Banner

Onderneming in Beeld: Atep

20 maart 2019 | Door:  Franklin Warlich

“ln een drie keer zo grote winkel verkoop je echt niet meer” Al vier generaties siert de naam ATEP het pand aan de Nieuwstraat 1 in hartje Budel. ‘De woonspecialist’ staat er tegenwoordig onder. Want met woninginrichting heeft de naam ATEP weinig te maken. “Het was een van de allereerste franchiseformules in Nederland”, weet John Peters, samen met echtgenote Chaja de huidige generatie. “ATEP zat op verschillende plaatsen in Nederland. Mijn overgrootvader was ook franchiser. Die verkocht knopen en ritsen. En weet je wat het betekent? Alles Tegen Eenheidsprijzen!”

De naam is altijd gebleven, de knopen en ritsen hebben plaatsgemaakt voor vloeren, raamdecoratie en gordijnen. En vooral de formule is door de jaren heen sterk veranderd. “Het is veel meer beleving geworden wat we verkopen. We hebben bijna geen voorraden meer, we verkopen veel meer op emotie. Een gordijn met een zonweringsproduct erbij, gepresenteerd op verschillende vloeren”, zegt John.

Grondige verbouwing

Het is ook de reden dat de winkel een grondige verbouwing heeft ondergaan en de gordijnen, vloeren en zonweringsproducten heel anders worden gepresenteerd. “We hebben een winkel van 500 vierkante meter, met 350 vierkante meter verkoopoppervlakte. Voor een winkel als de onze is dat groot genoeg. Je kunt niet alles meer opnemen. Je kunt sowieso niet alle merken voeren, en zelfs van alle merken kun je de collecties niet meer helemaal opnemen. We hebben wel veel stalen, anders zou de winkel drie keer zo groot moeten zijn. En trouwens, in een winkel die drie keer zo groot is verkoop je echt niet meer. Je moet dus de juiste balans zoeken. Anders krijg je een enorme massa producten in je winkel en ziet de consument door de bomen het bos niet meer.”

Ook de technologie krijgt langzaam maar zeker grip op zijn sector. John is net terug van een cursus bij Luxaflex. “Je kunt je zonwering nu ook met een app bedienen. Volgens Luxaflex is het de toekomst. We zullen wel zien. Ik vind het in ieder geval een leuk verkoopargument.”

Drielandenpunt

De klanten zijn vooral particulieren. John: “Al doen we ook wel zakelijke klanten. Maar dan de wat kleinschaliger projecten. Geen vloeren van duizenden meters, maar als we een project aan kunnen laat ik heet zeker niet liggen.” Vanuit Budel bedient hij de markt in een straal van twintig kilometer. “We hebben ook veel Belgische klanten. Budel ligt in het grensgebied met België, maar ook op de grens van Brabant en Limburg. Het drielandenpunt zeg ik weleens. Concurrentie is er genoeg. Alleen in Budel heb je al drie woninginrichters.” Waar ATEP zich in onderscheidt, willen we weten. John, resoluut: “ln de service naar de klant. En kennis. Maar service is het allerbelangrijkst. We hebben eigen stoffeerders, een eigen gordijnatelier en eigen naaisters voor confectie. Voor een woninginrichter is dat tegenwoordig wel uniek.”

Shops in the shop

Collecties wisselen continu, al gaat het niet in het tempo van de mode. “Het is niet zo dat je dit jaar ineens die of die kleur veel zit, maar collectiewisselingen gaan altijd wel door. Wat je nu veel meer ziet zijn shops in the shop. Daar heb je de ruimte om producten wat groter te etaleren, zodat de consument het beter kan zien. Echte veranderingen gaan langzaam. Laminaat was het een paar jaar terug, nu is het vooral pvc op de vloer. En vloerbedekking, dat komt ook weer langzaam terug. Dat is toch iets wat meer voor- dan nadelen heeft. Zeker op een bovenverdieping met slaapkamers.”

Vier generaties klant bij Alfa

Ook Alfa gaat al vier generaties mee bij ATEP, al was het voorheen dan bij het kantoor dat door Alfa is overgenomen. “Wij zijn er altijd blijven plakken. Vijf, zes keer per jaar staat hier een ander accountantskantoor in de winkel om mij over te halen klant te worden. Maar waarom zou ik, als ik tevreden ben over Alfa? Omdat het elders een euro goedkoper is? Dat vraag ik me af. Ik kijk liever naar het hele plaatje.” Wel zegt hij er lachend bij dat hij Alfa steeds minder nodig heeft. “Dat komt omdat we zijn overgestapt op een nieuwe manier van inboeken. Alfa maakt ons dus steeds slimmer!”