Banner

Ben je nog wel ‘in control’?

1 maart 2019

Tegenwoordig wil iedere organisatie ‘in control’ zijn. Maar wat betekent dit eigenlijk; kan er dan niets meer fout gaan of wil je anderen geruststellen dat het bij jouw organisatie wel goed zit? Of wil je gewoon goed kunnen slapen als verantwoordelijke?

Risico's?

Risico’s kun je niet vermijden maar als je weet welke risico’s je loopt, een inschatting hebt gemaakt van kans en impact, kun je ook komen tot keuzes over hoe je er mee om wilt gaan.

Een mooi voorbeeld hiervan is een gesprek wat ik onlangs had met een mooi transportbedrijf die heel hard is gegroeid de laatste jaren. Te hard gegroeid? Dat denk ik zeker niet maar het betekent wel dat als je hard groeit je ook moet investeren om bij te blijven. Als de omzet verdubbeld moeten er ook chauffeurs bij. Als er chauffeurs bijkomen zal er ook op de administratie en planning geïnvesteerd moeten worden om in balans te blijven.

Het is mooi om te zien dat als je met de klant om tafel zit de belangrijke onderwerpen vanzelf naar boven komen als; Hoe weet ik of al onze vrachten wel zijn gefactureerd? Zijn we wel goed verzekerd? Wat is onze kostprijs? Hoe doen wij het op het gebied van duurzaamheid? Moeten we meer investeren in automatisering? Hoe doen we het ten opzichte van onze concurrenten?

Voor mij is het van belang om in zo’n gesprek met de klant te laten zien dat we specialistische kennis hebben van de branche en hierdoor waarde toevoegen. Een gesprek met de klant is leuk maar het gaat er uiteindelijk om dat de klant er iets aan heeft.

De Transportsector

De transportsector is en blijft een interessante enerverende sector die continu in beweging is letterlijk en figuurlijk. Alfa Accountants heeft inmiddels een mooi aantal transportbedrijven als klant waardoor we een goede benchmark hebben en een echte sparringpartner voor iedere (transport)ondernemer kunnen zijn.

Wil je graag eens sparren over alle mogelijke onderwerpen binnen transport, neem dan contact met mij op.