Banner

Ondernemer in Beeld: The Athlete’s Foot

5 juni 2019

Zijn start als zelfstandig ondernemer was het resultaat van een klassieke overweging: ‘Wat de baas kan, kan ik zelf ook wel.’ En zo werd Frank Jongeleen vijf jaar terug eigenaar van z’n eigen sneakershop.

“210 euro voor sneakers vind ik best een extreem bedrag”
 
Zijn start als zelfstandig ondernemer was het resultaat van een klassieke overweging: ‘Wat de baas kan, kan ik zelf ook wel.’ En zo werd Frank Jongeleen vijf jaar terug eigenaar van z’n eigen sneakershop. Onder de vlag van franchiseformule The Athlete’s Foot heeft hij een goed lopende winkel in het winkelcentrum City Plaza in Nieuwegein.
 
“En daar ben ik blij mee. Ik draai goed, maar dat is heel erg afhankelijk van waar je zit. Hier heb ik relatief weinig concurrentie. Als je in Utrecht kijkt, zie je veel meer sneakerwinkels”, zegt Frank met een routine die doet vermoeden dat hij zijn huiswerk destijds goed heeft gedaan. “Twee jaar ervoor was ik ook al bezig geweest met een eigen winkel. Toen nog was het plan om het samen met een compagnon te doen. Ik ben in contact gekomen met Robert Berendsen van Alfa in Nijverdal, die samen met ons heeft gekeken naar een mogelijke winkel in Tiel of Veenendaal. Uiteindelijk bleek één winkel voor twee te mager te zijn.”
 

Weekendje weg

In 2015 is het alsnog raak. Branchekennis had Frank al genoeg opgedaan. Hij stond jaren in een sportwinkel, waar hij de kunst afkeek. Waarom een sneakerwinkel? “
Ik was een weekendje weg met mijn vrouw, naar Maastricht. Daar kwamen we langs zo’n shop. Ik wist meteen dat ik dat ook wilde. Wat de baas kan, kan ik ook dacht ik.
Voorafgaand aan de opening heb ik nog wel stage gelopen in een winkel van deze formule in Dordrecht. Maar dat was eigenlijk vooral voor het werk achter de schermen.
 

Nieuwe modellen

Naast kleurrijk schoeisel verkoopt The Athlete’s Foot ook sportkleding en accessoires zoals caps en sokken. Maar het accent ligt op sneakers. “Het is een markt die continu vernieuwt, één die aan mode onderhevig is. Trends komen en gaan. Ik vind het hartstikke leuk om in de stad mensen te zien lopen op mijn schoenen. Eigenlijk zijn het sportschoenen. Een deel van de klanten koopt ze voor hardlopen, tennissen of basketballen. Maar de meesten dragen sneakers in hun vrije tijd. En je hebt ook nettere sneakers, zoals die van Lacoste en Timberland.”


Nike meest populaire merk

Het zijn de bekende merken die de schappen domineren. Merken als Nike, Adidas, Puma, Asics Tiger. En Cruyff, waar Frank zelf graag op loopt. “Nike blijft toch wel het meest populaire sneakermerk. Het duurste paar in de winkel kost iets van 210 euro. Dat vind ik zelf best een extreem bedrag toch wordt het makkelijk gekocht, door alle leeftijden. De doelgroep van The Athlete’s Foot is vanaf 18 jaar. Maar het begint al bij maatje 16, 17 voor de kleintjes.”

Christiano Ronaldo

Vooral de Air Max 270 van Nike is een populair model in zijn winkel. Frank: “Heel belangrijk voor het inkoopbeleid zijn Social media. Als bekende personen een bepaald model gaan dragen, gaan anderen die foto liken. Iemand als voetballer Christiano Ronaldo heeft sneakers met Nike ontwikkeld. Die heeft miljoenen volgers. Puma is een samenwerking aangegaan met zangeres Ariana Grande. Dan gaat het ineens hard met de bekendheid van een product.”

Internet


Concurrentie is er niet alleen fysiek, maar ook online. “Ja, het fenomeen internet blijft lastig”, constateert Frank. “Elke schoen die wij verkopen, kun je op internet voordeliger kopen. Wat we daar tegenover stellen? Een goede service. Klaar staan voor een klant, iets meteen oplossen. Klanten moeten het bij mij naar hun zin hebben. Ze moeten met een goed gevoel de winkel uitlopen.”

Al vier jaar lang is hij klant bij Alfa in Nijverdal. “Robert Berendsen heeft toen voor mij een vestigingsplaatsonderzoek geschreven. Hij heeft me gestimuleerd om een mooie winkel neer te zetten. Ik ben altijd blijven hangen bij Robert. Je kunt fijn met hem werken, Ik heb vertrouwen in Alfa.”