Banner

Hoe blijf je in 2021 een aantrekkelijke werkgever?

5 juli 2021 | Door:  Carl Drenth

We kunnen nog zoveel automatiseren en digitaliseren binnen Alfa - en dat doen we ook - maar voor ons werk blijven we altijd afhankelijk van mensen. In ons geval: de beste mensen, want met minder nemen we geen genoegen. Elke werkgever weet dat die medewerkers niet langer meer voor het opscheppen liggen. Daarom zijn we bij Alfa heel actief op het gebied van hrm, oftewel human resource management.

Medewerkers zijn tegenwoordig in de positie om eisen te stellen aan hun aanstaande werkgever. Als werkgever kom je er dan ook niet meer door jezelf centraal te stellen, maar juist die (toekomstige) medewerker. Precies wat we bij Alfa doen. We willen ons niet alleen als accountant en adviseur onderscheiden, maar ook als werkgever.

Ontwikkeling

Een veel gehoorde wens van medewerkers is dat ze zich graag verder willen ontwikkelen. Daar geven we hen alle kansen voor. Zo kennen we de Alfa Academie, die uiteenlopende opleidingen en trainingen op alle niveaus aanbiedt. Deels is ontwikkeling van de inhoud en de vaardigheden natuurlijk verplicht voor een groot aantal functies binnen de accountancy. Maar binnen onze eigen academie kunnen medewerkers zich ook bekwamen op andere vlakken waar hun interesse of ambitie ligt. Iedereen bij Alfa heeft daarvoor een individueel keuzebudget.

Alfa Groeimaand

Vorig jaar organiseerden we voor het eerst de Alfa Groeimaand. De hele maand november stond in het teken van allerlei initiatieven gericht op de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers. Het was een initiatief uit nood geboren. In andere jaren hielden we de Alfa Leerdag, die dit jaar door corona is geannuleerd. Onze Groeimaand was meer dan een volwaardig alternatief. Met uiteenlopende activiteiten is het een maand vol afwisseling geworden die goed is ontvangen.

Binding via Mebo-regeling

Voor medewerkers is het salaris niet meer het belangrijkste criterium bij de keuze van een baan, blijkt keer op keer uit onderzoek. Veel belangrijker is de binding met een organisatie. Ook daar investeren we in, met onze Mebo-regeling. Daardoor laten we medewerkers participeren in Alfa. Zo worden ze voor een deel eigenaar van hun eigen werkgever. En dat motiveert. Het verklaart ook waarom Alfa gemiddeld lange dienstverbanden kent.

Werkgever in coronatijd

Zeker in deze coronatijd wordt er veel van onze mensen gevraagd. Thuis werken is niet voor iedereen ideaal. Daarom willen we er ook dán als aantrekkelijke werkgever voor hen zijn. Elke medewerker heeft een bedrag ter beschikking gekregen om de thuiswerkplek te optimaliseren. Natuurlijk realiseren we ons dat niet alleen een goede werkplek het thuis werken vereenvoudigt. Medewerkers met kinderen zijn overdag ook ineens ‘juf’ of ‘meester’. De communicatie met collega’s staat op een lager pitje, ondanks digitale media. Eenzaamheid ligt op de loer. Daarom gaan we ook persoonlijk met medewerkers in gesprek om van hen te horen waar we hen in een tijd als deze nog beter kunnen ondersteunen.

Maatschappelijke betrokkenheid

Vooral jonge mensen werken graag bij een organisatie die relevant is, die ergens voor staat. Ook dat nemen we bij Alfa serieus. Als accountantskantoor staan we voor 'overal dichtbij', iets wat op meerdere manieren is uit te leggen: dichtbij het wel en wee van onze klanten en dichtbij de lokale samenleving. Ook is Alfa B Corp. Dat wil zeggen dat we een organisatie zijn die haar maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt. Ook iets waar medewerkers steeds kritischer op worden.

Benieuwd trouwens of er een functie vrij is die bij je interesse aansluit? Of ken je iemand die misschien weleens goed bij ons zou kunnen passen? Hier  vind je de actuele vacatures.