Banner

Veranderen van tactiek, het moeilijkste dat er is

29 november 2018 | Door:  Marcel van Ittersum

Zaterdagmorgen, het sportpark van Go Ahead Kampen. Er staat een heuse kraker op het programma, ook al zijn er geen camera’s van NOS Sport: zoon Jasper, speler van Jo-13, neemt het op tegen VSCO.

Inzet: de derde plaats. Alleen voor de winnaar blijft het kampioenschap nog in beeld. Maar binnen een minuut staat Go Ahead met 0-1 achter. Het team speelt zonder overtuiging. De ‘winnende’ tactiek lijkt niet te werken. Echt boeien kan het potje mij niet. Onwillekeurig dwalen mijn gedachten af naar mijn werk. Ook daarin zie ik ondernemers die gaan voor de winst tóch op achterstand komen. Omdat de winnende tactiek ook dáár niet blijkt te werken en de concurrent ineens 0-1 maakt.

1-1! Go Ahead scoort! Tegen de verhouding in valt de bal deze keer in het goede doel. Het is een stuiptrekking, want VSCO blijft sterker. En wéér zie ik de parallel in mijn accountantsbestaan: met paniekvoetbal lukt het bedrijven op achterstand vaak heel even om het verloren terrein goed te maken, maar ze blijven achter de concurrent aanhollen. Want die concurrent gooit het over een andere, slimmere boeg. Is flexibeler, wendbaarder. En maakt het meest aanspraak op de 1-2. Hé, daar valt-ie trouwens op het veld. We staan weer achter. Als de scheidsrechter fluit voor de rust, is het kampioenschap ver weg.

Tweede helft. Er is wat gebeurd in de kleedkamer. Ik zie jongens op een andere positie in het veld staan. Ik zie dat spelers elkaar nu wel weten te vinden. Ik zie een andere tactiek. Niet veel later staat de 2-2 op het bord. En als het eindsignaal klinkt, staat het 3-2! Bijgekomen van de euforie - nee, geen bier onder de 13! - haal ik mij nog één keer die ondernemer voor de geest. Die ondernemer die weet dat hij op achterstand staat, maar niet zoals deze jongens het lef heeft om van tactiek te veranderen. Zou die ooit winnend uit de strijd komen als hij blijft volharden? U denkt het, ik zeg het: nee.

Waarom kost het ondernemers soms zoveel moeite om van koers te veranderen? Ik weet dat het mens eigen is. Alles wat nieuw is, daar staan we onwennig tegenover. We weten wat we hebben, we moeten maar afwachten wat we krijgen. Wat brengt die nieuwe strategie of andere werkwijze ons bedrijf? In een snel veranderende tijd als deze is het antwoord op die vraag duidelijk. Als je als ondernemer niet de flexibiliteit en de wendbaarheid hebt om je tactiek aan te passen als de omstandigheden dat noodzakelijk maken, speel je een verloren wedstrijd. Niet om het kampioenschap, maar om degradatie.

Ik weet zeker dat in elke ondernemer nog een beetje de onbevangenheid van die 11-jarige gasten schuilt. Ook al is dat lef bij sommigen misschien heel diep weggezakt. Maar durf op tijd het mes te zetten in je ondernemerstactiek als je met 0-1 achter staat. Want als accountant weet ik maar al te goed: waar je uiteindelijk op wordt afgerekend, de cijfers. Go ahead!

Marcel van Ittersum
Senior accountant cluster Zwolle

 

Marcel van Ittersum

Marcel van Ittersum

Senior accountant


Meer over Marcel