Banner

“We willen de tevredenheid van klanten van Alfa Salaris en Personeel nog verder verhogen”

20 mei 2021 | Door:  René Hoogeveen

Veranderingen genoeg op het gebied van personeel en sociale verzekeringen. Alleen al om die reden zou elke werkgever er een adviseur van Alfa Salaris en Personeel bij moeten hebben, vindt René Hoogeveen. Hij is zo’n personeelsadviseur, werkzaam in de Alfa-vestigingen in Aalsmeer, Heerhugowaard en IJsselstein. Z’n toegevoegde waarde is soms zelfs in klinkende euro’s uit te drukken. Al ‘verdient’ René niet elke dag twee ton in een paar minuten voor zijn klanten.

Hij was tot drie jaar geleden consultant bij Robidus, een grote speler op het gebied van de sociale zekerheid. “Daar werkte ik voor grote klanten, ruim twaalf jaar lang. Het is een heel mooie werkgever, maar naast de veertig uur die ik in een week bij de klant zat, was ik soms 25 uur aan het reizen. In 2018 zou ik vijftig worden. Voor mij was dat het moment om me af te vragen: wil ik dit nog wel jaren blijven doen?”

Het toeval wil dat Aart Hogendorf – destijds nog directievoorzitter van Alfa Salaris en Personeel - een voormalig collega bij Robidus was. René: “Aart wilde mijn komst naar Alfa wel regelen, maar ik heb gewoon destijds netjes de sollicitatieprocedure gevolgd, m’n werk bij Robidus in de drukste tijd van het jaar afgemaakt en ben op 1 januari 2018 bij Alfa begonnen.”

Al vanaf 1989 ‘zit’ René in de sociale verzekeringen, ooit begonnen bij het GAK. Bij Alfa krijgt hij ook nog een bijbaan, als adviseur voor de Prestatieladder Sociaal Ondernemen (“maar dat is niet iets waar iedere klant van Alfa voor in aanmerking komt.”) Z’n hoofdtaak is het personeelsadviseurswerk bij Alfa Salaris en Personeel, inmiddels een snel groeiend onderdeel van de Alfa-organisatie.

Mooi jaar

“Wist je dat Salaris en Personeel in personeelsleden gerekend al de grootste tak van Alfa is? Het klinkt een beetje wrang, maar door corona is vorig jaar voor ons als adviseurs ook wel een mooi jaar geweest. Door de NOW-regelingen en de andere steunmaatregelen hebben we veel meer contact gehad met onze klanten dan normaal. Om de drie vier maanden, en ook nu nog volop. Zo kun je veel meer doen aan de tevredenheid van klanten. Daarom werken we ook aan een supportpakket om alle klanten periodiek te spreken. We willen de tevredenheid van onze klanten nóg verder verhogen. Alle klanten hebben ook mijn mobiele nummer. En ook al ben ik op vakantie in Spanje: ze mogen mij gerust bellen. Dat geeft mij een goed gevoel.”

200.000 euro

De toegevoegde waarde van zo’n periodiek gesprek met een personeelsadviseur kan groot zijn, zegt René in alle bescheidenheid. “Een klant met tien medewerkers in dienst wil gaan stoppen met zijn bedrijf. Die klant had er even niet aan gedacht dat er een compensatieregeling bestaat voor de transitievergoedingen voor zijn personeel. Ter plekke verdient die klant door mijn advies zomaar bijna 200.000 euro aan compensatie transitievergoedingen. Een andere klant die een medewerker met een arbeidshandicap in dienst had was vergeten de machtiging doelgroepverklaring in te dienen. Als ik niet langs was geweest, had het die klant maximaal 18.000 euro gekost. Het kan soms heel hard gaan met die bedragen. Die twee keer per jaar dat je bij een klant langs gaat, is een investering in de toekomst.”

Fantastische baan

Bij Alfa heeft René het goed naar zijn zin. “Alfa hanteert als stelregel: je werk moet binnen de veertig uur in de week af kunnen zijn. Ik heb een fijne baan binnen Alfa. En dat heeft met allerlei dingen te maken. We zijn pas begonnen met het splitsen van het proces- en het adviesteam binnen Alfa Salaris en Personeel. Daar kunnen we ook nog eens grote stappen in maken. En Alfa is een heel goeie werkgever. Eind 2019 kregen alle ruim duizend medewerkers een laptop. Alsof het voorbestemd was: op 16 maart 2020 kon iedereen thuis verder. Daar kwam in de zomer nog een tegemoetkoming bij voor de aanschaf van een headset en een extra scherm. Ik moet zeggen: ik zit perfect thuis! Ik ga straks niet meer vijf dagen per week naar kantoor. Twee dagen hooguit, dan ben ik ook nog een stuk duurzamer bezig.”

Kleinkinderen

En thuis in Alkmaar heeft hij ook nog eens het plezier van z’n twee kleinkinderen. “Onze zoon en dochter hebben allebei sinds kort een kleine meid erbij. Dat is ook een van de redenen dat ik blij ben dat ik de overstap naar Alfa heb gemaakt. Ik ben nu eindelijk niet meer elke dag pas na zeven uur thuis. Joh, zo’n kleintje is het leukste wat er is. En het houdt je jong!”

 
René Hoogeveen

René Hoogeveen

Senior personeelsadviseur

088 2531130 | rhoogeveen@alfa.nl


Meer over René