Banner

Onderneming in beeld: Posno Sport

3 oktober 2019 | Door:  Pim Metsemakers

Scoren met een sportzaak, ook in tijden van internet

Precies twintig jaar terug nam John Tegels samen met echtgenote Christel het toenmalige Posno Sport in Roermond over. Spijt heeft hij er nog geen moment van gehad. Of toch wel: “Ja, dat ik het niet eerder heb gedaan”, lacht hij op een vroege dinsdagmorgen in de Kruisherenstraat. Kom bij John niet aan met klaagverhalen over sportzaken die de strijd verliezen van internet. Ook online verkoopt hij z’n spullen, en in steeds grotere aantallen. En met de formule Sport 2000 Soccer Center heeft hij een manier gevonden om grote merken als Adidas en Nike aan zich te binden.

Want die grote sportmerken hebben macht, veel macht weet John. “Gisteren ben ik voor een presentatie bij Adidas geweest. Dan krijg je na afloop een formuliertje mee en dan heb je één dag de tijd om je bestelling voor het komende seizoen door te geven. Ik ben tot ‘s avonds laat in de weer geweest met mijn order. Je zult wel moeten. Maar ik maak me er niet meer druk om. Ik heb tegen mezelf gezegd: John, je verandert er toch niks aan.”

Bij de pakken neerzitten heeft hij - enthousiast als hij is - nooit gedaan. Als slimme ondernemer kijkt hij graag verder vooruit. Daarom investeerde hij met nog een paar collega’s binnen de Sport 2000-keten in een aparte formule: Soccer Center. “Merken als Nike en Adidas willen straks nog maar aan een beperkt aantal winkels leveren. Die verkopen hun spullen liever via hun eigen webshops. We zijn met zeven collega’s in Nederland en inmiddels zijn we ook in België en Duitsland actief met die formule. Dat wordt de toekomst.”

Voetbal

Het accent in zijn winkel ligt vooral op voetbal. “lk denk wel zeventig, tachtig procent, en daarnaast hockey”, weet John. Trainingspakken van Barcelona en Manchester United, voetbalschoenen tot 280 euro. (“Die verkoop je maar een enkele keer.”) Veel afzet gaat naar de leden van clubs in Roermond en omgeving, die dan een leuke korting krijgen. En internet is er de laatste jaren bijgekomen, mede door  Dennis Wessels die vier jaar geleden compagnon is geworden. “Dat heb je als sportzaak echt nodig, een jonge vent erbij. Die heeft daar veel meer gevoel bij. We hebben niet alleen een eigen webshop (desportzaak.nl), we zijn ook gaan verkopen via Bol.com. Dat is een enorm succes, echt onvoorstelbaar. De eerste maand verkochten we voor 341 euro. En nu is het voor duizenden euro’s per maand. Ook artikelen die uit de collectie zijn kun je op die manier nog goed kwijtraken.”

Winkelleegstand
 

Met de internethandel – “we zitten nu al aan de tien procent van de omzet”- compenseert John de locatie van de winkel, aan de Kruisherenstraat. “Ook wij hebben hier veel leegstand. Er zijn te weinig winkeliers en te veel van die outletshops. Er zijn al een paar winkels omgebouwd tot appartementen. En het helpt ook niet dat de parkeerkosten zijn verdubbeld, van 1,30 euro per half uur naar 2,60. Maar ik betaal een heel scherpe huur. Wat een ander per week betaalt, betaal ik per maand. Waarom zou ik veranderen? Waar ik zit, ga ik nooit meer weg.”

Tafeltennis

Heeft hij er nooit aan gedacht om het succes ook in andere plaatsen te herhalen? John schudt het hoofd. “lk ben 62. Ik ben daar te oud voor. Je hebt ook nog een eigen leven hè. De laatste zes weken heb ik elke dag gewerkt, ook op zondag. Een medewerkster in de winkel is al een half jaar ziek. Het houdt een keer op.”

Tijd om zelf nog actief te zijn, blijft er daarom niet meer over. “Ik heb altijd getafeltennist, ik heb zelf op hoog niveau gespeeld. Ik was zelfs nog trainer, maar van de ene op de andere dag ben ik gestopt. Nu trek ik hier nog weleens de loopschoenen aan. En als we in Spanje zijn, dan ga ik fietsen.”

Klik met Alfa

De relatie met Alfa dateert nog uit de tijd dat hij de winkel overnam. “Ik heb altijd te maken met Sjors (fiscaal adviseur Jorge Hermans). Vanaf 1999 ken ik hem. Wat ik waardeer in Sjors is dat hij precies weet wat ik denk. Ik word altijd goed geholpen bij Alfa. Vorig jaar was er een probleempje. Dat zeg ik dan eerlijk en dan lost Sjors het ook netjes op. Weet je wat het is: je hebt een klik met iemand of je hebt geen klik met iemand. Niet alleen met Sjors hoor, ook met klantbeheerder Pim Metsemakers van Alfa. En als je een klik hebt, dan ben ik niet iemand die snel weggaat.”

Pim Metsemakers

Pim Metsemakers

Klantbeheerder

088 2532160 | pmetsemakers@alfa.nl


Meer over Pim