Banner

Sjannon Verhoef, gestart bij Alfa in de Corona thuiswerkperiode. Gelukkig ging het inwerken met de digitale middelen thuis gewoon door!

7 december 2020 | Door:  Amber Borst

Als nieuwe administratief medewerkster beginnen bij Alfa en al na drie weken naar huis worden gestuurd vanwege corona. Het klinkt niet als de ideale start voor Sjannon Verhoef. Maar de 25-jarige administratief medewerker van kantoor Gorinchem slaat zich er dapper doorheen. “Ik probeer er het beste van te maken. En eigenlijk gaat het wel heel erg goed.” En dat kan ook bijna niet anders. Want wie kan er zeggen dat hij of zij op z’n veertiende al facturen maakte voor het ouderlijk bedrijf?

Ook op deze vrijdagmiddag zit Sjannon weer boven op haar eigen kamer, al bijna negen maanden sinds de uitbraak van corona. “Ik had niet eens meer een bureau op mijn kamer staan. Ik heb er maar weer opnieuw een werkplek van gemaakt, je wilt toch een beetje rustig zitten.” Niet alleen om te werken, ook om te studeren voor het mba-diploma. Van een opleiding in de administratieve richting was het tot nu toe nog niet gekomen. Ervaring heeft Sjannon des te meer. “Mijn ouders hebben een boerderij met ruim vijftig melkkoeien en mijn vader heeft er nog een loonbedrijf naast. Op m’n veertiende maakte ik al de facturen voor het loonbedrijf. Ik boek ook al vier jaar lang de administratie in. Mijn ouders zijn klant bij Alfa. Toen de vraag kwam of er niet iemand thuis was die zou kunnen inboeken, schoof mijn moeder mij naar voren: dat is iets voor haar.”

Al leek een toekomst in de administratieve hoek toen nog niet helemaal voorbestemd. Sjannon: “Ik was begonnen aan een opleiding interieurvormgeving. Ja, dat is iets heel anders. Maar het is lastig om in die wereld een vast inkomen te krijgen. Ik blijf het wel als hobby doen, in mijn vrije tijd knap ik oude meubeltjes op.”

Klantbeheerder

Het is hun eigen klantbeheerder, Wilma van Veen-de Kreij, die Sjannon enthousiast maakt voor een baan bij Alfa. Ze heeft er pas een paar weken op zitten als ze al naar huis moet. “Ik kon nog nét worden ingewerkt. Door mijn ervaring had ik al wel een kleine voorsprong. Ik begon met het inboeken van administraties. Op kantoor wordt wel met een ander programma gewerkt, maar de insteek is hetzelfde. Eigenlijk ging dat best wel goed. Na drie weken ging ik thuis verder met het inboeken van administraties en met vragen kon ik, net als op kantoor, bij mijn collega, Martine, terecht. Daarna moest ik een nieuw programma leren, Agrinota, om facturen digitaal te archiveren en uit te wisselen. Hoe gingen we dat oplossen? Via Teams hebben we meerdere keren gebeld, met beeld. Op zich viel dat hartstikke mee. Nee, ik heb er eigenlijk niet veel last van gehad dat ik thuis moest werken. Al is het wel verleidelijk om ‘s ochtends iets later te beginnen en langer pauze te nemen. Maar dan wordt het ‘s avonds gewoon iets later.” Al mist ze de contacten in kantoor Gorinchem. Lachend: “Of het gezellig is bij Alfa? De eerste weken op kantoor in ieder geval wel! Nu verloopt door het thuiswerken het contact vooral via teams. Maar met beeld is dat ook gezellig!"

Meer verantwoordelijkheid

In Noordeloos woont ze, een kwartiertje rijden van het kantoor. “Dat is prima te doen.” Inmiddels maakt ze al flinke vorderingen. “Nu krijg ik steeds meer verantwoordelijkheid, de taken breiden zich uit. Ik word steeds meer losgelaten, mijn werk wordt steeds minder nagekeken. Ik krijg ook steeds meer contacten met verschillende collega’s en klanten, omdat ik nu zelf de btw-aangiftes ga verwerken. Dat vind ik ook leuk, anders is het wel heel stil thuis.”

Geen boerin

Op het geloei van de koeien in de stal na dan. “Als kind heb ik wel meegeholpen in de stal. Maar ik moet eerlijk toegeven: een echte boerin ben ik niet. We zijn met vijf meiden thuis. Op een gegeven moment vonden andere zusjes het leuker om te helpen, en heb ik meer taken binnenshuis overgenomen. Eén zusje leert voor dierenarts. Die vindt het misschien nog wel leuk om het bedrijf over te nemen, maar er is nog niets zeker. Misschien een combinatie.”

In ieder geval is de rol van administratief medewerker niet haar eindstation bij Alfa. Sjannon: “Ik heb door corona nog geen examens gedaan voor mijn mba-opleiding, maar die ga ik zeker afronden. Ik wil daarna nog meer opleidingen gaan doen, omdat ik de accountancy wereld steeds interessanter begin te vinden.”

Amber Borst

Amber Borst

Hoofd secretariaat | PR & Marketing

088 2531962 | aborst@alfa.nl


Meer over Amber