Accountant wordt meer adviseur die naast de klant zit

10 februari 2021 | Door:  Carl Drenth

Hoe ging het vroeger met je accountant (toen nog oneerbiedig 'boekhouder' geheten)? Die werkte eens in het kwartaal je administratie bij en verzorgde de btw-aangifte. Elk jaar de jaarrekening, elk jaar de publicatie van de cijfers bij de Kamer van Koophandel. En tussendoor had je hem of haar misschien nog weleens nodig voor een financieel of fiscaal vraagje. Maar dat was het wel. Die accountant bestaat niet meer. Tenminste, niet bij Alfa. Steeds vaker schuiven we naast de ondernemer aan tafel om zijn toekomst mede te bepalen.

Veel van die taken waar je vroegere accountant druk mee was, hebben we tegenwoordig geautomatiseerd of gedigitaliseerd. Dat betekent dat we veel meer tijd hebben om je op andere manieren van dienst te zijn. Vooral door met jou vooruit te kijken. Op die jaarrekening en die aangiftes kun je ons nog steeds aanspreken. Maar waar we veel meer naartoe willen, zijn tussentijdse rapportages. Periodieke financiële overzichten die je 'realtime' inzicht geven in waar je staat. En waarmee je kunt bijsturen op het moment dat het nog kan, want een jaarrekening is toch vooral voor de historie. Dat leidt tot veel actievere besprekingen tussen jou en je adviseur.

Nieuwe diensten

Met Alfa zitten we al middenin die transitie. We hebben er zelfs een compleet intern programma voor opgetuigd om klanten nog beter te begeleiden. Daar zijn al concrete nieuwe diensten uit voortgekomen. Een voorbeeld? Aan het eind van het jaar hebben we de eerste fiscale optimalisatiegesprekken gehouden met klanten. Het zijn momenten om de puntjes op de i van fiscaal te zetten. Voorwaarde is echter wel dat er op dat moment ook actuele cijfers zijn om beslissingen op te baseren. En daar hebben we weer ons AMP voor, het Alfa Management Paneel.

Klantstrategisch traject

Nog een voorbeeld? We zijn begonnen met klantstrategische trajecten. Daarin ga je met onze relatiemanagers dieper in op de vraag wat jou als ondernemer nou drijft. Met de golden circle van Simon Sinek als onderlegger voor het gesprek confronteren we je met je why, je what en je how. Waar kom je vandaan als ondernemer? Waar sta je nu? En waar wil je naartoe, rekening houdend met de ontwikkelingen in je sector?

Klantenteam

Met de antwoorden op die vragen gaan we met je eigen klantenteam actief aan de slag. Je hebt bij Alfa weliswaar altijd met je eigen klantbeheerder of relatiemanager te maken, maar om elke klant heen staan nog meer specialisten: fiscalisten, bedrijfskundigen, subsidiespecialisten, medewerkers met kennis van estate planning.

Al die expertise bundelen we om tot een optimaal klantstrategisch plan te komen, met daarin alles wat Alfa voor jou kan betekenen. Dat plan is weer de leidraad voor je financiële, fiscale en bedrijfskundige koers. Het is ook de leidraad voor onze dienstverlening in de toekomst. Een voorbeeld om het concreet te maken: als we weten voor welke investeringen je staat in de komende jaren, kunnen we veel gerichter subsidie aanvragen.

Wat zijn je wensen en dromen?

Met zo'n 'bedieningsconcept' willen we als accountant en vooral als adviseur veel meer van betekenis zijn voor ondernemers. Het niet langer meer bij de cijfers alleen laten - ook al blijven die heel belangrijk - maar meehelpen bij het realiseren van je wensen en dromen. De wensen en dromen van je onderneming, maar ook die van jou als ondernemer. Natuurlijk is dat bedieningsconcept niet helemaal nieuw. Van een proactieve adviseur als Alfa was je al gewend dat we meedachten bij vragen die verder gingen dan jaarrekening en btw-aangifte. We deden het al. Wat wel anders is, is dat we het nu gestructureerder aanpakken. Met alle voordelen van dien!