Banner

Testo, een onbekende naam die je elke dag tegen komt

5 november 2018 | Door:  Erik Hannewijk

Het is geen naam die bij de gemiddelde Nederlander een belletje doet rinkelen. En toch komt de consument een paar keer op een dag wel in aanraking met producten van Testo. Het bedrijf is ‘wereldmarktleider in meettechnologie’, staat er trots op de website. Een van de 34 dochterondernemingen van de Duitse fabrikant staat in Almere.

Met de meetapparatuur focust Testo op drie grote markten: de branche van de installateurs, de food- en de farmasector. Het kost algemeen directeur Maarten van Dam weinig moeite om voorbeelden te noemen van aansprekende toepassingen. “Onze luchtvochtigheidsmeters zorgen voor een goed klimaat in het Rijksmuseum, zodat de Nachtwacht er over honderd jaar nog net zo mooi bijhangt. McDonalds gebruikt frituurolietesters om de kwaliteit van de frituurolie te meten. En een installateur kan met onze warmtebeeldcamera’s kijken waar er warmtelekken optreden in een woning.”

Voor Testo begon het in 1957 allemaal met de ontwikkeling van een elektronische koortsthermometer. “Die thermometers behoren met een aanschafprijs van een paar tientjes nog altijd tot het assortiment. Maar we hebben ook veel geavanceerdere meetapparatuur, bijvoorbeeld om fijnstof te meten. Dan heb je het over investeringen van honderdduizend euro”, zegt Maarten.

Hoofdkantoor in het Zwarte Woud

Veel tijd en geld gaat er naar onderzoek. Dat gebeurt in Duitsland, in een niet alledaagse regio. Maarten: “Het bedrijf is begonnen in de medische sector. De oprichter dacht: dan heb ik fijnmechanicamensen nodig. En in het Zwarte Woud maken ze veel koekoeksklokken, dus heb je daar de mensen die ik zoek. Nog altijd staat het hoofdkwartier daar.”
In 34 landen is Testo inmiddels vertegenwoordigd. Nederland heeft sinds 1986 een eigen vestiging in Almere met inmiddels 38 medewerkers. Het is uitsluitend een verkoopkantoor. “Of eigenlijk een verkoop- en servicekantoor. We hebben bijvoorbeeld ook een rijdende kalibratie bus om op locatie apparatuur te kunnen kalibreren. De klant kan daarmee dezelfde dag weer beschikken over zijn apparatuur. Daardoor hebben we met Testo inmiddels een goede naam opgebouwd. We zijn niet de goedkoopste, maar we leveren wel hoogstaande apparatuur. Betrouwbaar en duurzaam.”

Donaties aan voedselbanken

Duurzaam dan in twee opzichten, bedoelt Maarten. “Je hebt duurzaam in de zin van: het gaat lang mee. Dat doet apparatuur van Testo. Maar onze apparatuur is ook duurzaam doordat het wordt hergebruikt. We hebben met een aantal klanten contracten afgesloten dat we hun oude meetapparatuur standaard na een jaar door nieuwe vervangen. Dat apparaat controleren we, waarna we het uit naam van die klant doneren aan voedselbanken. Ook zij hebben de verplichting om de kwaliteit van voedingsmiddelen te controleren, maar ze hebben daar weinig of geen geld voor.”

Nieuwe technologieën

Mede door al die regelgeving maakt de markt voor meetapparatuur een gezonde groei door. “Maar ook doordat de markt richting cloud-achtige oplossingen gaat en andere nieuwe technologieën zich aandienen. We gebruiken ook big data in onze metingen. Een voorbeeld: apothekerskoelkasten in ziekenhuizen moeten met een vaste frequentie worden gecontroleerd. Dat moest iemand doen met een notitieblokje in de hand. Dat gebeurt nu automatisch. En met die data houden we ook bij wanneer die koelkast aan vervanging toe is, zodat het ziekenhuis de investering alvast kan budgetteren.”

Echte Testo-man

Met twintig jaar ervaring is Maarten een echte Testo-man. “En ik ga nog elke dag met heel veel plezier naar mijn werk”, verzekert de directeur, die begon op de verkoopbinnendienst, een jaartje vertrok bij gebrek aan carrièreperspectief maar vervolgens door de toenmalige directeur als opvolger werd teruggehaald. Alfa is al lang de vaste accountant. “We begonnen bij een klein kantoor. Dat ging prima, jarenlang. Maar we werden groter en kwamen bij een big-four kantoor terecht. Dat is ook een paar jaar goed gegaan, maar we kregen toch de indruk dat wij voor een groot kantoor een kleinere klant zijn. Onze vaste contactpersoon daar verhuisde naar Alfa, wij gingen mee. Alfa bleek precies het accountantskantoor dat bij Testo past. Minder groot, veel pragmatischer. Met vragen kunnen we er altijd terecht. We werken met heel veel plezier samen met Alfa.” 














































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































 

Erik Hannewijk

Erik Hannewijk

Relatiemanager

088 2531507 | ehannewijk@alfa.nl


Meer over Erik