Banner

Vader en dochter Overgoor van Sportimo Retail: langs de lijn bij achttien sportzaken

22 december 2020 | Door:  Jan Kuit

Op z’n 24ste heeft Nico Overgoor al zijn eerste sportwinkel, in Zwolle. In 1998 begint Nico met Sport-inn franchise organisatie. Als het aantal naar zes is gegroeid, verkoopt hij zijn eigen zaak in Zwolle en richt zich volledig op de franchise organisatie. In 2014  verandert de organisatievorm  van franchise naar  een retailserviceorganisatie voor sportwinkels onder de naam Sportimo retail. Inmiddels maakt ook dochter Ilse deel uit van het bedrijf. En ja, er is toekomst voor de fysieke winkel in het online tijdperk zegt Nico. “Het zijn de zelfstandige winkeliers die de winkelstraten leuk houden.”

Sportimo Retail ondersteunt de achttien samenwerkende winkeliers met inkoop, budgettering, automatisering, marketing en doorverkoop: het percentage artikelen dat uiteindelijk wordt verkocht. Nico: “Het is de ondernemer die de touwtjes in handen heeft. Hij is er voor de front office, wij voor de back office. We zorgen ervoor dat alle randzaken goed staan.” De winkels zijn vooral in het noorden en oosten van het land te vinden. De naam Sportimo staat voor sport en mode.

Werkervaring opdoen

Zeven jaar terug komt dochter Ilse het bedrijf versterken, waar inmiddels achter de schermen vijf medewerkers actief zijn. “Ik had de opleiding marketing management gedaan, aan de Rijksuniversiteit Groningen. Toen ik op het punt stond om af te studeren, was er net iemand op kantoor vertrokken. En ik was toch vanaf kinds af aan al bij de zaak betrokken. Zo ben ik er ingerold, met het idee dat ik alvast wat werkervaring kon opdoen en dan wel verder zou zien. Maar ik zit er nog steeds. Het is leuk. En er is genoeg te doen. Sleutelen aan de processen, investeren in schaalvergroting.”

Stap verder gaan

Met achttien zaken is Sportimo Retail niet de grootste samenwerkingsorganisatie. Voor de slagkracht – inkoopvoordelen bijvoorbeeld – zijn Sportimo Retail-leden daarom ook aangesloten bij Euretco Sport RSO, een grote inkooporganisatie met meerdere formules van sportzaken. Ilse: “Maar wij gaan nog een stap verder dan Euretco Sport RSO. Wat we met Sportimo Retail meer bieden is de automatisering en de marketing. We hebben een eigen database waarmee we heel goed die doorverkoop in de gaten kunnen houden en ook het klantgedrag kunnen analyseren.”

Stukje omzet

Grote merken worden veeleisender in hun winkelpresentatie, merkt Nico. “Merken zoals Nike, Adidas en Asics gaan hun eigen distributie bepalen. De vrijheid van de ondernemer wordt daardoor beperkter. Aan de andere kant: het zijn ook de merken die een groot stuk  van de omzet leveren. Je doet het als ondernemer niet voor niks. En die merken zijn gek op cijfers, over doorverkoop bijvoorbeeld. Die kunnen wij leveren. Zo’n merk kan daar weer op anticiperen.”

Toegevoegde waarde

In een tijd waarin online steeds meer domineert, twijfelen vader en dochter Overgoor niet aan het bestaansrecht van fysieke sportzaken. Nico: “Die zelfstandige sportzaak heeft zeker toegevoegde waarde. Het is toch het persoonlijke contact dat mensen zoeken. En het zijn de zelfstandige winkeliers die de winkelstraten leuk houden. Die ondernemer heeft nog onverminderd kans van slagen.”

Toch moet online daarin een steeds grotere rol gaan spelen, erkent Ilse. “Ondernemers zijn wel zichtbaar op internet middels het webshop platform van Euretco ‘Jouwsportzaak’ of middels eigen websites. Voor een individuele winkel is het heel bewerkelijk om een webshop goed op te tuigen. Daarom werken we ervoor samen met Euretco Sport. Binnenkort moet het mogelijk zijn om per winkel de exacte voorraad op de site te hebben.

Op de blaren zitten

Ondanks de winkelsluiting van vijf weken, middenin een belangrijke omzetperiode, is er geen paniek uitgebroken constateert Nico. “Ik merk eerder berusting bij de winkeliers. Het is toch op de blaren zitten voor iedereen. Het is hopen op een mooi sportjaar 2021, met het EK Voetbal en de Olympische Spelen.”

Alfa is de accountant van Sportimo, en van de eigen winkel van Nico. “We zaten tot een jaar of zeven terug bij een kleiner kantoor. Maar wat je merkt is dat een kantoor als Alfa meer specialisme en meer kennis in huis heeft. Er zijn ook diverse aangesloten winkels van Sportimo Retail bij Alfa ondergebracht. Je hebt dan toch het gemak van één aanspreekpunt. En Alfa is weer in staat om meer kennis op te bouwen van sportzaken.”