Banner

“Ik ken de klanten, hun kinderen en hun kleinkinderen”

3 maart 2020 | Door:  Ronny van Loo

De warme bakker op zijn retour? “Wij zijn nog lang niet van plan om te stoppen”, lacht Rineke van Veenen. Samen met echtgenoot Hendrik heeft Versbakker Van Veenen twee winkels in Emmen, in winkelcentrum Bargeres en in winkelcentrum De Rietlanden. Twee florerende winkels, waar de geur van versgebakken brood klanten nog altijd naar binnen lokt. Het is de derde generatie in de zaak, sinds de opa van Rineke in 1933 met bakken begon.

Toch zijn ook in Emmen de warme bakkers op de vingers van één hand te tellen, constateert Rineke. “Veel concurrentie hebben we onderhand niet meer. Er zit nog één warme bakker in Emmen, maar die zit net als wij in een wijk. In het centrum zitten geen warme bakkers meer. Emmen is echt een winkelstad geworden. Daar ga je geen dagelijkse boodschappen doen. Ja, misschien komen er nog wat mensen voor een halfje brood, maar daar kan een bakker niet van bestaan. Wij hebben een wijkfunctie. Hier kun je wel je dagelijkse boodschappen doen.”

In 1991 nemen Rineke en Hendrik de bakkerij met winkel in Bargeres over. In 2004 volgt ook de winkel in De Rietlanden. Het is een nogal opvallende carrièreswitch voor Hendrik, die oorspronkelijk een heel ander beroep uitoefent: dat van loodgieter. Hoe wordt een loodgieter bakker? Rineke, lachend: “Door met de dochter van de bakker te trouwen! Mijn vader zei: je mag bij mij in het vak komen, maar dan moet je wel eerst naar school. Zo is het gekomen.”

Dubbel Drents

Minder concurrentie of niet: ook voor Versbakker Van Veenen is het continu inspelen op de wensen van de consument. “We hebben in Bargeres een open bakkerij. Mensen zien wat er gebakken wordt. En je moet vernieuwen. Af en toe eens andere producten uitproberen, zodat je de klanten verrast. We zijn nu bijvoorbeeld begonnen met Dubbel Drents brood. Dat is meel dat in Drenthe is verbouwd en dat op de grens van Drenthe en Groningen wordt gemalen. Dat brood wordt alleen door Drentse bakkers gebakken. Dat vinden klanten leuk, iets wat een beetje uit de buurt komt. En je moet gewoon kwaliteit en service blijven leveren. Ik ken de klanten, ik ken hun kinderen en kleinkinderen. Dan krijg je een bepaalde band met mensen.”

Volkorenproducten

Dat doen Rineke en Hendrik samen met de acht parttimers die het bedrijf telt. Wat merkt Versbakker Van Veenen van de gezondheidswind die door Nederland waait? Rineke: “Dat merken we zeker. Mensen willen allemaal echte volkorenproducten. Maar ik zeg er eerlijk bij: de meeste klanten zitten vastgeroest in hun aankoopbedrag. Die komen elke keer hetzelfde brood halen.”
Naar aanbiedingen is het lang zoeken in de winkel. Bewust: “We zijn een bakker die heel scherp geprijsd is. Daardoor kan een aanbieding er eigenlijk niet vanaf, want dan geef je toch een stukje van de marge weg.”

Snel reageren

Sinds een jaar zijn de Van Veenens klant bij Alfa, in Groningen. Of beter gezegd: Rineke en Hendrik zijn klant bij Ronny van Loo, senior klantbeheerder. Rineke: “We waren eerst klant bij een andere boekhoudkantoor. Daar deed Ronny onze boekhouding. Toen hij daar wegging, hebben we gevraagd waar hij ging werken. Toen hij ‘Alfa’ zei, zijn wij daar ook naartoe gegaan. Tot nu toe gaat het heel goed. Wat mij opvalt is dat Alfa heel snel reageert als we een vraag stellen. Bij de vorige boekhouder moest ik er weleens twee of drie keer achteraan. Bij Alfa krijg je niet altijd meteen antwoord, maar wel direct een reactie. En als je iets hebt dan krijg je een goed advies.”

Ronny van Loo

Ronny van Loo

Senior Klantbeheerder

088 2531622 | rvanloo@alfa.nl


Meer over Ronny