Banner

Ondernemer van de maand: Boerderijwinkel Groenewoud

4 juli 2018 | Door:  Henk Overbeek

Het valt niet mee om met lege handen naar buiten te stappen in boerderijwinkel Groenewoud. Een paradijs voor liefhebbers van puur en eerlijk eten is het, schap na schap. Zo’n drie jaar terug begon Wouthera van Wincoop ermee op het ouderlijk bedrijf. Inmiddels is de winkel aan de Hardenbergerweg 2 in Putten vijf dagen per week geopend.

In een paar jaar tijd is het assortiment aardig uitgedijd. Je kunt er - natuurlijk - zuivelproducten kopen van de eigen 160 koeien op het bedrijf. Daarnaast is boerderijwinkel Groenewoud er voor liefhebbers van vlees, jams, sauzen, dranken en zelfs biologische producten voor persoonlijke verzorging. “We zoeken die uitbreiding vooral bij andere lokale producenten. De kaas komt van een andere boerderijwinkel. Voor jam heb ik weer iemand van wie ik weet dat hij alle vruchten zelf kweekt. Rundvlees komt van onze eigen koeien, voor de kipproducten werken we weer samen met een kippenboer hier in de buurt.”

Goed idee

Het was ook háár idee om een boerderijwinkel te beginnen, vertelt Wouthera. “Ik werkte bij andere boerderijwinkels in de buurt. Ik heb van alles gedaan, tot en met de zuivelbereiding en de kaasmakerij aan toe. En toen dacht ik: waarom zouden we dat eigenlijk niet zelf gaan doen? Mijn vader vond het gelijk een goed idee.”

Een stukje van de deel werd in gereedheid gebracht voor een sfeervolle winkel. Wouthera: “Drie jaar terug zijn we open gegaan, met een open dag aan het eind van april. Dat was toen zo’n succes dat we het sindsdien elk jaar herhalen. We hebben dan een boerenerfmarkt en zetten allemaal kraampjes neer. Ook combineren we het met het naar buiten gaan van de koeien. Het hangt een klein beetje van het weer af, maar op zo’n dag komen er toch wel duizend mensen over de vloer.”

De koeiendans

Bewuste consument

De gemiddelde klant is vooral de consument die graag bewust wil eten. “Het is een klant met een voorkeur voor lokaal product. We krijgen ook veel gezinnen met kinderen over de vloer. Veel mensen uit de stad vinden het leuk, omdat ze ook even mogen kijken hoe het er op de boerderij aan toe gaat. Dan zien de kinderen meteen waar de melk nu echt vandaan komt.”

Kerstpakketten

Specialiteiten zijn de zuivelproducten, de kaas en het vlees. “En in de zomer schepijs. Verder zijn we begonnen met kerstpakketten met streekproducten.” Alles wordt gemaakt met inachtneming van de actuele hygiënevoorschriften. “We hebben elk jaar een controle, elke acht weken wordt onze zuivel bacteriologisch onderzocht. Belangrijk vinden we het dat het allemaal e-nummervrij is. Je komt tegenwoordig zulke rare dingen tegen in je eten.”

Familiebedrijf

De ‘normale’ gang van zaken op het familiebedrijf is in handen van vader Gijs en broer Wouter. “Mijn vader is er voor de kalfjes, Wouter voor het melken. En heeft hij een keer geen tijd, dan neem ik het van hem over.  Ook regelt hij het kuilen en de verzorging. Daarnaast gaat hij nog weleens stro hakselen bij andere boeren. En ik run de winkel. De inkoop, de verkoop, het maken van de zuivel.”

Kaas in eigen huis

Vijf dagen in de week staat de deur van Groenewoud open. De loop zit er vooral op de vrijdag en de zaterdag goed in. Staat er nog uitbreiding op stapel? Wouthera: “We zijn aan het kijken om ook kaas in eigen huis te gaan doen. Maar het idee was: eerst maar eens zien hoe het blijft lopen. Je zit dan toch ook weer aan investeringen vast en je moet ruimte creëren voor de opslag van de kaas. Het kaas maken zelf heb ik al gedaan bij een eerdere werkgever.”

Alfa is de huisaccountant. “Dat loopt goed. Elk kwartaal, na het verwerken van de financiële administratie voor de aangifte omzetbelasting,  ontvangen we de cijfers over het laatste kwartaal. Zo wordt ons bedrijf door Alfa ‘gemonitord’ en ontvangen we bij bijzondere ontwikkelingen wat gaande is. Tussendoor hebben we niet heel veel contact, maar we kunnen altijd bij Alfa terecht.”