Banner

Ondernemer van de maand: Holland Jersey

4 juni 2018 | Door:  Erik Hannewijk

Sinds vorig jaar staan er opvallende zwarte pakken melk en yoghurt bij Albert Heijn in het schap. ‘Holland Jersey’ heet het merk in duidelijk contrasterende pakken. De melk is afkomstig van Jersey koeien. Het is melk met meer proteïnen, vet en nog een paar andere bestanddelen. “We maken een goede groei door”, kan marketingmanager Toon Branbergen de balans van het eerste jaar opmaken.

De Jersey koe - genoemd naar het gelijknamige Kanaaleiland - is een wat kleiner ras. De melkopbrengst ligt met een gemiddelde opbrengst van 6500 kilogram per jaar lager dan de veel voorkomende Holstein Friesian koe. Daarentegen produceren de Jersey koeien melk met van nature hogere gehaltes aan vet, eiwit, mineralen en vitaminen. Tevens is de dagverse zuivel van Holland Jersey A2 melk. Melk dat A2 eiwit bevat in plaats van het A1 eiwit zoals in reguliere melk. Veel mensen met een intolerantie voor zuivel hebben er baat bij.

Peter van Dronkelaar en Harald Hoffman van Holland Jersey in Nijkerk zagen wel mogelijkheden in de immense melkplas in ons land. De Holland Jersey Food Company, gevestigd in Nijkerk, was geboren. Toon Branbergen werd aangetrokken als marketeer. En toen eenmaal Albert Heijn met 350 winkels schapruimte toezegde, ging het hard.

Hoge distributie

Toon: “We staan nu in alle winkels van Albert Heijn met onze volle melk. Yoghurt en houdbare volle melk hebben nog een selectieve distributie. In oktober van afgelopen jaar kwam Plus erbij en recent heeft ook Jumbo ‘ja’ gezegd. We verwachten dat meer retailers zich dit jaar nog zullen aansluiten. Dat was ook ons belangrijkste doel dit jaar een hoge distributie realiseren en daarmee Holland Jersey breed beschikbaar maken voor de consument.

De opvallende verpakking - zwart, met vriendelijk lachende koe - contrasteert in het eenvormige zuivelschap. Vijftien boeren zijn inmiddels aangesloten om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen. “Er is zeker interesse bij melkveehouders om leverancier te worden. En niet alleen omdat we een iets hogere prijs betalen. Voorheen verdween hun melk in de anonieme melkplas. Met Holland Jersey spreken we hen ook op hun trots aan.”

IJs en kaas

Een deel van de melk is overigens bestemd voor de productie van kaas en ijs. Daarvoor werkt het bedrijf samen met strategische partners. Zo werkt Holland Jersey voor de kaas samen met Vandersterre en voor het ijs met Lensingfood. De kracht zit in een succesvol team waarin ieder doet waar hij goed in is. Ondanks het succes wil Holland Jersey niet te hard van stapel lopen. Toon: “Laten we eerst maar ervoor zorgen dat we de bestaande producten goed kunnen afzetten. De prioriteit ligt bij voldoende distributie en een hoge rotatie in het schap. Daarvoor is er al genoeg werk aan de winkel om dat voor elkaar te krijgen. Uitbreiding van de productenlijn is mooi, maar het is geen doel op zich.”

Klein budget

Met een klein budget weet Holland Jersey consumenten enthousiast te maken. “Met een beperkter budget dan de grote gevestigde A-merken moet je het slimmer, sneller en beter doen. Je moet je doelen scherp stellen, we kunnen niet alles. We maken onderscheid met de koe, het zwarte pak en natuurlijk met onze boodschap ‘de volste melk van Nederland’. Zo hebben we hebben o.a. een pak van zes meter hoog dat we als blikvanger langs de snelweg neerzetten, we zijn veel te vinden op events en begin dit jaar hebben we geadverteerd bij RTL om de naamsbekendheid te vergroten. En sociale media zijn voor een merk als het onze belangrijk om kennis te delen en interactie aan te gaan met onze groeiende schare fans. Maar voor het bouwen van een merk moet je echt wel een paar jaar uittrekken.”

Belang van echt

Ook door de tijdgeest lopen consumenten warm voor het nieuwe merk, ziet Toon. “Er is een duidelijke tendens dat lightproducten uit zijn. Wij zijn geen voedingsdeskundigen, maar die beweging is er. Volle producten mogen weer, alles wat duurzaam en biologisch is, is populair. Mensen gaan meer en meer het belang inzien van kwalitatief en kleinschalig geproduceerde producten, met meer aandacht voor de wijze van productie en aandacht voor dier en natuur. Ze zoeken iets wat kleinschalig en lokaal is geproduceerd, maar wel met onderscheidend vermogen. Die timing is heel belangrijk geweest.”

Een nieuw bedrijf opzetten betekent ook: goed grip houden op de financiële huishouding. “Je kunt niet zonder een goede accountant. Alfa is ons accountantskantoor, zij kijken mee naar alle financiële zaken. En we kunnen alleen maar concluderen dat we daar tevreden over zijn.”

Erik Hannewijk

Erik Hannewijk

Relatiemanager

088 2531507 | ehannewijk@alfa.nl


Meer over Erik