Banner

Restaurant Brasserie Ziel ziet mogelijkheden ondanks coronacrisis

29 mei 2020 | Door:  Nicole Ensing

Restaurant Brasserie Ziel bestaat uit twee verdiepingen en volgens Alwin is het een brasserie met een knipoog. “Onze restaurant is toegankelijk voor iedereen, van daghap tot aan exclusief eten. We willen graag onze gasten verrassen en in de watten leggen. Ruim acht jaar geleden, in de crisistijd, hebben Johanna en ik ons restaurant geopend. We hadden toen voor ogen een toegankelijke brasserie te zijn voor met name veertigers die lekker konden eten en loungen. Tegenwoordig verwelkomen we gasten van jong tot oud. Johanna en ik hebben beide een positieve mindset en kijken altijd naar wat wél mogelijk is. Zo waren we op het idee gekomen om een secretaressedag te organiseren voor alle bedrijven in de omgeving. Het was een ware verwenmiddag voor de secretaresses, waarin ze kennis maakten met ons restaurant en onze huiselijke sfeer. Dit heeft goed uitgepakt en inmiddels mogen we veel bedrijven uit de buurt verwelkomen in ons restaurant. Onze insteek is altijd een kwalitatief goed product, waarbij onze gasten niet hoeven te wachten. We hechten veel waarde aan de kwaliteit, en zijn dan ook trots op het feit dat we al een hele tijd op nummer één staan in de omgeving bij Tripadvisor.  

Een muur vol herinneringen

Aan het horecaplein zit ook Theater Molenberg gevestigd, waar Restaurant Brasserie Ziel nauw mee samenwerkt. “Tijdens het theaterseizoen komen gasten, maar ook artiesten eerst bij ons eten en gaan dan door naar het theater. Voor de artiesten en gasten geldt dat ze op tijd staan en hier spelen wij op in. In ons restaurant hebben we een muur gemaakt met teksten en handtekeningen van de artiesten die bij ons hebben gegeten, dit levert leuke reacties op van onze gasten. Ons team is opgesplitst in twee groepen. Ikzelf sta samen met de keukenbrigade, bestaande uit twee volwaardige koks en een leerling in de keuken om de gerechten te bereiden. Johanna zorgt er samen met drie andere collega’s voor dat de gasten in de watten worden gelegd en een top avond beleven. In totaal kunnen wij 100 gasten ontvangen in het restaurant en ongeveer 50/60 gasten ontvangen op het terras.” 

Sluiting horeca 

Bij Restaurant Brasserie Ziel is er aandacht voor de producten die ze gebruiken, zo is het altijd dagvers en gaan ze met het seizoen mee. Drie keer per jaar wijzigt de menukaart. Er wordt veel gebruik gemaakt van streekproducten van lokale boeren. Op dit moment is het aspergetijd is en worden er verschillende gerechten met deze groente aangeboden. En toen was daar opeens de sluiting van de horeca, Alwin vertelt: “Op 15 maart kregen we te horen dat de horeca moest sluiten, dit kwam als een klap binnen. We hadden die avond veel reserveringen staan en waren klaar om de eerste gasten te ontvangen. Om 18.15 uur was de eerste reservering en om 18.00 uur moesten we dicht. Dan sta je daar en tot op de dag van vandaag ben je nog steeds dicht, dit was echt een bittere pil. In een korte tijd moet je de tent sluiten, de gasten inlichten en teleurstellen. Vervolgens ga je schoonmaken, je zit met een grote voorraad en dan moet je de tent sluiten. Ik heb me toen wel afgevraagd, waar gaat dit eindigen? En dan ga je rekenen…” 

