Komt een verzekeringsinspecteur op een camping...

5 november 2018 | Door:  Geert Manting

Het is uitgestorven op het terrein van camping Alkenhaer. Sinds 1 november zijn de deuren officieel gesloten. “Maar sommige vaste gasten hebben al eerder hun boeltje gepakt. Die waren eind september die lange zomer weleens beu”, zegt Kees Bron met een glimlach. Sinds tien jaar loopt Kees – met echtgenote Anja – rond in zijn eigen ‘jongensdroom’ in Appelscha, aan de rand van het nationaal park Drents-Friese Wolde.

“Een superjaar.” Veel meer woorden heeft Kees niet nodig om op een regenachtige najaarsmiddag de voorbije zomer te beschrijven. “Maar vorig jaar was het ook al een superjaar. Al is zo’n mooie zomer als deze wel extra goed voor je gemoedsrust. Gasten komen vrolijk binnen en gaan ook vrolijk weer naar huis.”

Het was nogal een carrièrebreuk op z’n 48ste. Maar wel één die altijd al op de achtergrond speelde, vertelt hij. “Ooit nog eens een camping beginnen was een jongensdroom. Tot die tijd was ik technisch inspecteur bij een verzekeraar. Ik kwam veel bij recreatiebedrijven over de vloer, zoals campings en pretparken. Dat leek me nog weleens wat. Maar ik had het goed naar m’n zin. Vier dagen op de weg, één dag thuis de administratie. Totdat ik aan het eind vier dagen thuis de administratie zat te doen en nog maar één dag op de weg zat. Wilde ik dit blijven doen tot ik 65 werd?”

Zorgboerderij

Deel één van de jongensdroom was om de grond van de eigen woonboerderij in Steggerda uit te breiden met een paar hectare en daar een zorgcamping te beginnen. “Je had 15 jaar geleden wel zorgboerderijen, maar geen zorgcamping. Maar we mochten maar tot veertig plaatsen. Dan moet je nóg een baan erbij nemen want daar kun je niet van leven.”
Samen met een makelaar viel het oog op twee campings. Eén van de twee draaide als een tierelier. Optie nummer twee was een vervallen camping.  Het was niet moeilijk kiezen voor de Bronnen: camping twee. “Hier konden we een camping naar ons eigen idee realiseren. We kochten de camping op 1 januari 2008 en hebben meteen de gebouwen gesloopt en vervangen om 1 maart open te kunnen. De camping trok echter een bepaald publiek.

Drie lastige jaren

Het kost de nodige moeite om het gastenbestand op te schonen. Kees, eerlijk: “Spijt hebben we nooit gehad. Maar in de eerste drie jaar waren er soms moeilijke momenten.” Na die tijd gaat het lopen. Tevreden gasten maken mond-tot-mond-reclame. In het dorp Appelscha zien ze dat het menens is met die twee op camping Alkenhaer. Nu is het een paradijsje met 250 plaatsen, waarvan ongeveer 150 vaste plaatsen zijn. ‘Rust, ruimte en natuur’ zijn er de sleutelwoorden. Het Nationaal Park en het Fochtloërveen liggen om de hoek.

Twee doelgroepen

Bewust mikken Kees en Anja op twee doelgroepen. “We hebben jonge gezinnen met kinderen tot twaalf jaar, en ouderen die komen om te fietsen en te wandelen. De oudere jeugd slaan we bewust over.” Niet dat het er een dooie boel is, leert een rondje over het terrein. Er is – natuurlijk – een zwembad, kinderen kunnen terecht bij een animatieteam. Veel gekker hoeft het niet. Kees, nuchter: “Aan die glampingtrend van luxe kamperen doen we niet echt heel actief mee. Dat is één paar jaar leuk, daarna zijn mensen er weer op uitgekeken en moet er weer wat nieuws komen. We blijven wel investeren. Vaste gasten verwachten het jaar erop toch weer wat nieuws. Maar dat hoeft niet elk jaar iets groots te zijn.”

Lange dagen

Hard werken is het om de jongensdroom levend te houden. “We hebben het heel lang met z’n tweeën gedaan. Maar dan houd je geen vrije tijd meer over. We hebben nu iemand erbij voor vast die de horeca en de receptie doet en iemand voor 4 dagen per week in de buitendienst” In de acht maanden dat camping Alkenhaer open is zijn het lange dagen. “We beginnen ’s morgens ook nog eens met brood bakken voor een golfpark in de buurt. En vanaf zeven uur ’s morgens gaat het dan de hele dag door.” In de andere maanden halen de twee de schade in. “We gaan twee weken weg. Je moet ook een keer de batterij opladen.”

De makelaar die de overname begeleidde, adviseerde om Alfa Accountants en Adviseurs in te schakelen. Kees: “lk vind Alfa een prettig bedrijf. Het is toch de kennis die Alfa heeft. Ze zitten in de horeca en recreatie, het is fijn om te klankborden met onze klantbeheerder Geert Manting. Je moet zoiets als dit toch met elkaar doen. We krijgen een boel ondersteuning en feedback van Alfa. Het is voor ons een luisterend oor en het zijn gelukkig nog korte lijntjes zodat je snel kunt schakelen”.

Geert Manting

Geert Manting

Klantbeheerder

088 2531558 | gmanting@alfa.nl


Meer over Geert