Banner

“Volle focus op elektrificatie van ons wagenpark” - R Nagel Transport

27 juli 2022 | Door:  Marco Streefland

In 1938 begon het allemaal met slechts één vrachtauto, waarmee de oom van de vader van Erik Nagel melk vervoerde in de regio Amsterdam. Vandaag de dag rijdt R. Nagel Transport met 70 vrachtauto’s vooral af en aan naar Schiphol, om de afhandeling en distributie van luchtvracht zorgvuldig en efficiënt uit te voeren. Het bedrijf maakte in die ruim tachtig jaar dan ook een grote transformatie door. Toch staat er een nog grotere transitie voor de deur: Erik Nagel wil dat de helft van zijn wagenpark in het jaar 2030 bestaat uit elektrische vrachtauto’s.  

Het kon niet uitblijven dat de toekomst van Erik Nagel binnen het bedrijf zou liggen. Als kleine jongen genoot hij al van de vrachtauto’s, die bij de zaak af en aan reden. Erik: “Ik zag aan de keukentafel wie er binnenkwam en wie er wegging, in welke vrachtauto hij reed; dat vond ik machtig mooi. Vanaf mijn zestiende heb ik nog een paar baantjes gehad als autowasser, bijrijder en klusjesman, maar in 1991 ben ik fulltime bij het bedrijf van mijn vader in dienst gekomen. Ik ben toen eerst een stuk planning gaan doen, maar ik was ook reservechauffeur, reservebijrijder; eigenlijk een soort manusje van alles. Zo leer je het bedrijf door en door kennen.

Andere boeg

In Eriks eerste jaren bleef melktransport nog een hoofdtak. “Dat veranderde uiteindelijk toen we in 1994 in contact kwamen met een transportbedrijf, dat gevestigd was op Schiphol. Zij haalden vracht op bij de luchthaven, brachten dat onder andere naar Fokker en van daar kwamen er weer zendingen terug naar de luchthaven. Af en toe had dat bedrijf wat extra capaciteit nodig en daarvoor huurden ze ons in. In datzelfde jaar heeft mijn vader dat bedrijf overgenomen, omdat hij duidelijk inzag dat melktransport steeds minder winstgevend werd. Hij dacht: laten we het maar eens over een andere boeg gooien, de luchtvracht lijkt me een groeimarkt. Die keuze heeft nadrukkelijk bepaald waar we nu staan en daarmee is dat ook een heel belangrijk keerpunt geworden in ons bedrijf.”

Dynamiek

Vanaf de overname gaat het snel. “In 1995 hebben we ons eigen kantoor geopend in Hoofddorp en vanaf dat moment zijn we volop in de luchtvrachtdistributie terechtgekomen. Wat mij daar vooral in trekt, is de dynamiek. Klein voorbeeld: een vliegtuig vertrekt uit China en landt op Schiphol, waar een ‘afhandelaar’ het vliegtuig lost. De ontvangende expediteur op Schiphol is agent van de partij die de spullen uit China heeft verstuurd. Wij voeren als partij dan de fysieke afhandeling uit voor de expediteur. We organiseren het zo, dat we voor meerdere partijen naar een afhandelaar toe rijden en daar halen we alle partijen goederen op. In onze loods lossen we de trucks en zetten we alles weg in het douane-entrepot. Is de inklaring gedaan of is de opvolgende douaneregeling uitgevoerd, dan brengen wij de goederen naar de klanten in het land. Ook op de terugweg naar Schiphol proberen we uiteraard zo goed mogelijk beladen te zijn; in dit vak kun je niet zonder uitstekende planners.”

Uiteraard stelt het ook eisen aan zijn personeel. “Alle medewerkers moeten beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Dat is een eis vanuit de marechaussee, die ons jaarlijks audit. Daarnaast moet iedere medewerker jaarlijks ook verplicht een security awareness training volgen. Strikte procedures moeten ervoor zorgen dat er absoluut geen explosieven aan boord van een vliegtuig komen.”

Groene ambities

Op de vraag wat Eriks groeiambities zijn, antwoordt hij: “Voor mij zijn het eerder groene ambities dan groeiambities. Zoals gezegd, streven we ernaar dat in 2030 de helft van onze vloot elektrisch aangedreven is. Of dat realistisch is? Ja. Maar er komt nog wel het nodige denk- en regelwerk bij kijken voordat we dit gerealiseerd hebben. Je hebt namelijk extra krachtstroom nodig, maar hoe krijg je die krachtstroom in je vrachtauto? Gaat dat vanuit een zonnedakpaneel in de batterij van je vrachtauto of juist in een batterij daarbuiten? Er spelen ook nog andere zaken, zoals energiebelasting waar je korting op kunt krijgen, je moet gaan rekenen met HBE’s (hernieuwbare brandstofeenheden), en er is ook nog een regeling waar je gebruik van kunt maken om het energienet te balanceren als je een grote batterij buiten hebt staan. Voor ons betekent het dat we een laadpalenpark zullen moeten aanleggen, waar we de vrachtwagens ’s nachts kunnen opladen. Een behoorlijke investering. En stel dat je huurcontract voor die grond over een paar jaar afloopt. Zet je die stap dan wel of niet?” Aan de andere kant kan het ook nog een interessant verdienmodel opleveren. “Ik kan me voorstellen dat we onze laadinfrastructuur in de toekomst mogelijk ook aan derde partijen beschikbaar stellen.”

Tevreden

“Alfa is al ruim 10 jaar onze accountant. We voeren andere gesprekken met hen dan met onze vorige accountant. Dat is logisch; naarmate je bedrijf groeit, heb je ook een zwaardere accountant nodig. Marco Streefland (senior klantbeheerder, Alfa Zwolle) houdt zich vooral bezig met persoonlijke holdings en de Nagel-holding. Op operationeel gebied heb ik onder meer contact met Wijnand Roozendaal (senior accountant, Alfa Nijkerk). Dat contact is prettig, ik ben daar tevreden over. Ze stellen de jaarrekening voor ons op en die bespreken we samen. Zij geven dan aan wat hun opgevallen is en ik geef aan wat mij opvalt. Daarnaast hebben we ook tussentijds contact.”

Bezoek de website van R. Nagel Transport

Marco Streefland

Marco Streefland

Senior klantbeheerder

088 2533052 | mstreefland@alfa.nl


Meer over Marco