Banner

Groenlijf, een retailconcept dat op een gezonde manier groeit

17 mei 2019 | Door:  Annemiek Pelle

Je kunt er terecht voor gerecyclede afwasborstels, extract van Nieuw- Zeelandse Groenlipmosselen (‘voor een goede lichamelijke conditie’), biodynamische auberginezaden en glutenvrij haverbrood. Met hun winkelconcept voor Groenlijf – natuurdrogisterij en natuurvoeding ineen – hebben ondernemers Wouter Geraedts en Paul Stollman een interessante niche in de markt van bewuste consumenten aangeboord.

Inmiddels is het Groenlijf-imperium drie winkels groot. Nu nog in Limburg, maar “Als we buiten Limburg een goede mogelijkheid zien, zijn we zeker geïnteresseerd.”

Het begin van Groenlijf was die combinatie van natuurdrogisterij en een winkel in natuurvoeding: foodproducten die niet alleen biologisch zijn, maar ook passen in een verantwoorde leefstijl. Een combinatie die in elkaars verlengde ligt en tot een paar jaar terug nog niet bestond.
Wouter: “Wat je wel zag, was dat er natuurdrogisterijen waren, die ook een klein deel natuurvoeding verkochten. Bijvoorbeeld aan klanten met een intolerantie of een allergie en aan klanten die bewust met voeding bezig waren. Maar het gebeurde niet zo uitgebreid als wij het hebben aangepakt.” Die uitbreiding gaat nog altijd door, nu in drie winkels in Limburg. De Groenlijf-winkels groeien min of meer uit tot biologische supermarkten. “Ik schat dat er per week wel twintig producten bijkomen, maar het kunnen er ook weleens honderd zijn. En er valt zelden iets af. Sinds we in 2014 zijn gestart in Roermond, hebben we al drie keer verbouwd.”

Gerecyclede aluminiumfolie

Alles wat in een supermarkt te koop is, is er tegenwoordig ook in een alternatieve variant, maakt Wouter duidelijk met een rondje door de winkel. “Kijk, deze aluminiumfolie is gemaakt van gerecycled materiaal. Deze tandenborstel is niet van plastic, maar van bamboe. Boterhamzakjes hebben we van papier. Dat is sowieso een ontwikkeling die voor ons van belang is, die hele plastic soep. Klanten vragen daarom steeds meer om alternatieven voor plastic. We hebben hier klanten die eenmaal per week brood bestellen. We zetten dat klaar in hun eigen katoenen broodzak met hun naam erop. Er komt geen plastic meer aan te pas.”

Groothandel

Compagnon Paul Stollman doet de ‘sourcing’ voor nieuwe producten en ingrediënten, iets wat aansluit bij zijn medische achtergrond – de anesthesiologie. Wouter, opgeleid als bedrijfseconoom, is er voor de financiën, de personeelszaken de inkoop en de verkoop. Ondertussen bemant het succesvolle duo ook nog een eigen groothandel in medisch verpakkingsmateriaal, Helios Holland. “Die leveren onder meer de potjes waarin Groenlijf vitamines verkoopt. En we leveren ook wel ingrediënten, zoals die voor biologische crèmes.” Je zou verwachten dat een winkel voor de bewuste consument zich eerder in Amsterdam bevindt dan in – met alle respect – Limburg. “We zijn ook al eens benaderd vanuit die hoek. En als het een interessante aanbieding is, zeggen we geen ‘nee’. Maar voor ons is het belangrijk dat er voldoende parkeerruimte is en dat de huren betaalbaar zijn.”

Costa del Sol

Die bewuste consument kan daarom ook online terecht, waar vanaf een ordergrootte van 49 euro gratis wordt geleverd. “Er gaan tegenwoordig zo’n achthonderd pakketten per week uit. We krijgen bestellingen uit het hele land, maar ook uit België. Zelfs tot aan de Costa del Sol toe, waar veel Nederlanders zitten. Die kunnen producten zoals biologische zonnebrandcrème daar nergens krijgen.” Wouter is ook zelf een enthousiast gebruiker van zijn eigen producten, maar “Ik ben niet iemand die het tot in het oneindige doordrijft.”

Sinds de start regelt Alfa het financiële gedeelte, zolang bedrijfseconoom Wouter daar zelf niet uitkomt. “Voor de aankoop van onze derde winkel in Sittard heb ik onze berekening wel even vergeleken met die van Robert Guns, onze accountant. Daar zat geen verschil in. Robert is iemand die je een vraag kunt stellen zonder dat je een belerend antwoord krijgt. Dat maak je bij andere accountants weleens anders mee. Die zeggen: je móet het zo en zo doen. Robert zegt: als je het op die manier doet, houd dan rekening met deze consequenties. Hij geeft je eerlijk advies.”
 

Annemiek Pelle

Annemiek Pelle

Marketing en Communicatie

088 2531035 | apelle@alfa.nl


Meer over Annemiek