Als ondernemer blijven we positief 

“Je ziet dan om je heen dat iedereen dicht gaat en dan zit je vervolgens thuis. Ik ben niet iemand die gaat afwachten en hebben toen direct het hele team bij elkaar geroepen. Samen hebben we een plan opgesteld hoe we enerzijds nog iets voor onze gasten konden betekenen en anderzijds hoe we inkomsten zouden genereren. We besloten om te gaan starten met het afhalen van de daghap en introduceerden een nieuw concept: de borrelbox, de zoete box en de asperge borrelbox. Deze nieuwe manier van dienstverlening hebben we vervolgens via Facebook  en onze website gepresenteerd en al snel hadden we door dat dit een succes zou worden. Het is ontzettend fijn dat we zoveel positieve reacties krijgen en dan ervaar je ook de kracht van mond op mond reclame. Mensen kunnen van woensdag tot en met zondag via onze website eten en boxen bestellen en afhalen. Ook het personeel kwam noodgedwongen thuis te zitten en moest doorbetaald worden. We merkten dat sommige medewerkers zich hier schuldig over voelen. Sinds de daghap en borrelboxen, draait het personeel ook mee, dan wel met minder uren. Het is mooi dat je voelt dat we er met z’n allen voor gaan. Het weerzien en spreken van onze gasten maakte voor ons alles weer goed. We beseften extra waar we het allemaal voor doen en dat motiveert ons. We vinden het fijn dat we er op deze manier voor onze gasten kunnen zijn en daarbij ook het contact warm houden. En dat het werkt, is natuurlijk helemaal fantastisch.” 

De anderhalvemetersamenleving 

De coronacrisis is een stukje onmacht van alle partijen. Alwin licht toe: “Vanuit de overheid krijgen we te maken met verschillende overheidsmaatregelen die zij voor ons bepalen. We vinden het fijn dat ze met een oplossing komen, al zitten er ook vaak voorwaarden aan verbonden. Daarnaast ben ik wel van mening dat het noodzakelijk is dat deze overheidsmaatregelen er zijn. De brancheorganisatie heeft voor ons een protocol neergelegd waar we ons aan dienen te houden. Voor ons betekent dit dat er vanaf 1 juni maximaal 30 gasten in onze restaurant  aanwezig mogen zijn, dit is exclusief het personeel. Het restaurant zelf hebben we omgeturnd met alle protocollen door stickers, lijnen en plexiglas te plaatsen. Verder hebben we veel tafels uit het restaurant gehaald en de tafels verder uit elkaar gezet. Gasten mogen in het restaurant alleen op reservering bij ons komen te eten en zullen vooraf gevraagd worden naar hun gezondheid. Bij binnenkomst vindt er een gezondheidscheck plaats, en dan mogen de gasten naar binnen. Voor het terras hoeft er niet gereserveerd te worden. In alle gevallen wordt wel een gezondheidscheck gedaan. De bediening zal aan tafel plaatsvinden. Binnen ons team gaan we met shifts werken. Verder doen we alles in goed overleg met het team. Het personeel is bereid om mee te denken, zo ook met de vakanties. Ze bieden zelfs aan om dit jaar niet op vakantie te gaan of later in het jaar.” 

Hoe verder? 

Restaurant Brasserie Ziel probeert echt in mogelijkheden te denken zo vertelt Alwin het volgende: “Hoe we de volgende stap naar 100 gasten gaan inzetten, moeten we nog goed over nadenken omdat we beperkte ruimte beschikbaar hebben. Momenteel zijn we met een evenementenbedrijf in gesprek om partytenten op het terras te laten plaatsen. Zo is er een mogelijkheid om meer gasten te ontvangen en als het weer omslaat, ze de mogelijkheid te bieden om in de partytent te eten.” 

Het menselijke aspect van Alfa  

Alwin en Johanna zijn klant bij Alfa in Groningen. “Bij Alfa hebben wij prima contact met klantbeheerder Berry Kramer. In deze tijd biedt hij ons de juiste ondersteuning en als wij vragen hebben worden deze goed opgelost. Het fijne aan Berry is dat hij een luisterend oor heeft en altijd klaar staat mochten wij vragen hebben of er niet uitkomen. Wat echt een pluspunt is bij Alfa, is het menselijke aspect. Je deelt het gevoel met elkaar en staat er niet alleen voor.” 

Nicole Ensing

Nicole Ensing

Marketing & Communicatie | Recruitment | Sales |

088 2531605 | nensing@alfa.nl


Meer over Nicole