Banner

Ondernemer van de maand juli - Luctor et emergo

17 juli 2018 | Door:  Maurice van Schagen

De eerste bezoekers zitten al aan de koffie in strandpaviljoen Luctor et Emergo. Van echt strandweer is geen sprake. “Maar als je wilt kun je 24 uur per dag open zijn. Er zijn áltijd mensen op het strand”, zegt Tanja Bredewout, met zoon Kevin eigenaar van het paviljoen op het strand van Camperduin dat sinds twee jaar een jaarrondbedrijf is.

 

Het paviljoen is al langer in de familie, vertelt Tanja. “Het was van een oom van mijn man Jeroen. Hij werkte altijd bij zijn oom en is letterlijk op het strand groot geworden. Toen was het trouwens nog een snackbar op een andere plek op het strand. Jeroen had ook al horeca-ervaring en heeft het uiteindelijk van zijn oom overgenomen.”

Twee jaar terug kreeg de naam Luctor et Emergo (‘ik worstel en kom boven’) een wrange bijsmaak. Jeroen overleed plotseling. En nét dat jaar ging een droom in vervulling voor Tanja en Jeroen: “We mochten in 2016 voor het eerst jaarrond open met het paviljoen. Daarvoor moesten we het altijd aan het eind van het seizoen afbreken. In de winter hadden we allerlei bijbaantjes.”

Ander bedrijf
Het was een hectische periode. Ze vertelt het rustig, tijdens een wandeling met Bootz, de Vizsla - een Hongaarse jachthond die  op het strand in zijn element is. De jaarrond-opening maakte er letterlijk een ander bedrijf van. “Als je in de winter dicht moet, heb je elk jaar weer problemen met nieuw personeel zoeken. Ach, in de winter heb je natuurlijk ook wel de dagen dat je erop toe legt. Is het een zachte winter, dan heb je mazzel. Maar het blijft toch een seizoensbedrijf. We moeten het ’s zomers verdienen.”

Zoon Kevin
Inmiddels werkt ook zoon Kevin (25) mee in het bedrijf. Officieel als chefkok, maar “ik ben ook timmerman, loodgieter, barman, afwashulp en nog een paar baantjes”, lacht hij. “Mijn vader kookte zelf ook al, maar dan als hobby. Ik heb ook een horeca-opleiding gevolgd, ik wilde toch ook graag de horeca in. Eerst heb ik nog in andere restaurants gewerkt, maar toen deed zich onverwachts deze mogelijkheid voor.”

Blikvanger op het strand
Een klein stukje verder op het strand verrees een prachtig nieuw paviljoen, grotendeels van hout en op palen. Fors ook, met een capaciteit voor zo’n tweehonderd gasten. Het is een blikvanger op het strand van Camperduin. Maar voor het romantische beeld van een strandtent runnen is geen plaats, weet Kevin. “Hard werken is het. Ook in de winter. Als ik dan acht uur werk op een dag, heb ik een rustig dagje gehad. En in de zomer zijn rustige momenten spaarzaam. Je sociale contacten staan op een laag pitje. Wat het leuk maakt? Dat is de diversiteit. Je doet de hele dag van alles.”

Dag en nacht open
Altijd zijn er gasten. Tanja: “Als je wilt kun je met een strandpaviljoen dag en nacht open zijn. Er zijn altijd mensen op het strand, ook ’s nachts.” Op drukke dagen kunnen er zomaar dertig mensen aan het werk zijn. Vijf medewerkers zijn er vast, de rest als oproepkracht. “Veel familie en vrienden, dat maakt het makkelijker schakelen. En verder zijn het jongeren die in de vakanties en in de weekenden werken. Maar nu met de examentijd is het weer lastig om die vakantiekrachten in te plannen. Veel komt dan weer op dezelfde schouders terecht”, zegt Tanja die ook niet echt op één taak is vast te pinnen. “Ik doe in principe alles achter de schermen en de administratie. Maar op een drukke dag spring ik bij waar het nodig is.”

Die administratie is nog niet zo lang geleden overgegaan naar Alfa. “Sinds dit jaar zijn we officieel klant van Alfa. Relatiemanager Maurice van Schagen kwam hier zomaar een keertje langs, vertelde wat over Alfa. Dat sprak aan. En toen hij ook nog de kosten op een rijtje zette, bleek dat we bij Alfa voordeliger uit waren. We hebben nu een betere opzet van de boekhouding, met veel meer overzicht. We zijn heel blij met Alfa.”

Maurice van Schagen

Maurice van Schagen

Relatiemanager


Meer over Maurice