Het goede gevoel van franchisenemer Jan Wigchers van SNS

4 februari 2020 | Door:  Berry Kramer

Noem een bank en Jan Wigchers heeft er gewerkt. ING, Rabo, ABN Amro, Friesland Bank. En bij sommige zelfs twee keer. Dat hij met die ervaring nog eens zijn ‘eigen’ bank zou starten - als franchiser - is dan ook geen verrassing. Sinds drie jaar bedient Jan samen met zijn vaste team van 10 medewerkers 2 SNS Winkels in Assen en Hoogeveen én sinds kort een Servicepunt in Beilen.

Ja, winkels zegt Jan met opzet. “We zijn meer dan een traditionele bank. Zo zijn we 6 dagen per week open en zitten we over het algemeen in een winkelcentrum. We willen dichtbij onze klanten zijn. In de winkels bieden we niet alleen advies en begeleiding op het gebied van betalen, sparen, verzekeren en hypotheken. Maar stapt de klant ook op zaterdag heel makkelijk binnen met grote of kleine vragen over allerhande geldzaken. ”

SNS franchise 

Een opvallende formule is het: franchise in het bankwezen. Een derde van de SNS Winkels wordt geleid door eigen personeel, twee derde is franchise. “We zijn ondertussen met 57 franchisenemers. En dat aantal groeit nog altijd”. Jan maakt het als secretaris van de SNS Franchise Vereniging van dichtbij mee.

Goed gevoel bij SNS

Al sinds 1991 loopt Jan Wigchers rond in de bankwereld. Ook bij SNS is hij eerst in loondienst. Het is 2016 als hij de vraag krijgt om franchisenemer te worden. “Ik heb er even over na moeten denken maar al snel heb ik ja gezegd tegen het voorstel. SNS zet in op persoonlijk contact. We maken graag gebruik van digitale mogelijkheden, maar alleen om menselijk contact makkelijker te maken, nooit als een vervanging ervan. Geldzaken zijn vaak persoonlijk, daar hoort een bekend gezicht bij waarmee je contact houdt. Heb je een hypotheek en dreig je in financiële problemen te raken, dan sturen we niet direct een incassobureau op je af. We gaan eerst het gesprek met de klant aan en kijken naar oplossingen. Nut gaat vóór rendement staat in ons manifest. De menselijke maat in geldzaken: dat spreekt mij aan.”

Servicepunt in Beilen 

Zowel particuliere als zakelijke klanten zijn bij ons welkom. Na eerst winkels in Assen en Hoogeveen te hebben geopend, is er nu ook een Servicepunt in Beilen. “Het is kleiner dan een winkel en we zitten er met minder mensen, maar verlenen er wel alle services.” Die nieuwe vestiging is meteen een goed voorbeeld van de vrijheid die hij als franchisenemer heeft. “Ik zit in Beilen in één pand met een makelaarskantoor en een webdesignbureau. Het was mijn eigen idee om daar open te gaan. Ga het maar proberen, zegt SNS dan. Het is een bank die meedenkt met de ondernemer en zelf ook als ondernemer denkt.”

Verschillende hypotheekverstrekkers 

Ook in andere opzichten verschilt ‘zijn’ bank van de bekende grootbanken, zegt Jan. “Bij andere banken hebben ze alleen hun eigen hypotheken. Wij bieden hypotheken aan van 8 verschillende geldverstrekkers. En daar zit ook ASN Hypotheken bij, een duurzame geldverstrekker.”

Scheepskoor sponsoren

Het kleinschalige van SNS koestert hij. Jan: “Ook door lokaal aanwezig te zijn. In Beilen hebben we bijvoorbeeld op de kerstmarkt gestaan. We sponsoren een scheepskoor, die we laten optreden in verzorgingshuizen”. Het SNS team verzorgt de koffie, thee en andere versnaperingen. Ook in de maatschappij zijn wij actief!

Persoonlijk contact

Ook al hanteert hij ruime openingstijden: over afspraken buiten deze openingstijden doen zijn medewerkers niet moeilijk. Nog een innovatie: SNS Eén-tweetje, een app waarmee klanten wanneer het hen uitkomt, vragen kunnen stellen aan hun persoonlijk adviseur.
En nog iets: SNS Bank gaat de landelijke callcenters afbouwen. “Woon je in ons werkgebied en bel je voor algemene informatie, dan krijg je iemand van ons eigen klantteam aan de lijn. Zo’n klant komt dan bijvoorbeeld ‘s middags langs en zegt tegen een adviseur: ‘Hé, had ik jou vanmorgen niet aan de lijn?’ Ja, dat werpt zijn vruchten af.”

Rondje accountantskantoren

Bank of niet, ook Jan heeft aanvullende financiële expertise nodig: die van een accountantskantoor. Het werd Alfa, cluster Groningen-Assen. “Bij mijn vorige accountant ging weleens iets mis. Dat heeft mij geld gekost. Nadat ik een rondje accountantskantoren heb gedaan, ben ik eind 2018 overgestapt. Alfa sprak mij het meest aan. Het is een organisatie die hetzelfde principe hanteert als wij. Je kunt er even binnenlopen, je krijgt direct aandacht, je hebt een vast aanspreekpunt, ook voor de salarisadministratie. Dat werkt gewoon fijn.”

“Nee, van mij hoeft een accountantskantoor geen bancaire ervaring te hebben. Als je het principe van een franchiseorganisatie maar begrijpt. En dat doet Alfa.”

Berry Kramer

Berry Kramer

Klantbeheerder

088 2531562 | bkramer@alfa.nl


Meer over Berry