Banner

Het vitale belang van transport

3 november 2020 | Door:  Patrick Grit

Onlangs had collega Patrick Grit het genoegen om samen met Eline de Vries van #ITSMYDRIVE een dag op pad te gaan. Tijdens deze dag heeft hij Eline bijgepraat over waar hij zich momenteel mee bezighoudt en welke onderwerpen er spelen bij de transporteurs. Om Eline een goed beeld te geven mocht ze ook mee naar de afspraak met Boer International Transport, gevestigd in IJsselmuiden. Eline is socialmedia-icoon, freelancejournaliste en onderneemster. Via haar eigen #ITSMYDRIVE bouwde zij inmiddels een mooi netwerk om zich heen en verrichtte voor meerdere partijen binnen transport en logistiek tal van media- en chauffeursactiviteiten. Voor Eline geldt, dat zij zich tijdens de ritten met vracht- en bestelauto’s beperkt tot wat veilig mogelijk is. Benieuwd hoe de dag is verlopen, lees dan vooral verder. 

Van toegevoegde waarde zijn voor de ondernemer, dat is wat ik doe!

Patrick is een betrokken klantbeheerder die al meer dan 20 jaar werkzaam is bij Alfa op de vestigingen in Groningen/ Assen. Hij richt zich met name op het mkb met als specialisatie transport. Patrick houdt ervan om het gesprek aan te gaan met klanten, ook als hij de klant een spiegel moet voorhouden. "Je kunt deze functie alleen maar vervullen als je betrokken en kritisch bent." Als klantbeheerder is Patrick altijd op zoek om van toegevoegde waarde te zijn voor de ondernemers. "Als je echt moeite doet om de klant en de onderneming te begrijpen dan vind je altijd de juiste oplossing."

De coronacrisis hakt erin 

Het is een bijzondere tijd voor iedereen, maar zeker ook voor de transporteurs. Ook de transportsector is hard geraakt door de uitbraak van het coronavirus. Transport en logistiek is van groot belang voor de Nederlandse economie en samenleving. Transporteurs vragen zich af: Hoe lang gaat dit nog duren? Maar ook hoe gaat het straks allemaal in het buitenland? En zal er een nieuwe lock-down komen? De gevolgen van de coronacrisis op lange termijn zijn op dit moment nog niet te overzien.  

Digitaliseren of tóch persoonlijk contact?  

"In de afgelopen tijd heb ik regelmatig met de klanten online vergaderd. Ik denk zeker dat er toekomst zit om op deze manier met elkaar contact te blijven, en ik denk ook dat bedrijven hier steeds meer gebruik van gaan maken. Toch is het anders voor mij. Ikzelf vind het ook belangrijk om af en toe mijn gezicht te laten zien bij de klant. Bij de klant op locatie krijg je toch vaak wat meer mee dan wanneer je op afstand contact met elkaar houdt. En met inachtneming van de COVID-richtlijnen is het prima te doen."

Waarin ontzorg ik ondernemers? 

"In het gesprek met Eline praat ik haar bij over waarin ik van toegevoegde waarde kan zijn en wat ik dagelijks zowel doe. Regelmatig spar ik met klanten op allerlei gebieden, van operationeel niveau tot strategisch niveau. Als we specifiek naar de transportsector kijken zijn dit op dit moment de voornaamste onderwerpen van gesprek; corona, automatisering, loonkostenontwikkeling, duurzaamheid, kredietwaardigheid en personeelstekort."
 
"Door de nodige kennis en ervaring die ik heb opgebouwd in de afgelopen jaren, word ik ook wel “specialist” genoemd. Je voelt dat transportondernemers het fijn vinden in gesprekken als je zelf ook weet wat er speelt in de sector. Als je weet wat er speelt kun je ook beter meedenken met de klant en een goede sparringpartner zijn. Het interpreteren van gegevens is belangrijker dan het optellen van bedragen. Daarmee bedoel ik: ken het verhaal achter de cijfers!."

Het gesprek met Boer Transport  

"Jan Herman Boer ken ik al vanuit mijn vorige werkgever, namelijk SCT Accountants. Hierdoor hebben we een goede band met elkaar opgebouwd.  In ons contact is er ook ruimte voor een grap en een grol en dat vind ik mooi. We zijn allemaal mensen en ik vind het ook belangrijk om daar oog voor te hebben, dit doe ik door gewoon eens een keer te bellen om te vragen hoe het gaat. Ik merk dat klanten dit waarderen. Het gesprek met Boer ging over een eventuele bedrijfsverplaatsing wat nu speelt. Daarnaast hebben we het over de coronacrisis gehad, wat bij de meeste ondernemers het gesprek van de dag is."
 
"Jan Herman is een betrokken ondernemer die weet waar hij over praat. Hij heeft veel kennis van de sector en heeft daarmee een mooi transportbedrijf opgebouwd. Daar heb ik zeker waardering voor." 

De toekomst van de transportsector 

"Als ik kijk naar alle ontwikkelingen in de sector, ben ik heel nieuwsgierig hoe de transportwereld er over 10 jaar uitziet. De ontwikkelingen gaan snel. Onlangs zag ik zelfs al vrachtauto’s met zonnepanelen voorbijrijden. Aan de andere kant zien we nog steeds dat bijna 1 op de 3 vrachtauto’s leeg rondrijdt, hier is nog een enorme slag in te slaan. Als transporteur is het noodzakelijk om mee te bewegen met de markt, maar ook bezig te zijn met de toekomst van je bedrijf. Bovendien heeft iedere transportondernemer direct te maken met het klimaatakkoord, waarbij de CO-2 heffing een kwestie van tijd is. Durf jij ook de spiegel voor te houden en jezelf de vraag te stellen: hoe toekomstbestendig is mijn onderneming?"  
 

Heb jij grip op je cijfers?  

Kijk jij als transportondernemer naar omzet of de verhoging van de brutomarge? "Ikzelf kijk liever naar de verhoging van de brutomarge. Oftewel kijk niet alleen naar het volume van een nieuwe klant, maar des te meer naar wat de bijdrage van die klant is aan het rendement. De marges in de sector zijn krap en ik verwacht ook niet dat dit zomaar zal veranderen, daarom is het belangrijk dat je tot achter de komma inzicht hebt in je eigen operatie. Grip hebben op je cijfers, daarbij valt en staat alles met een goede data-analyse. Met behulp van de juiste tools creëer je inzicht en kun je de juiste beslissingen maken, niet alleen op operationeel, maar ook op tactisch niveau. Alfa heeft hiervoor het Alfa Management Paneel (AMP) ontwikkeld. Een tool die jou 24/7 laat zien hoe de vlag er financieel bij hangt. Je kunt toekomstscenario’s vergelijken, een prognose maken van je liquiditeit en zien wanneer extra financiering vereist is."

Wil je weten of wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Of wil je eens samen sparren over vraagstukken waar je tegen aanloopt? Bel me gerust voor een vrijblijvende afspraak.   

Patrick Grit

Patrick Grit

Klantbeheerder

088 2531612 | pgrit@alfa.nl


Meer over Patrick