Banner

Corona en verbondenheid

6 april 2020 | Door:  Carl Drenth

Het is zondagmorgen en ik kan het toch niet laten om nog even de laptop van het werk aan te zetten om te zorgen dat ik up-to-date blijf.  Wat zijn de laatste cijfers van RIVM en hoe kunnen wij de richtlijnen het beste volgen, wat staat er de komende week op de planning, hoe zorgen we ervoor dat onze organisatie blijft functioneren waarbij bijna alle collega’s thuiswerken en hoe zorgen wij ervoor dat wij onze klanten optimaal ondersteunen in de huidige tijd?

Ik voel mij verbonden

Veel van onze klanten ondervinden de economische gevolgen en hebben veel onzekerheid voor de toekomst. Toch zitten ze niet bij de pakken neer en doen er alles aan om de business in de benen te houden. Ik voel mij verbonden met mijn klanten (sommigen ken ik al meer dan 25 jaar) en help hen door een luisterend oor te zijn, hun te wijzen op de noodmaatregelen en het aanvragen daarvan, de liquiditeitspositie voor het komend half jaar in beeld te brengen, met alternatieven te komen in de huidige situatie en ook plannen te maken voor de tijd na corona.

Het persoonlijke contact

Ook voel ik mij verbonden met mijn collega’s en merk dat ik het persoonlijke contact toch wel mis. Online koffiedrinken is een prima alternatief maar het is toch anders dan samen een bakkie doen op het kantoor, het samen brainstormen over een klant, het potje klaverjassen of het rondje lopen tussen de middag, het ouwehoeren over voetbal, etc. Op het moment van het schrijven van deze column krijg ik bericht dat een jonge collega van Alfa is overleden aan de gevolgen van corona en ik ben stil

Impact op privésituatie

Mijn thuissituatie is ook tijdelijk veranderd. Mijn studerende kinderen, die normaal op kamers zitten in Groningen, zijn nu weer thuis. Mijn vrouw en ik werken af en toe thuis en soms op het werk. Ik heb nog nooit zoveel spelletjes gespeeld met het gezin (met ticket to ride als favoriet) en kom steevast als verliezer uit de bus. Contact met familie en vrienden is op dit moment voornamelijk op afstand. En ik merk dat ik mijn maten van mijn voetbalvereniging mis. Het contact gaat nu grotendeels via de app die gevuld wordt met een hoeveelheid foto’s en filmpjes. Dat is toch anders dan het voetbalpotje op de vrijdagavond of de bar in de kantine op woensdagavond.

Verbondenheid het “nieuwe normaal”?

Verbonden zijn voelt voor mij dus belangrijk ook in de huidige tijdsgeest. De verbondenheid zie ik terug in de verklaring van verbondenheid die Alfa als B-Corp heeft ondertekend. Wij zien een economie waarin ondernemers hun bedrijven gebruiken als een instrument om goed te doen. Bedrijven die denken vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid en doen vanuit de gedachte dat er winst moet zijn voor alle stakeholders, niet alleen aandeelhouders. Als B-Corp bedrijf (bijvoorbeeld ook Dopper, Tony Chocoloney, Ben en Jerry’s en Triodos Bank) geloven wij:

Dat kan alleen als we ons realiseren dat we afhankelijk van elkaar zijn. En dat zie ik terug in hoe wij samen met de huidige situatie omgaan en ik zie een grote verbondenheid. En zoals de voorzitter van onze organisatie Fou Khan Tsang het verwoorde in zijn column “the war of our time”, ik hoop dat als alles weer teruggaat naar het “normale”, deze verbondenheid zal behoren bij het “nieuwe normaal”.