Banner

Kapsalon Alice; een begrip in Beilen

2 december 2020 | Door:  Berry Kramer

Nog altijd staat de naam van haar zus Alice op de gevel van de kapsalon aan de Hekstraat. En dat terwijl de salon alweer negentien jaar het eigendom is van Gea Klouwen. “We hebben het er weleens over gehad of we die naam niet een van de gevel moeten halen”, lacht Gea. “Maar je bent toch een begrip in Beilen. En ach, het is familie en we gaan heel goed met elkaar om.” Het blijft dus Alice, die Gea in de jaren negentig de kans gaf om het vak te leren. Iets wat haar inmiddels goed afgaat: met vier medewerksters en een stagiaire behoort kapsalon Alice tot de grootste van de tien (!) salons in Beilen.

Officieel is de maandag een vrije dag voor Gea Klouwen. “Maar ik heb eigenlijk nog wel een druk programma. Je bent altijd weer bezig met bestellingen en andere dingetjes.” Vrouwen, mannen en kinderen (‘we hebben leuke autostoeltjes staan’) zijn welkom in de salon. “Ons handelsmerk is het kleuren van haren. Tachtig procent van de vrouwen doet dat. Het is ook iets wat wij als team leuk vinden. We geven mensen graag een goed advies. Daar nemen we ook alle tijd voor. Vooral jonge mensen zien heel veel kapsels voorbijkomen op Facebook. ‘Kan dat ook bij mij?’ Het kan niet altijd, maar we komen wel altijd heel dichtbij”, zegt ze eerlijk.

Sociale contact

Alice, dertien jaar ouder, heeft al een salon in Assen en maakt haar kleine zus enthousiast voor het vak. “Ik kan wel zeggen dat ik door haar geïnspireerd ben geraakt. Wat het mooie is? Dat is toch het sociale contact met mensen. Creatief zijn. Mijn vader vroeg nog: je kunt goed leren, is dit echt wel jouw ding? Ja, dit is mijn ding.” Na de kappersopleiding treedt Gea in dienst bij Alice, die inmiddels ook een zaak in Beilen heeft geopend. “En ik kreeg van haar de kans om die over te nemen. Ik heb nu mijn salon, zij heeft haar salon. We kunnen fijn met elkaar sparren.”

Coachen

Tot een jaar of twee terug stond Gea ook zelf achter een van de tien kappersstoelen. Door gezondheidsproblemen is het echte handwerk er echter niet meer bij. “Daardoor heb ik me nu meer toegelegd op het coachen, omdat ik mezelf iets meer in acht moet nemen. Je klanten blijven dan toch je gezicht zien in de salon. Natuurlijk was het moeilijk om het knippen los te laten. Maar zoals het nu gaat, gaat het goed. En er zitten ook weer positieve dingen aan het coachen.”

Tien kapsalons

Blij is Gea met de support van haar medewerksters. “Twee van hen werken al bij mij vanaf het begin, achttien jaar terug. Eén al zestien jaar. Ja, daar heb ik heel veel geluk mee. Als je nieuw personeel in dienst neemt, moet je het altijd maar afwachten.” Klanten komen uit een brede kring rond het dorp. “Beilen zit een beetje tussen stad en dorp in. Het heeft een streekfunctie. Dat is ook de reden dat je in Beilen tien kapsalons vindt. Ja, best veel voor een dorp.”

Eén grote stoelendans

Sinds de start van de lockdown is de salon coronaproof. “Het is lastig”, verzucht Gea. “Nog steeds eigenlijk. We hebben tien stoelen, maar we kunnen er maar zes gebruiken. Hoe moest ik de uren gaan vullen voor mijn vijf medewerksters? Ze konden niet allemaal tegelijk terecht. Het is hier soms één grote stoelendans. Straks heb je weer de kerstdagen. Hoe gaan we dat dan weer doen? En dan heb je nog de klanten. De één gaat serieus om met de maatregelen, de ander vindt het eigenlijk maar onzin. Het kost heel wat energie om iedereen gemotiveerd te houden.”

En dan: “Maar eigenlijk mag ik niet eens mopperen, dat ik nog gewoon open kan blijven. En we bestaan al heel wat jaren, we hebben wat vet op de botten. In paniek zijn we nooit geweest. Maar als je startende ondernemer bent, is het anders.”

Echtgenoot Edwin

Achter de schermen werkt ook de – vermoedelijk – best geknipte politieagent van Beilen mee: Edwin Bruins, haar echtgenoot. “Het is fijn dat er iemand achter je staat die een hele hoop regelt. Daardoor heb ik altijd de focus op de salon gehad. Edwin werkt niet in de salon, maar we doen het wel samen. Hij weet hoe het zit hier beneden. Hij is voor mij de rustige factor. Edwin is ook contactpersoon voor Alfa zoals voor de salarissen en de fiscale dingen. Als we een vraag hebben, kunnen we altijd bellen met Berry Kramer, onze klantbeheerder. Edwin heeft het meeste contact met Berry, ik als het om dingen gaat die mij aangaan. Berry is een heel fijn persoon die altijd voor ons klaar staat.” Waarom Alfa eigenlijk? “Alice zat daar al, toen ik achttien jaar terug begon ben ik er gebleven. Alfa heeft veel kennis in huis.”

Berry Kramer

Berry Kramer

Klantbeheerder

088 2531562 | bkramer@alfa.nl


Meer over Berry