officieel op de markt kwam was het een prachtig voorjaar. Na 2 jaar goed verkocht te hebben, werd het stiller. Pas reed ik een keer door Heeswijk-Dinther. Daar zag ik dat een schildersbedrijf het systeem nog wel gebruikte.”

Sunroof
Misschien dat lange, hete zomers nog een mogelijkheid bieden om het concept alsnog succesvol te slijten - maar dan als Sunroof. Marie-José: “Twee jaar terug hadden we nog een bedrijf dat belde. Het was toen heel warm en zonnig. Die bestelden er meteen twintig. Je hangt die Rainroof aan de dakoverstek, je hoeft niet in de zon te kijken en je staat lekker in de schaduw te werken.”

‘Het gaat prima’
Met de overgang van De Raam accountants naar Alfa Accountants kregen de twee een nieuwe adviseur. ‘’ Dat was wel even wennen. Er zijn bekende maar ook nieuwe gezichten op het kantoor’’. Tanja is vanaf dat moment onze klantbeheerder geworden. Wij verzorgen nagenoeg de hele administratie zelf. De jaarrekening wordt door Alfa Accountants verzorgd. De samenwerking met Alfa verloopt voor ons prima.

Nieuwsgierig geworden? Neem eens een kijkje op http://www.rainroof.nl

 

Tanja Gloudemans - van Dijk

Tanja Gloudemans - van Dijk

Teamleider / Senior klantbeheerder

088 2532085 | tgloudemans@alfa.nl


Meer over Tanja